|
|
|
|---|---|
|
På tomgång får jag oljetrycksvarning. Vid 950-1000 rpm så slocknar varningen. Bytte olja och filter och efter 1km långsam körning kom varningen. Nåt som nån har varit med om? /Johan | |
|
Det var så det började för mig med min E90 320i. 2 månader senare fick jag byta motor... I mitt fall var det kedjan som hade slackat och slagit sönder plasthuset den sitter i, plasten i sin tur gick ut i oljan och började skapa problem. Man började med att byta givare först, problemet, fanns kvar, så man gjorde någon diagnosticering och såg att det var lite oroligt. Nästa steg var att byta ut oljepumpen tror jag och då när man skulle tog ner oljetråget upptäckte man plastbitarna och konstaterade att kedjan varit sträckt. Fick en fabriksny motor, på min bilförsäkrings bekostnad. hoppas du inte råkat ut för samma sak, men se till att det utreds ordentligt från första början. Om de skapar ett skadeärende ska de inte avsluta det förrän problemet är löst, på riktigt. Min verkstad skötte sig bra, de avslutade inte ärendet så fort de gjorde någon åtgärd som de själva trodde på utan avvaktade. Så det var in o ut några gånger under ett par veckor men allt gick under samma ärende, dvs 1 självrisk. Förresten, hör du något skrapande vid tomgång eller lägre varv? skrapande eller något avvikande ljud som försvinner över 1500 rpm.. |
|
| Men i ditt fall skulle det kunna vara så enkelt som att något kanske inte sitter ordentligt på plats efter oljebytet du gjorde. Börja där | |
|
Kedjesträckaren är nybytt. Jag bytte till ett nytt filter och dubbelkollade monteringen. I övrigt är det inte mycket som kan sitta löst efter oljebytet. |
|
| Bytt på aktion? Länk | |
|
Ja, de mätte kedjan också men med bara 1mm spel så blev bytete bara sträckaren. Byter oljetryckskontakten som första steg..... |
|
|
Oljetryckskontakten bytt- ingen skillnad. Engineflush körd, ny olja-ingen skillnad utom att trycket inte kommer förrän vid 1500 varv. (950 innan ) Testade att ta ur filtret för att vara säker på att de nya filtren inte var för täta- ingen skillnad. |
|
| Inga konstiga ljud alls oavsett varm eller kall motor, låg eller hög belastning? Inga externa oljeläckage? | |
|
Inga missljud utöver det normala från dessa 4-cyl. Hög belastning har jag såklart inte testat eftersom det det kräver att jag kör bilen. Men inga ljud har funnits innan och inte heller när jag har den på tomgång eller 1500varv |
|
| Det lustiga är att du får oljetryck senare efter flush... Kan tyda på tex slitet/-na vev/ram lager och eller att nåt sitter löst och/eller att eventuellt "tätande koks" tvättats bort? Man brukar kunna provocera fram ram/vev -lager missljud ( om de är kassa eller på G) genom att lägga i högväxel vid lågt varvtal o sedan gasa mer eller mindre fullt... | |
|
Låter som en deprimerande diagnos...... |
|
| Är det så lämpligt att göra motorflush? Det kanske bara gäller äldre bilar för det kan ju ta bort saker som som ligger o tätar m.m. | |
| Har du en sådan pinne man trycker ned i filtret som sedan går ned i ett hål i burken på bilen, brukar sitta oringar i botten av pinnen, säljs nya på bmw, jag hade definitivt prova att byta dem. | |
|
delorian, tack för att du fick mig att börja fundera. Bakgrund: Jag beställde enligt min bil+motor (E91 177hk) alla filter och olja mm. Nu kollade jag och det visar sig att jag fått FEL oljefilter som SAKNAR den där lilla plastpinnen som ska ner i hålet i botten på oljefilterhållaren. Filtrets nedre det höll emot trycket en stund men orkade väl inte tillslut. Nu har man lärt sig nåt och på ett mer kritiskt sätt lita på att beställa saker och lita på leverans. (samma sak har hänt med en generator till en annan bil) Skönt att slippa skrota bilen i tron att vevlager skulle vara slut, och istället köpa ett nytt filter för 200:- /Glad BMW-ägare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.