|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Bmw 318d 3K e91: 2011, 136hp, 105kw jag har en troligen tokig fråga. Har köpte brombelägg fram via en av våra billigare företag i Sverige. När jag byter de visar det sig att de inte passar och var tvungen att slipa på belägg grunddelen för att få de att passa. Nu ser jag att utsidans bromsbelägg inte fungerar som det ska. Halva skivan är röstig !! Så jag köpte lite dyrare bromsbelägg och fick de iag....ser INTE ENS ut som mina gamla och är lite förbannat nu. Finns det någon som vet original nummer på bromsbelägg på ovan bil så slipper jag köpa en hel lager med bromsbelägg :) Stor tack på förhand för några svar..... Jag ska kola på mina gamla men troligen finns inte nummer kvar | |
|
Kolla på Länk /wmt |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Man ska aldrig någonsin behöva fil någonting för att få dit bromsbelägg. Behövs det så vet man omedelbart att något är fel och man ska avbryta arbetet omedelbart. Original artikelnummer för bromsbelägg fram till din bil är 34 11 6 780 711 Länk Förutsatt att du inte har något extra tillval som ökad lastförmåga eller highperformance bromsar (men högst osannolikt du har dessa tillval). @ip230165 : Men för säkerhets skull, kan du ge oss de 7 sista siffrorna i ditt chassinummer (står i ditt regbevis eller på dina besiktningsprotokoll)? @ip230165 : Kan du skicka en länk (eller artikelnummer) till de bromsbelägg du köpte, så kan vi nog kunna se vad som gick fel. Det händer ju ibland att det paketeras ned fel, så du kanske beställde rätt men fick fel. |
|
Det där med bromsbelägg är inte alltid enkelt. En biltillverkare kan mitt i produktionen byta tex tillverkare utav bromsok och då blir det helt andra storlekar på bromsbeläggen. Har många gånger vart tvungen att mäta de gamla beläggen på vissa bilar för att kunna beställa rätt. Är den första uppsättningen belägg likadana i storlek som de gamla utslitna? Är det så att du fått hem rätt belägg men det ändå kärvar så skall du slipa och skava på oket och dess hållare dock enbart om de är utav gjutjärn. Vissa kan vara i aluminium. Det man kan göra då är att ta en bit smärgelduk och putsa rent glidytorna för beläggen i hållare och ok. Beläggens grunddel är målad för rostskydd och slipar du bort den så kommer det rosta och sedan svälla och då kärvar belägget. Glöm inte att smörja glidytorna på beläggen med antingen koppar/aluminiumpasta beroende på material i bromsoken. // Jonas |
|
@JcN : Det är generellt inga problem (endast när brytdatumen ligger nära bilens tillverkningsdatum - då kan det definitivt vara lite si och så). Visst har de brytdatum där de byter detaljer. Ta min E87 tex, de bytte bromssystem helt och hållet 01/2006 och min tillverkades 08/2006 så man får vara lite vaksam på detta. Men generellt är detta inga problem. Vet man när ens bil är tillverkad så kollar man om det finns något brytdatum i närheten. Finns det inga brytdatum i närheten så brukar det i princip alltid bli rätt. I det här fallet finns inga brytdatum alls, vare sig på bromsbelägg eller bromsokshållare. Det tyder på att inga förändringar har gjorts inom detta område som är ens aktuellt att tänka på. Sen måste vi ha i åtanke att ALDRIG någonsin lita på vad "lågpriskedjorna" ger för "rekommendationer" eller "detta passar till din bil". Det är ofta fullständigt uppåt väggarna och fullständigt skräp - jag har inte ord för hur fruktansvärt illa deras infosystem är. Det är ju så uppenbart att deras databasinfo levereras från gissningsvis ett antal tredjeparter och mergas samman av ännu en tredjepart och fogas samman i slutänden av "lågpriskedjan" innan det läggs ut på webben utan någon kontroll. Resultatet är att infon som uppges är inkonsistent, förvirrande, fel, motsägelsefull och fullständigt värdelös som konsument. Enda som räddar en är om original artikelnummer finns uppgivet, det brukar vara rätt (då det sitter ihop med artikeln som säljs och dessa fält är ganska enkla att automatisera och överföra från system till system). Alternativt att originaltillverkarens nummer finns där, tex artikelnummer från Bosch eller ATE, det har jag använt flera gånger. Finns inte något av dessa två, då är det bara att kasta skiten och välja något annat. Men det är såhär kunderna vill ha det, och då är företagen snabba på att ge det också. |
|
Nej, slipa skall man inte behöva göra på bromsbelägg - då är det antingen fel belägg och/eller riktigt dålig kvalitet. Oavsett så är det inga belägg som skall användas i det fallet... Detta givet att bromsoket och bromssadeln är rengjord och inte kärvar pga. rost eller liknande. Kolla i realoem.com och knappa in sista sju symbolerna i ditt chassinummer, därefter knappar du dig fram till bromsar och får upp ett art.nr. Det art.nr. kan du sedan använda som referens och sökord när du skall handla belägg på nätet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 136hp?? 143 ska det väll vara? | |
| Jag undrar vad du köpt dom? Du skriver billigare företagen Biltema? Dom har inte belägg fram till din bil! Skruvat återstår då eller? | |
|
hej tack alla... jag köpte de första på Biltema (snål moppen jag) ....frågat kille OM de passade och han sa JA....MEN de passade INTE. det skiljer ca 5-7mm mellan öron på fram delens belägg. Jag vet att man inte får slipa de men jag hade bråttom just den morgon !! Köpte nya quality belägg andra gången....och de var inte ens i närheten av vad jag behövde...fast det var beställt efter REG nummer. Min bil fattar jag som att den är 105w = 143 hk....men vissa hemsidor visar min bil med 136 hk.....börjar bli osäker själv nu :) Hur som helst...Original artikelnummer för bromsbelägg fram till din bil är 34 11 6 780 711. tack alla för er input....skulle bara behöva några mått på länken bara så jag kan mäta och stämma av att beläggen blir rätt.....snart kostar det mig ett par tusen för att byta bromsen !!! [LÄNK] dessa belägg ser ut som mina....hoppas att de passar |
|
|
det är iaf sista gången jag köper skiten ur biltema....Never again !!! de har rekommendationer bara....skit snack.....står inte läsbart någonstans !! |
|
|
det som var fel på biltemas var att det finns som 2 små örron som sticker upp på ovan sidan på den främre delen på beläggen. Måtten på insidan på dessa öron var ca 5-7mm för smal....typ: istället för kring 173mm ..var de 166mm.....då slipad jag bort några mm....men det kärvar iaf.... |
|
Tog mig en titt nyss och precis som gaspo säger så har inte Biltema bromsbelägg fram till din modell vad jag kan se (bak finns men inte fram). Nej nej nej nej nej nej nej, du ska inte fråga! Det blir inte rätt då. Missuppfatta mig inte nu - personalen är mycket trevlig, hjälpsam och duktiga. Men det finns inte en chans i världen att de ska kunna veta alla varianter och brytdatum och olikheter på alla modeller hos alla märken och årtal. Finns inte en chans i världen. No way. För fasiken, till och med återförsäljarna med endast ett märke och support med datasystem från företaget i bakgrunden har ibland svårt att få det rätt. Nej, som med allt annat får man ta reda på allt själv. Sällan jag frågar numera, man får ta reda på allt själv. Finns det någon osäkerhet eller motsägelse i uppgifterna eller om uppgifterna inte är tydliga nog - walk away! Javisst är det otydligt. Det är en röd tråd som går igenom på många företag. Men detta är vad kunder idag vill ha! De vill ha denna nivå av service och noggrannhet - och då levererar företagen detta! Ta och pinna in hos BMW på kafferasten imorrn och köp en uppsättning bromsbelägg så är det klart. |
@ip230165 : Första köpet, vilket artikelnummer på Biltema köpte du? @ip230165 : Andra köpet, var köpte du dessa och vilket artikelnummer hade de hos detta företag - har du länk? |
Ok, nu är det lite gissning då jag vet varken chassi- eller regnummer. Men av allt att döma så är original artikelnummer för bromsbelägg fram till din bil 34 11 6 780 711. Då ska tex dessa passa från Mekonomen (ATE är ett bra märke) Länk Dessutom om du går in på ATE online katalog så har ATE en korsreferens mellan ATE 13.0460-7238.2 och BMW 34 11 6 780 711. Intressant! Inner- och ytterbeläggen är olika. Måste erkänna att det har jag inte sett innan, gissar på att det har kommit på senare modeller (dvs typ E9x och framåt). EDIT : Nu med chassinummer tillgängligt så ska ovanstående stämma såvitt jag kan se (och jag kan inte se att denna bil har extra options S100A eller S102A - dvs större bromsar). |
|
Tack SÅ mycket BMW-slangen |
|
| Ert tips ladda ner tecdoc finns som app. Där kan man skriva in originalnr o sedan få upp diverse märken etc etc. | |
@ip230165 : Vilket Biltema artikelnummer hade dina första brombelägg du köpte? @ip230165 : Vilket artikelnummer (och varifrån köptes dessa) hade dina andra bromsbelägg du köpte? (Denna info är värdefull för andra som kommer att läsa denna tråden). |
| fixar det när jag kommer hem | |
| Det konstiga i denna kråksång är att det är samma belägg på din 318 som min 320. O min 320 har dom biltema belägg till. Så det är ju "rätt" belägg du köpt på biltema. Fast dom verkar ju uppenbart inte passa. Då vet man att dom inte passar på 320 heller. | |
Kan vara något lurt här, eller kanske trådskaparens bil är ett av dessa undantag där reservdelskatalogen inte alltid stämmer. Såhär ska bromsbeläggen se ut (såvitt jag kan klura ut) - precis som gaspo säger så ska bromsbeläggen vara samma till gaspo och ip230165 Länk Länk Länk @ip230165 : Lägg gärna upp bild där du har sida vid sida jämförelse mellan de gamla slitna beläggen och de nya (båda varianterna som inte fungerade). |
|
Eller kan det vara som så att ip230165's belägg hamnade på fel sida? Som någon sa så är ett till insida och ett till utsidan om bromskivan. Bara en tanke.. Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.