|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Chris87; vi är nog i stort överens i sak. Men jag håller inte med om att elektroniken är utvecklad med en medvetet kort livslängd. Det är helt andra prioriteringar som styr produktutvecklingen än att man skulle ha en strävan att något ska hålla under en tid som är begränsad till t ex 10 år. T ex min egen E61 fyller snart 10 år och elektroniken är fortfarande i absolut yppersta skick. Samma gäller för min E34 som är mer än 26 år gammal(!). Det finns ingen som helst risk att elektroniken vare sig i min bil eller i någon annan normal bil skulle sas plötsligt "explodera" av fel. Om det plötsligt uppstår en massa fel i elektroniken på någon bil (åtminstone bil av normal kvalitet) så beror det i minst 99% av fallen på den mänskliga faktorn eller på någon annan yttre omständighet. En väl underhållen och välskött bil drabbas aldrig av "explosionsartat" med elektronikfel (eller andra fel), vare sig bilen är 10 eller 26 år! Däremot finns massor av exempel på att människor genom sina åtgärder orsakar massor av fel, både på elektronik och annat. "Kepsar" som tror att de pysslar med ljudbygge och/eller chip-trimning är ju typexempel på sådana som orsakar massor av problem... Jag vågar påstå att 80/20 regeln gäller som vanligt, även här. Med minst 80% sannolikhet kan man vid en okulär koll av bilen och dess ägare avgöra om den kommer drabbas av elektronikfel (eller fel överhuvudtaget) eller ej. Det går med minst 80% säkerhet (sannolikt 99%) att avgöra skicket på en bil bara genom att titta på den och på dess ägare. Om den är i original utförande och ser ut att vara välskött och väl underhållen, allt slitage och alla fel har löpande åtgärdats så att bilen är (i princip) felfri så kommer man inte att drabbas av något onormalt fel eller några elektronikproblem. Om bilen och dess ägare inte ser ut att uppfylla detta så är sannolikheten säkerligen minst 80% högra att råka ut för problem... För mig är det då väldigt enkelt att välja avstå ett köp och i stället välja en bättre bil, även om den ofta är lite dyrare (vilket dock inte verkar vara enkelt för majoriteten av begbil-köpare...). |
|
|
ska det tolkas som att vi ska hoppa över att köpa bilen om ägaren bär keps ? Om ägaren är väldigt tunnhårig hur ska det här tolkas som att vi bör ta en extra titt på skicket på klädseln Du borde skriva en bok eller ett lexikon på olika bilägare och vilka som bör undvikas vilka man bör handla av och de däremellan. ;) |
|
Transocean |
@Chris 87 Du har rätt, i Tyskland snackas det om "Geräte mit eingebauten Schwachstellen" Förr höll en vaskmaskin av bra kvalitet i alla fall 20 år, idag bara sju år. Samma sak med bilar.... här ett par ex för dom som kan tyska... Länk Länk @Ulf530 Din E61 lever farligt....E34:n kommer att överleva allt :-) |
|
john, har du hört talas om uttrycket "som f_n läser bibeln..."? Jag vet inte varför du väljer att försöka framstå som dummare än du är? Jag är övertygad att både du och de allra flesta andra läsare på forumet mycket väl förstår vad jag menar. Efter att jag funnits på detta forum under många år vågar jag dessutom påstå att en majoritet håller med mig, åtminstone i stort. Men självfallet finns möjlighet att missförstå, att försöka misstänkliggöra och att märka ord, för den som väljer att göra så. Vad är ditt syfte, vad bidrar du med och vad vill du uppnå i denna tråden? Jag behöver inte skriva någon bok för det jag säger finns redan skrivet, beskrivet och omvittnat väldigt många gånger, på väldigt många ställen och i väldigt många olika sammanhang. Inte minst på detta forum. Om du är seriöst intresserad av ämnet (?) så kan du enkelt söka och läsa mycket om detta. Det är mycket bättre för dig än att medvetet låtsas missförstå och försöka misskreditera mig. |
|
|
Transocean; menar du att alla E34:or generellt överlever allt och generellt överlever alla ägare, oavsett dess handhavande? I så fall har du inte sett många E34:or... De allra flesta kvarvarande E34:or är i rent bedrövligt skick och de är oftast (alltid..?) behäftade med rader av fel. Vare sig min E61 eller E34 lever farligt. Jag skulle kunna sälja vilken som helst utav dem och göra leverans i morgon dag med gott samvete. Den nya ägaren skulle garanterat inte få massor av plötsliga problem, oavsett vilken av dem han väljer. Men det beror på att båda bilarna är väl omhändertagna, brukade med förstånd och omsorg, och löpande underhållna. (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
| Ulf530 tycker bara att dina ideer är lite konstiga därför driver jag lite med dig, för det var kul. Varför jag är här på forumet är för att lära mig mer om BMW och fundera ut vilken modell jag ska och från vart jag ska köpa den. I början blev jag ganska avskräckt men efter att ha läst lite djupare kan jag godta att bmw fortfarande står för kvalitet. | |
|
Jag håller med Ulf530 i väldigt mycket här. Jag gör alltid en "fördomsprofil" på ägaren till den bil jag vill köpa och tittar man på den aktuella bilen här är det en 20-åring som har haft den en väldigt kort tid, dessutom försäkrad på sin mamma. Då måste man ju fråga sig varför den ska säljas helt plötsligt. Mina fördomar säger mig då att bilen är dyrare än han tänkt sig alternativt finns det ett dolt fel på bilen han inte har råd eller lust att fixa. Det här kan ju givetvis vara helt fel men eftersom det är min plånbok och nattsömn det gäller kommer jag nog fortsätta vara väldigt fördomsfull. |
|
| Fördomar ska man inte vara rädd för att ha, mycket ofta stämmer de. De gånger de inte stämmer känns det inte som man har förlorat något ändå. Ja Ulf har rätt i mycket men tyckte det blev lite roligt när han blandade in klädstil på säljaren, politik och intelligens. Kunde inte motstå att driva lite med han, inget illa menat dock :) | |
|
john g; hoppas verkligen att du har fömåga inse att jag skojar lite (eller driver..?) med dig. Jag fann det roande en stund att munhuggas lite med dig. Kanske känner du att du har anledning ta åt dig på någon av de nämnda punkterna? Ta inte illa upp i så fall, för det var inte illa menat. Silver 307; Word! |
|
|
Nästintill alla biltillverkare har 10år som en gräns vad gäller livslängd på elektronik. Enbart några enstaka system är specificerade till 15år (motorstyrenhet och aktiva säkerhetssystem). Resten är designade för 10år. Delar utav elektronik håller längre för att den inte är direktmatade av batteriet. Elektronik som är direktkopplat på batteriet har statistiskt sett avsevärt kortare livslängd. Det enda jag menar på är att problemet med att äga en "modern" bil med mycket elektronik som är över 10år gammal är att det kan bli kostsamt om elektroniken börjar krångla och gå sönder. Sannolikheten för att all elektronik skulle gå sönder samtidigt är väldigt låg, men vissa komponenter är ruskigt dyra att byta ut. Det finns väldigt många bilar som skrotats utav försäkringsbolag för att det varit billigare än att åtgärda elfelen. Det luriga med elektronik är att den fungerar precis som den ska fram till att den inte fungerar längre. Hur många är det inte som råkat ut för trasig elektronik helt utan förvarning? Det finns mängder utav sådana trådar på detta forum och nya tillkommer dagligen. Att en bil ser fin ut och är välvårdad säger ingenting om elektronikens skick. Det är lätt att verifiera det mekaniska men elektroniken går inte. Det går inte att titta på respektive styrenhet i bilen och säga hur dess skick är. Numera har även elektroniktillverkare blivit avsevärt mycket bättre på att optimera elektronikens dimensionering, Med det menar jag att elektronik är inte längre lika överdimensionerad som den var förr. Idag är det mycket lättare att välja ut rätt kvalité för att precis klara livslängdskravet. Sen håller jag till fullo med om att det finns många människor som monterar in saker i sina bilar som kortar ner livet på elektroniken. |
|
thekinglives |
Ulf 530: Klockrena antaganden, håller med till 100% Skriver du en bok lovar jag att köpa den:) |
| Chris87 så att köpa en 10 år gammal bil eller äldre är som en tickande bomb ? | |
|
john g: Det behöver inte vara det men risken för elektronikfel ökar med åldern i och med att elektronik har en begränsad livslängd. Denna livslängd hänger inte ihop med bilens mätarställning. Det är viktigt att kontrollera servicehistoriken och ta reda på vad som bytts och inte bytts. |
|
|
Så den exakta gränsen på 10 år är alltså lite flytande och kan variera? Jag tycker man hör detta väldigt ofta om elektronik även tv-apparater och förstärkare sägs ha en livslängd på 10 år punkt. Ändå håller dom längre. Det rullar ju ganska många bilar från både -04 och -05 utan problem? Det är ju en väldig skillnad på om någonting ska hålla minst 10 år eller bara hålla 10 år. Men jag är lekman på området så jag bara spånar lite. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.