|
|
|
|---|---|
|
Halloj, det har gått lång tid sedan senaste service, c:a 3500mil så jag misstänker att en större service måste göras. Då byttes tändstift och motorolja. Har lite erfarenhet av hur jag ska byta olja o filter men vill inte missa något.. Bilen ska få rulla en del i sommar så vill va på säkra sidan! :D Tänkte byta följande: Oljefilter, Bränslefilter o Kupéfilter(har K&N sportfilter under huven) Motorolja,Växellådsolja,Diffolja o servoolja. Kylarvätska o tändstift. Misstänker en del klegg i motoroljan o eftersom nivån är ganska låg då jag fyllde på en liter för en månad sen så undrar jag om det räcker att endast byta? Reparerar bromsok för tillfället så ny bromsvätska är inhandlad(senast bytt 5 år sen?!). Blev lite skrämd när min lokala mekaniker sa att bromsvätska inte blivit bytt på så länge.. Bilen är i fruktansvärt fint skick för att ha rullat 24500 mil så vill gärna se till så den håller ett tag till. Byta lite olja o filter är ju inte så värst jobbigt. :) Men till min fråga: Är det något annat viktigt jag glömt som borde göras samtidigt? Kan annars tillägga att jag är studerande o därför blir det ofta några kvällar i garaget för att minimera kostnaderna. :) | |
| Klegget är med stor sannolikt att du gissningsvis kör många korta sträckor då blir det så på vintern så vevhusventilatilationen skulle kunna vara full men oljebyte räcker men för att förbättra att det inte blir kondens i oljan kan man täppa för i njurarna som många här har gjort hjälper till att inte sätta igen vevhuset heller. | |
| Det blir korta sträckor varje dag i princip. Behöver man tömma vevhusventilationen eller byta den? | |
|
Vevhusventilationen byter man om den är igensatt - samtidigt gör man rent oljestickans rör (om det inte går, vilket ibland är fallet, byter man det med). Detta görs om systemet är igensatt, rent teoretiskt skulle man nog kunna rengöra rören men ofta är plastdelarna så sköra av värme/ålder att de går sönder när man lossar dem. Cyklonen/oljeavskiljaren byter man även om membranet är trasigt i den. Jag skulle slänga ut sportfiltret och sätta i ett riktigt filter i stället, om du är rädd om motorn i allmänhet och LMM i synnerhet. Sportfilter ger ingen effektökning på den motorn om den inte är rejält trimmad i övrigt (typ +300 hk). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar. Ska kolla lite närmare på det ikväll. Att sportfiltret inte ger någon effekt är jag medveten om men kan det vara skadligt för motorn att använda det? Alltså om det sliter mer än normalt? mvh |
|
|
Jo, det släpper igenom mer smuts som sliter på t ex ventilerna men framförallt förstör det LMM genom partiklarna och olja som bränner fast på volframtråden/filmen (beroende på vilken modell av LMM det är). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Att luftmassemätaren kan gå sönder det vet jag. Det är ju inte 100% säkert att det blir lika bra motstånd efter man monterat ett öppet filter som luftburk. Men att det inte ska rena lika bra har jag aldrig hört. Men tack för svaret, får nog fundera lite över detta ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.