|
|
|
|---|---|
|
Hej, värmeventiler är ju ett kärt ämne på forumet.... Eftersom vi har så bred sakkunskap här ville jag fråga om ni vet om ventilerna passar mellan olika årsmodeller? Jag har varit på skroten och kollat olika årsmodeller och jämfört mellan 5 serien och 7 serien. De ser ju lika ut och anslutningarn ser också likadana ut. Vad säger ni? | |
|
Hej, Jag blev faktiskt osäker nu, för jag har hela tiden trott att värmeventilerna (nr 1) var sammanbyggda med den särskilda cirkulationspumpen (nr 2) till en "oskiljaktig" enhet. Men här verkar det som att nr 1 och nr 2 visserligen är sammanbyggda som standard men att nr 2 kan bytas separat. Rimligen nr 1 också då. Fast med tanke på hur ofta det här systemet fallerar undrar jag hur mycket skrotdelar är att lita på. Men de är ju ganska lätta att byta... ;) Länk Om du klickar på resp reservdelsnummer får du din uppfattning bekräftad. Grejerna finns monterade i en rad E39- och E38-modeller. /Lennart EDIT: Kanske den här länken leder ända fram. Annars är det Water valve... Länk |
|
|
Den lösa pumpen är för bilar producerade fram till 03/1996 då den sammanbyggda enheten tar över. Denna sammanbyggda enheten sitter i så gott som samtliga E38 och E39 byggda efter 03/1996 |
|
|
Bra! Tack för klargörandet, Tor! :-) Och opticrob har fått bekräftelse. /Lennart |
|
|
Tack för bra svar 😊 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.