AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.306

Olja till 520i e60

bm
2
bmw_Holm
528i - 1996
Hej

Pappas 520i från 2004 vill ha ny olja och jag tänkte att det borde gå att göra själv men har blivit lite fundersam över vilken olja jag ska använda.

Ungefär överallt jag hittat på internet så ska det vara 5w-30 fully synthetic, men sist bilen fick ny olja (på certifierad verkstad) så fick den enligt kvittot 10w-40.

Jag undrar nu om jag bör köpa 10w-40 och byta ut, eller om det går att byta till 5w-30 även fast oljeresterna från 10w-40 oljan blandas med den nya. Undrar även om det är farligt att blanda olja från olika märken, framgår nämligen inte vilken märke det är på den oljan som är i nu.

Tacksam för svar

Mvh Antonius Holm
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
10W40 låter som helt fel olja till den bilen, du skall ha en BMW-LL04 (eller LL01) klassad olja och det finns inga 10W40-oljor som är det!

Vad menar du med "vill ha ny olja"?

Är det behov av att fylla på en liter eller är det dags för byte av olja och filter?

Det går generellt att blanda olika oljor utan större problem, men försök att använda samma olja som är i motorn om det går - om specifikationerna skiljer sig väldigt mycket åt (typ en enkel mineralolja och en högteknologisk äkta syntetisk dito) kan det hända att blandningen inte fungerar optimalt.

Ett tips om du byter olja själv (eller väljer att ta med dig egen olja till verkstaden vid service) är att köpa Aral SuperTronic 0W40, det är en äkta helsyntetisk olja med BMW-LL04-klassning.

Kostar ca 50 kr/litern inklusive frakt om du köper 20 litersdunk från t ex. Levoil.de, Motoroel100.de, oeldepot24.de eller liknande tysk näthandlare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bm
2
bmw_Holm
528i - 1996
Dags att byta olja och filter

Så låta bilen stå och droppa länge vid oljebyte så att minimalt med den felaktiga oljan finns kvar i systemet?

Hur lång tid brukar det ta att få hem olja från Tyskland? Bilen ska ut på långsemester nästa eller näst nästa vecka och har just nu 0km kvar till oljebyte

Tack för snabbt svar

Mvh
Antonius H
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De gånger jag har beställt, har det tagit 3-4 dagar.
Beställde på en torsdag från Levoil.de och på måndagen hade jag paketet.

Motoroel100 och oeldepot24 är ungefär lika snabba, men räkna en vecka så är du "safe".

Är det bara lite olja kvar vid oljebytet, är det inga problem att "blanda" för det blir så lite olja som är kvar - kanske en halvliter max.

Jag har faktiskt fått ur mer olja genom att suga upp via oljestickans rör och oljepump, men om jag minns rätt har du ingen oljesticka i din motor!?

Enda kruxet med 20-litersdunk är att det kan bli lite slabbigt när man skall tappa upp oljan. Det finns oljelock med kran att köpa från Mekonomen och Autoexperten etc. - det är samma lock på Arals dunkar som Castrols och BP:s (de ingår alla i BP-koncernen och ofta är det samma oljor med olika namn som säljs i olika dunkar).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.