AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
783

BMW 530i touring e39 2003 reparationsanvisning elektrohydralisk bagagelucka sökes

Hej!

Jag behöver en reparationsanvisning till bagageluckan för att veta hur jag fyller på hydraualolja. Har läst endel trådar här men gått bet. Det jag sett är att t ex OlaO har en på tyska. Vore tacksam om jag kan få en länk till denna eller mailad till mig. Språket är inga problem. Tack på förhand!

Bilen är en 530i touring LCI 2003 där jag bytt "allt" men behöver fylla på olja.
Öppna luckan. Ta bort reservhjul. Kolla ned till vänster och leta efter en vit plastbehållare. Sitter en låsring runt behållaren. Lossa den helt. Jucka sedan försiktigt av behållaren från cylindern. Torka ur behållaren. Fyll på olja upp till kryssmärke. Återmontera allt.

Specialolja finns endast på bmw. Röd färg. Kan va bra med gammal handduk under ifall du spiller.
Tackar! Testar med det.
Testat nu och ser behållaren men skruven på låsningen sitter minst sagt trångt till. Tips vilket verktyg jag skall använda?
Löste det med en liten fast nyckel. En mek innan hade satt låsringen åt fel håll. Återmonterade med sexkantuttaget lätt åtkomligt. Tyvärr öppnar inte luckan själv första centimetrarna utan jag får hjälpa den upp. Någon idé någon? Har nytt aggregat, hydraulcylinder innanför innertaket samt ny olja!
Brukar vara påfyllning av olja som hjälper. Prova lägga vertygssatsen som ligger i luckan under bagagegolvet istället så blir luckan lite lättare.
Stort tack! Luckan funkar igen efter ditt tips!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.