AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.018

Växling, klonkljud

As
19
Asik
BMW M5 E61 -07
Sepang Bronze
Hejsan

Har nu haft min bil 1 vecka och har några frågor.

Hur skall växellådan bete sig när man kör iväg i läge D ?

När jag står stilla och kör iväg så börjar min i 2ans läge och sen växlar den som den skall....

Men 1ans läge får jag inte den att börja med. Men skiftar jag över till man läge så kan jag få 1an att funka för att sedan skifta med paddlar till 2an osv osv.

Används in 1ans läge i läge D ???

Har också hört ett "klonkljud" vid växling, detta kommer bara ibland inte koll om det är vid uppväxling eller nerväxling. Skall kolla detta bättre.

LotecM3 skrev i någon tråd att man kunde göra en "Prova göra en komplett Adaption av kopplingen och
Växellåda" , kan detta hjälp tro....?

//Asik

Gh
8
Ghuleh
525i X-drive Touring -09
Det är normalt att den startar på tvåan i läge D eftersom lådan ställer in sig på "läge 1" när du startar bilen. Vill du få den att starta på 1:an så tryck på den lilla "volymknappen" under växelspaken. I läge 2-5 startar den på 1:an + växlar vid högre varvtal beroende på vilket läge du väljer.

Om du med klonkandet menar att den hugger till ordentligt vid växling så är det normalt =)
As
19
Asik
BMW M5 E61 -07
Sepang Bronze
Tackar för svaret...

Kollade idag när jag körde med den och den funkar som du beskriver..så det är nog inget då :-)

//Asik
Det ska absolut inte vara något klonkande eller hugg vid normal växling.
Däremot om du varvar rejält och har lådan inställd på det snabbast växlande läget 6 så ska det höras ett mekaniskt "växlingsljud" från växellådan men absolut inget klonkande från tex bakaxel (diff).

EB
Det finns ett avsnitt i instruktionsboken om hur man kalibrerar kopplingen efter tex däckbyte, men inget problem om man missar det då den känner av och löser det själv efter några mil. Bilen alltså;)

Länge sedan oljan byttes i diff och låda? Ska ske vid var 3dje oljebyte.

EB
As
19
Asik
BMW M5 E61 -07
Sepang Bronze
Klonket kommer ibland vid växling och har inte koll på om det kommer vid uppvxl eller ner vxl...skall kolla detta mer så jag kan förmedla mer info kring detta...

Det låter inte som att det kommer från bakaxeln...utan mer som att det "släpper" koppling hårt och detta blir någon form av "dunk/klonk"..och som sagt bara "ibland"

//Asik

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Klonk ljudet är av min erfarenhet helt normalt, har avhandlats många gånger här och på M3 e9x står det till och med beskrivet i instruktionsboken för att lugna ägaren.. Brukar höras mest i låg fart vid växling, i garaget tex vid back/fram. Ett mekaniskt klonk som uppkommer då det finns ett visst spel i drivlinan typ står det.
As
19
Asik
BMW M5 E61 -07
Sepang Bronze
Oljan bytades i bakaxeln 2015, ca 1000mil sedan. Oljan i motor för 1vecka sedan.

//Asik
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Jag hör också klonk ljud i låga fart. Har blivit van med det, tycker nu att det låter sexigt :)

Helt normalt ljud..har för mig att jag läst det i instruktionsboken.
As
19
Asik
BMW M5 E61 -07
Sepang Bronze
Heheh, det låter som jag kan vara lugn.

//Asik
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Asik: Du kan vara lugnt, fullt normalt :) Hade samma på min 6000 milare..
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kom och få en tur i min M3 så lovar jag dig att du inte har klonk i din ;)
E46 M3 klonket har BMW lyckats att få bort i nyare modeller.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Bruno69
Har inte klonkandet med slitna bussningar att göra?
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
M3e46 har ett "mer" klonk än nyare M-bilar :)

Man ska inte blanda ihop M-klonket (som är ett spel i drivlinan, som jag lokaliserat till en mjuk bussning till diffen, antagligen för att avlasta kronhjul och pinjong) .. med silent-block klonket, som är det klonket man inte vill ha.

Silentblocken håller hjulet,och sitter fast framför bakhjulen i karrossen, är dom dåliga så blir bilen vinglig. Är dom totalslut så DUNKAR det rejält vid växling, och man kan faktiskt se hur hjulen inte är i mitten av hjulhuset, utan längre fram vid acceleration, och längre bak, om manrullar fram och drar lite i handbromsen :)

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
För övrigt så har jag bytt den främre bussningen på m3e46, den sitter där framme där kardanen går in i bakaxelväxeln, jag plockade ner klumpen. Bilen blev tystare, men inte mycket. Bussningen va oval i hålet. Den nya bussningen va MJUK..

Jag har även provat ett kit som man monterar på bryggan, under diffklumpen, och sedan spänner fast den framför främre bussningen (den jag skrev om ovan) ,, detta gjorde att M-klonket försvann helt då diffen blev "stummonterad".

Diffen rasade faktiskt en tid efter det. Den ligger kvar hos min mor i kristianstad :) antagligen så flyttades kraften från bussningen, till att tas upp innuti bakväxeln.

Min M6 har oxå dunk där bak, kan märkas om man är slarvig med gasen i låg hastighet, man lär sig hur man ska köra, likadant att man lär sig köra SMG mjukt, och inte ryckigt som ryktet förmedlar :)
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Detta får mig att tänka på bilar med dubbelkopplingslåda, M5 F10, det ska väl vara mer sömlösa växlingar, och således inte samma "dunk-belägenhet" , någon som kan svara på om dom dunkar vid full attack? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.