|
|
|
|---|---|
|
Hej har en 740 som tickar på tomgång och upp till ca 18-1900 varv. Sen försvinner det i princip. Vad kan det vara ? Vilken olja kan jag prova hälla i som är tjock ? Här är en video, har öppnat dörrarna fram. Och står bredvid ett garage. Därför låter det så mkt in i kupen. Länk Notera att det låter mkt mindre vid 2000 varv | |
|
Enligt filmen verkar ljudet vara kvar hela tiden men dränks i andra ljud med högre varvtal (t ex. avgasljudet). Börja med att kolla så det inte är så enkelt att det är ett löst tändstift! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Håller inte med där. I verkligheten så låter det mkt mindre. Lyssna igen..det låter först vid 2000 varv. Sen avtar det. Okej ska kolla det. Men vilken olja kan man ha i som är tjock :-) | |
|
Det finns nog tyvärr ingen olja kompenserar för det mekaniska problemet som ligger bakom tickandet... Men generellt brukar BMW använda Castrol TWS 10W60 för att lindra "tickande" motorer. Försök lokalisera varifrån tickandet kommer. Går att använda en lång skruvmejsel som du sätter skaftet mot kindbenet framför örat och sedan placerar spetsen på olika "misstänkta punkter" för att få en bild av varifrån ljudet kommer. Lyxvarianten är att använda ett "motorstetoskop" som finns att köpa hos t ex. Biltema. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har lyssnat igen och hävdar fortfarande att ljudet finns kvar i ungefär samma utsträckning men att ljudet ändrar karaktär lite vid högre varvtal och att andra ljud dränker "tickandet". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Då ska jag hälla i det och se om det blir ngt bättre. Jag har läst runt lite på nätet. Och tickandet har försvunnit för vissa när dom haft i tjockare olja..inte för att jag tror de kommer hjälpa. Men värt ett försök iallafall :). Ska köpa stetoskop från biltema och försöka lokalisera det. Värt att nämna är att det tickar ingenting när den är kall om jag inte minns helt fel. | |
| Okej. Jo det kanske stämmer som du säger att det ändrar karaktär där vid 2000rpm | |
|
Kan man inte ha den här oljan ? Länk |
|
|
Hej. hälla i crc motortvätt låt blilen spå 2000varv i femton minuter Tappa av olian och med ny och nytt filter det tror jag gör gött Det finns på meconomen Mvh hasse |
|
|
Hej, det finns två teorier. Båda bserade på mina tidigare bilar.... Vet du hur bilen har blivit servad tidigare och om intervaller skötts före dig? Att byta till en tjockare olja löser egentligen inte grundproblemet. Att byta olja 2 gånger på 250 mil är däremot vettigt om gör något enligt nedan. 1. Det sitter skit(sortpartiklar, oförbränd soppa mm mm) samlat främst i de hydraliska ventillyftarna fina kanaler. tickande kommer innan lyftarna hunnit bygga upp oljetrycket. skiten har byggts upp på ett årtionde så det är inget man tar bort i en handvändning. Två flaskor sådant här: Länk och ut och kör en tur på max en timme. du hör på 10 minuter om ljudet minskar. Byt olja och filter två gånger på 250 mil. Första gången kan du använda Biltema syntet av valfri sort. Andra gången valfri högkvalitativ olja eller så köper du Aral O-40W, Johan B har koll där. När du ändå gör det, ta ned oljetrågets under del, dra oljepumpsbultarna för de kan sakta vibrera loss under åren. Det är aldrig fel att byta en kamkedjesträckare i förebyggande oavsett äldre BMW. 2. Mindre kul, kamkedjesträckarens kolv har med blivit igensatt av ovan nämnda skit, sträcker för dåligt, det blir slack i kamkedjan som tar i plastskenorna och plastbitarna far runt i motorn. Har du detta problem kommer du upptäcka det så fort du lossar oljepluggen och tittar på oljan som rinner ut. Det går att mäta oljetrycket i motorn, det kan säga mycket om vad som kan vara fel. Lycka till och hoppas att det inte är något av det jag beskriver utan ngt enklare:) Asken |
|
| Jag bytte olja till någon castrol kommer inte ihåg exakt. Sen efter 80-100 mil så har den slutat ticka. Riktigt skönt :-) måste varit massa skit i lyftarna ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.