AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.801

Köpråd 535d e61 28.000 mil

Sida 1 av 2
Ek
4
Eksperiens
320d e92 -08
Hej.

Som rubriken lyder har jag fastnat för en 535d som känns rätt hela vägen, förutom milen.

Länk

Jag har i dagsläget en 320d e92 som rullat strax över 15.000 och som är i väldigt fint skick.

Länk

Jag hade en e46 m3 innan e92an och innan det en 525d e60.

Jag älskar e60 som bil i helhetsperspektiv och jag har alltid suktat efter en 535d.
M3an är den bästa bilen jag någonsin haft men opraktisk i mitt vardagliga liv och jag gillar lyxkänslan e60 levererar i förarmiljön och all extrautrustning på den här bilen i fråga lär inte göra den saken sämre.

Den stora frågan, vågar jag köpa en 8år gammal bil, känd för diverse elfel osv med 28.000 mil på mätaren?
Killen som äger bilen föreslog ett byte och han vill såklart ha pengar emellan då han satt sin bill drygt 25k högre än min i pris.
Jag bjöd lite spontant 5k emellan men känner mig fortfarande lite orolig över 28.000 mil då jag inte är speciellt sugen på att tillexempel byta automatlåda det första jag gör i min nya bil, som jag dessutom behöver på daglig basis för att ta mig till jobbet.

Tacksam för svar och inbjuder gärna till lite diskussion.

Mvh /Joakim
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Har du varit och tittat på den och provkört den? Har lådan blivit spolad och fått oljebyte någon gång? Om inte så är det nog dags. Annars så hänger den säkert ihop i många mil till om den är välskött.

Hur länge har du tänkt behålla bilen och hur långt har du tänkt köra? Du får nog räkna med att tappa en del i värde på den i takt med bilen ökar på andra sida 30K-strecket men det är ju svårt att komma ifrån. Jag har själv följt prisbilden och utbudet på 535D under en period då jag är lite inne på en sådan som brukis. Klurar dock på en sedan för att slippa några av typfelen. Men touringen är ju helt klart stöddigare.
Ek
4
Eksperiens
320d e92 -08
Har inte tittat på den pga att den står 30 mil bort och eventuell affär kommer att ske halvvägs på neutral plats.

Min tanke är att jag vill att bilen ska rulla ca 5år/15000mil

Om bilen överlever så är värdeminskningen inte ett problem och den lär knappast gå under 50k och blir då ett bra inbyte på nyare bil.

Vad tror ni?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Skicket och vilken skötsel och underhåll bilen har fått är MYCKET viktigare än miltalet.
Jag betalar gärna några kronor extra för en väl underhållen bil i gott skick, även om den har högre miltal. På välskötta bilar brukar felen vara åtgärdade och slitagedelar utbytta i löpande underhåll.

"Billigast på blocket" brukar generellt alltid kosta väldigt mycket mera att reparera och fixa än om man betalar merpriset för en betydligt bättre bil.

Jag väljer mycket hellre en bil med högre miltal som gått övervägande långa landsvägsmil än en bil som bara har pendlat och gått en massa småkörning i stan.
Ek
4
Eksperiens
320d e92 -08
Tack för alla tips och kommentarer! En av dom sakerna jag älskar mest med BMW förutom bilarna i sig såklart är människorna bakom bilarna. Lojala, intresserade och hjälpsamma entusiaster som älskar sin bil och alla vänner som delar deras passion :)

Något specifikt jag ska känna eller lyssna efter vid eventuell titt/provkörning?
Har inga preferenser till e61 lci och förutom det jag kan relatera till från min e60 pre lci jag hade för några år sedan.

BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Hej, jag har själv en välskött 545i, som nu gått ca 9000mil. Har sett sådana till salu för styvt 100'. Väldigt mycket bil för pengarna, förbrukningen och skatt är fullt rimliga. En njutning att köra...och vilket ljud...

Så frågan är, varför köpa "gammal" dieselspis i stället för en mycket billigare bensinare
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Sinnessjukt dyr med tanke på miltalet.. Bara en tanke från mig..
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Håller med. Kan ju omöjligt få ut i närheten av det begärda priset.
Ek
4
Eksperiens
320d e92 -08
Vad skulle ni säga att hans 535a skulle vara värd då?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
20-25 k för dyr!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Förmodligen kommer en del falla för den gedigna utrustningen men jag skulle säga 120-130k max. Det är inte ens sommardäck med om jag förstår annonsen rätt.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
På en bil som är löpande väl underhållen och felfri,
(i motsats till majoriteten av utannonserade bilar)
kan man lätt tjäna 25 000 - 50 000:- det första halvåret på att slippa reparationer och underhåll.
Därför är det alltid en god affär att köpa en lite dyrare men mycket bättre bil.
Generellt blir det oftast betydligt billigare att köpa en av de dyraste bilarna på blocket än en av de billigaste!

Det finns ingen som kan påstå vilket värde en utannonserad begagnad bil har utan att ha granskat bilen i verkligheten.

Om (alltså OM!) bilen är löpande och väl underhållen samt absolut felfri så är den lätt värd ett högre pris än de allra flesta utannonserade E60/61.
Men om den är i samma skick som de allra flesta så håller jag med om att den är för högt prissatt.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Polaren bytte till sig en bmw 535d -06 som rullat 37000mil, den är fullservad och lådan fått oljan bytt 1 gång. Den går som en klocka och växlar hur fint som helst, en jämförelse, jag har en lånebil ifrån volvo idag och det är en d4 på 190hk och deras 8växlande automat och jämför jag den med polarens så går volvon skit, den växlar betydligt veligare och ibland växlar den hårt, v60 har rullat 1500mil så den är i princip ny. 28000mil på en 535d skulle inte avskräcka mig om priset är vettigt och den är servad som den ska..
Har en annan polare som oxå har en 535d dock en -08, den har idag rullat 26000mil och polaren har haft den sedan 6000mil och den bara rullar på..
Jo
64
Jojonaas
E61 530d -08
Hej,

Jag tycker också att hans bil är prissatt fel. Ca 30k fel enligt min mening.
Jag äger själv en e61 530d utan m paket men den hade rullat 19,8 när jag köpte den för ca ett år sedan och jag gav 125. Den är utrustad med:

Komfortstolar
Svart helskinn
El baklucka
Helljus assistent
Motor och kupévärmare (ej dieselvärmare)
Panorama tak
Navi
El ratt med värme och inställning
Och lite annat lull lull.

Rent spontant kan man väl säga att bilar med m paket ligger generellt minst 30 000 över icke m paket bilar på blocket (vilket för mig var en deal breaker). Så småningom skall även partikelfiltret bytas om nu inte det är gjort. Nytt kostar det ca 16 från BMW med packningar exklusive arbete. Och man kan plocka loss o rengöra för några tusenlappar.

I min mening är det inte ett jätte vettigt byte. Nog för att bilar kan vara välskötta med 28k mil på mätaren. Men framvagnsdetaljer, kablar till bakluckan, mikro brytare och partikelfilter gör att det blir dyrare än vad man hade tänkt sig från början..

Lycka till med försäljningen av bilen :)

/Jonas
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
"...framvagnsdetaljer, kablar till bakluckan, mikro brytare och partikelfilter gör att det blir dyrare än vad man hade tänkt sig från början."

Detta beskriver precis vad jag menar.
På en väl underhållen bil har allt detta bytts och alla fel har åtgärdats löpande. Bilen är (i princip) 100% felfri.
Särskilt om det är en bil som i huvudsak har gått i långkörning på landsväg, då spelar miltalet mycket mindre roll.
Det är då en mycket bra affär att köpa en sådan bil, även om den är betydligt mycket dyrare än "billigast på blocket".
Om man hittar en sådan bil så kan man lätt slippa utgifter på 25 - 50 000 (!) under första året i jämförelse med en billig bil.

Fortfarande så påstår jag att ingen kan avgöra om en bil är fel prissatt i en annons om man inte har granskat bilen.

Är en 25 000 billigare bil rätt prissatt om den egentligen behöver rep och underhåll för 25 - 50 000 för att bli bra?
Eller är en 25 000 dyrare bil fel prissatt om den är prefekt underhållen, kräver vare sig rep eller underhåll under närmaste året, och är (i princip) 100% felfri?

Jag vågar påstå att 90% av alla begköpare väljer fel bil. De tittar på inköpspriset och väljer den billigare bilen som väldigt ofta kräver en rad åtgärder för att bli bra, och en rad åtgärder kostar till slut rätt stora summor och kräver rätt mycket jobb. Men det verkar de alla flesta välja att blunda för vid köptillfället...

Tyvärr är sådana väl underhållna bilar som jag talar om extremt ovanliga och svåra att hitta. De säljs nog väldigt ofta till vänner och bekanta utan att ens komma ut på blocket.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Det stämmer ju inte riktigt med milen. Den hade rullat 28485mil 2015.05.13 sen hade samma ägare kvar den 4månader till och antagligen haft samma körmönster. Sen är det någon som köpt och ägt den i 3 månader innan nuvarande ägare köper den 2016-01-23. På den tiden har bilen alltså inte rullat någonting? (blocketannonsen ger visserligen utrymme för 14mil om man är noga)

Ulf530:
Du har helt rätt i det du säger men just den här bilen tycker jag har en del att bevisa innan jag tror att den är rätt prissatt. För det första frågetecknen kring milen, hur långt har den faktiskt gått? Ägarna? Säljaren har haft bilen sen januari och verkar inte ha haft råd med försäkringen (därav skenförsäkringen på sin mamma). Hur vet säljaren vad besiktning och serviceverkstäder sagt om bilen? Han har varken besiktigat eller servat den. Hörsägen?

Nja jag hade nog kollat noga innan köp
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Silver, du har helt rätt. Jag ser samma varningssignaler som du och även några till, när det gäller just den här bilen.

Som jag sagt flera gånger, det gäller att granska varje beg bil noga!

Jag resonerar mera generellt och påstår fortfarande att ingen kan säga att en bil i en annons är fel prissatt innan man har granskat bilen.
Vidare så resonerar jag billiga och dyra bilar i annonser och kommer med det allmänna rådet att hellre välja en lite dyrare bil som är väl underhållen än en lite billigare bil som kräver mycket rep och underhåll.

I detta resonemang vänder jag mig lite mot att här på forumet verkar många snabbt såga en bil som är lite högre prissatt, utan att man har en aning om bilens skick.
Däremot verkar många spontant sugna på lågt prissatta bilar, de tror att man kan göra ett klipp, trots att bilen kan vara behäftade med rader av dyra fel.

Som sagt:
"Jag vågar påstå att 90% av alla begköpare väljer fel bil..."
Transocean
@ Ulf530

"...framvagnsdetaljer, kablar till bakluckan, mikro brytare och partikelfilter gör att det blir dyrare än vad man hade tänkt sig från början."

Detta beskriver precis vad jag menar.
På en väl underhållen bil har allt detta bytts och alla fel har åtgärdats löpande. Bilen är (i princip) 100% felfri.

Det vet man inte om det är Danne från Charlottenberg som gjort detta. Han bytte lite framvagnsdetaljer för 11.000 kr och jag fick välja delarna. När Sachs -dämparna sedan efter 3-4000 mil frös och jag bytte själv till nya såg jag märket "Kayaba" på de där cyckelpumparna......hela bilen var reparerad med billiga skitdelar, så innan jag skulle köpa en långmilad 535D skulle jag nog lyfta upp den och titta och vrida och bända väldigt noga.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Transocean; som sagt:
"Som jag sagt flera gånger, det gäller att granska varje beg bil noga!"

Det du och alla här beskriver bekräftar bara att det är mycket klokare att välja en väl underhållen bil, även om den är bra mycket dyrare!

"Väl underhållen" innebär självfallet att den har underhållits på ett yrkesmannamässigt riktigt sätt och med rätt delar!

Hur givet och självklart som allra helst.
Men ändå väljer alltså de allra flesta att köpa fel beg bil.
Och påfallande ofta skyller de sedan på bilen (bilmärket) eller på säljaren när de får problem, trots att de själva har gjort sitt eget val...
Det som många inte känner till med dagens bilar är att nästintill all elektronik är utvecklad för att hålla 10 år och den slits även när bilen står stilla.

Jag delar helt och hålet Ulfs åsikt kring att det är viktigt att syna en bil ordentligt före köp och satsa på en som är väl underhållen. Problemet är bara att det går inte att avgöra vilket skick elektroniken är i och det är tyvärr just elektronik som är dyr att reparera. Elektronik i en gammal bil är som en tickande bomb. Rätt som det är exploderar det (elektroniken går sönder) och då är det otroligt dyrt att åtgärda felet.

Beträffande bilen i första inlägget. Jag hade valt en annan bil.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mindre lull lull i bilen mindre bekymmer ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.