AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.573

Glapp stötdämpare? Bilstein

Bo
32
Bohman
F87 M2 Competition
Hej.
Haft klonkande missljud vänster fram ett tag på min E92 335a. Idag ringde verkstaden och sa att det var glapp i stötdämparen och den behöver bytas omgående! Jag misstror inte meken på något vis. Men grejerna har suttit på så pass kort tid (ca 3k mil). Det som sitter på är Bilsteins Ride Control B16 coilovers. Fjäderbenslager, bussningar och annat är bytt nyligen.

Ska dessa svindyra grejer inte hålla bättre? Har detta hänt någon annan?
Jag är för dåligt insatt i hur det fungerar rent mekaniskt, men om man kör den i "sportläge" försvinner klonkljudet till 90 % . Kör jag i comfort läge hörs klonken vid alla små gupp och liknande i vägbanan vid låg hastighet. Bilen känns inte svampig om man trycker ned fronten. Varför försvinner ljuden nääästan i sportläget? Och hur pass AKUT är det att byta/fixa detta?

Jag vill minnas att jag någonstans här på autopower läst om bilstein-dämpare som gett ifrån sig "klonk-ljud" relativt kvickt efter någon "konstruktionsmiss" då dom helt enkelt är för korta??? Någon som hört något liknande?

Jag vet egentligen inte vad jag vill komma med inlägget. Sakerna är ju sönder uppenbarligen. Är väl bara betala och se glad ut. Specialbeställa tydligen...Ville bara ventilera mina tankar och kanske har någon av er varit med om något liknande när det kommer till Bilstein-dämpare?

Tacksam för alla svar och tankar. Kanske finns någon annan lösning än att byta dämpare? Och hur länge kan jag köra såhär innan något brakar sönder rejält?
MVH
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Borde gå att renovera istället för att köpa nya. Om jag inte minns fel är Forza auktoriserad av Bilstein som reparatör. Tänker du gå den vägen tror jag rent spontant att du inte ska köra mer än nödvändigt. Slå dem en pling och hör dig för.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
En kompis har fått byta två uppsättningar Bilstein stötdämpare till sin e36 under bara några år, tror han kör Bilstein b8. Riktigt dåligt!

ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Länk

Kolla med denna firma och se vad man kan göra.

/Kent
Bo
32
Bohman
F87 M2 Competition
Tackar så hjärtligt för svaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.