AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
960

Däckbredd bak? 330 ci

pu
17
putte79
330CI -01
Har en 330 ci och slängde på sommardäcken ( första gången sen jag köpte bilen ) det sitter 225/35/19 runt om på nån m3 fälg i fram funkar det väl ganska ok men ibak så ser det ut som att däcket är några storlekar förlitet. Vilken bredd bör man ha för att det ska sitta bra? Har ingen koll på fälgbredd tyvärr.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
255/30-19 skulle passa bra storleksmässigt. Kolla bredden på fälgen först bara. Bra om den är 9" för 255.
pu
17
putte79
330CI -01
Kan man kolla bredden bara genom att mäta? är det kant till kant då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Måtten på fälgen brukar stå ingjutet/instansat på baksidan av fälgen, ibland kan det stå på framsidan och då oftast i närheten av navet.

Annars är det innermåttet mellan yttersidorna - där däckets utsida ligger an mot fälgens insida.
Dvs. du skall inte mäta fälgens yttersta kant mot yttersta kant - godset kan variera i tjocklek beroende på fälg och det är innermåttet som är det man utgår från.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Du har förmodligen en uppsättning av e46 M3 Evo 19" fälgarna bestående av 4st framfälgar. ET-måttet är ganska högt på dessa och gör att hela fälgen hamnar längre in i hjulhuset, hade du haft lägre ET i bak så skulle dom hamna längre ut.

Det är alltså inte hjulets bredd som det är fel på.

Du kan justera detta något med spacerplattor, men det är många gånger inte att rekommendera. Sök vidare på det i forumet om du vill veta mer.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
pu
17
putte79
330CI -01
Gustav Busch Nej alltså problemet är att gummit är så smalt ibak över själva fälgen att det ser löjligt ut. däckkanterna är inte i närheten av fälgkanterna utan fälgen sticker ut kanske 1-2 cm från gummit. I fram så passar 225orna bättre.

Var ut och kollade och tror det är 9,5" bak.
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
Jahaa då är jag med haha
Skaplig stretch då med 225 förstår jag.

Jag hade samma uppsättning fälgar på min cab förrut och då satt det 255/35-19 i bak på fälgarna som är 9,5" med et24. Trots lite "hjälp" funkade inte den bredden på däck ändå. Så det kommer ta i om du kör samma mått.

Du måste alltså ha lite stretch på däcken om du har samma mått på fälgen som jag (vilket jag tror du har)

pu
17
putte79
330CI -01
Ja det var det jag va rädd för. Men då kanske 245 kan funka? får gärna vara lite stretch men nu ser det ut som att däcket håller i för glatta livet ;)
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
Haha ja de kan jag tänka mig.
245 kan nog funka men det är på håret skulle jag tro. 255 gick iofs bra utom när det var guppigt.

pu
17
putte79
330CI -01
Kanon tack! får ta och slita ut bakdäcken lite raskt så får det bli 255 nästa gång :)
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
Nej alltså kör på 245 breda, max!
255 gjorde att jag sålde fälgarna och då tror jag att förra ägaren redan hade gjort något för att justera offset.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.