|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter den kalla vintern med ett flertal minusgrader misstänker jag att spolarpumpen för vindrutetorkarna har lagt av, dock fungerar spolarfunktionen för strålkastarna utan problem. Har försökt att fylla på med spolarvätska i omgångar, bytt säkringar samt försökt att rengöra vindrutetorkarna/spridarna med högtryck, men ingen spolarvätska kommer ur dem. Vindrutetorkarna fungerar utan problem och jag misstänker att antigen spolarpumpen lagt av eller att någon kabel fryst sönder, men inte säker!? Med stundande besiktning så funderar jag på att ta bilen till en verkstad och felsöka den, eventuellt be dem byta spolarpumpen och hoppas den kickar igång. Någon som varit i liknande situation eller kan ge mig ett konkret tips för åtgärd? Det gäller en E92 (320d) Coupe 2008 års modell. Tacksam för svar! - Bayerische Motoren Werke AG - | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Du har två pumpar, en för vindruta, en för strålkastare. De sitter ju i anslutning till vätskebehållaren. Min felsökning hade börjat med att koppla loss slangen från pumpen o verifiera om den pumpar när du drar i spaken. Om inte, ja då handlar det väl högst om 150-200 kr för en ny pump. På t.ex Reservdelar24. Tror artikelnummer är 67127302589. Du kan ju dubbelkolla om du istället kopplar på vindrutans slang på pumpen för strålkastarna - kommer det fram vätska? Anders |
|
Tack för ditt svar! Har bara gjort en snabb överblick över mekanismen, inte försökt att koppla till/från slangar/kablar då jag inte har utrymme för några reparationer (delar garage). Men skall försöka att se över mekanismen i helgen, har laddat ner ett kopplingsschema från bmwparts. I värsta fall svänger jag förbi en verkstad och ber dem åtgärda felet. - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
På min e90 strulade pumpen. Det var väldigt dåligt tryck/flöde från den och efter en tid började bilen stänga av pumpen efter några sekunders spolande. När jag stängde av och startade bilen igen blev det samma procedur, pumpen dog efter några sekunder. Problemet blev värre och värre, till slut var pumpen helt död. Så fort bilen stängt av pumpen så sattes en felkod. Jag tog in bilen i garaget och rev av höger framskärm. Kopplade ur pumpen, drog loss den och stoppade i en skruv för att inte all spolarvätska skulle rinna ut. Där stod jag med en plastklump i näven och undrade vad fan jag höll på med... Tänkte, skit samma, pumpen är ju hur som helst kass. Så jag tog två polygriptänger och bände isär pumphalvorna. Då fick jag se att axeln i pumpmotorn var rätt rostig. Smörjde på med wd40 och vred runt motoraxeln med en tång. Kopplade sedan pumpen mot starthjälpsuttaget i motorrummet och lät pumpen rotera en stund och stannade emellanåt för att smörja med mer wd40. Efter en stund hade pumpen gått från att knappt orka snurra, pga rosten, till att snurra på riktigt ordentligt. Så, eftersom jag behövde bilen och inte hade någon annan pump så monterade jag tillbaka den och allt fungerade bra så länge jag hade bilen. Detta var i november eller december 2014. Det är en kollegas son som köpte och äger bilen, och han skulle nog berätta om pumpen la av igen, för de känner till att jag gjort detta. Mvh, Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.