|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla BMW entusiaster. Jag är less på mina spårkänsliga och nervösa RFT däck. Continental Contact 245/45/18 fram och Bridgestone Potenza 275/40/18 bak. Vad är vettigt att byta till ?, vill att dom inte ska vara så spårkänsliga och gärna lite mer komfort, dom jag har känns hårda och stötiga. Behöver inte vara superdäck men bra märke. Gärna rekommendation på hygglig gummiverkstad där man inte blir uppkörd. | |
| GoodYear EfficientGrip | |
|
Mycket av spårigheten beror troligen på att du har blandat olika däck fram och bak. Men även att det är RFT-däck, så kombinationen är inte någon höjdare... Jag skulle skippa RFT-däck och köpa "vanliga däck" samt ett BMW-mobility-kit (kompressor och lagningsvätska) i stället. Då får du bättre komfort, bättre prestanda, bättre livslängd och lägre pris. Någon av de stora premiummärkena är att föredra för bra totalekonomi och bra prestanda. Personligen skulle jag nog välja Michelin-däck, då de håller en hög kvalitet på alla punkter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har kört GY EfficientGrip, Nokian Z och Vredestein Essanta (nånting) på 5-serie med goda resultat. ------- //Lövet |
|
| Vad jag vet så skiljer det inte många korvören på RFT kontra vanliga. | |
| Att tänka på är att OM man behöver bärga bilen pga punktering så gäller inte BMWs bärgningsgaranti utan man får stå för självrisken själv. | |
|
Jag skulle utan tvekan ta utan RFT. Billigare, komfortablare och bättre köregenskaper. Har bara fått "punktering" (spik i däcket) en gång och det var 80 mil hemifrån. Löstes med att vi åkte till däckverkstad som ordnade det direkt med en mask. Nån hejd på livrem och hängslen får det väl vara. Om det i värsta fallkostar någon tusenlapp extra i 1 fall av 100, är det så farligt? |
|
|
Tack för alla tips. Det blev Goodyear Eagle F1 Assym 3, 245/45/18 runt om. (ej RFT) Bilen går som en dröm nu, mjuk, tyst och bra grepp. Enda problemet är att fördelningslådan är på G att ge upp igen, men det är en annan historia. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.