AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
2.361

Dilemma - beställa 430i gran coupe som MY2016 eller MY2017

Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Har diskuterat privatköp av en BMW 430i gran coupe med den lokala handlaren, och med den nuvarande kampanjen på automatlådan (halva priset, kampanj mars månad ut) så lockar det att beställa direkt trots att modellen (just 430i) tydligen inte börjar tillverkas förrän i juni. Leveransen blir väl således i slutet av sommaren och det blir alltså fråga om en extremt sen MY2016.

Provkörde en 4-serie diesel 420d back-to-back mot en F31 320d LCI och tyckte att 4:an uppförde sig lugnare/mognare på vägen, med lite mindre struttighet i rörelserna, utan att ha sämre skärpa i styrningen. Vid lätt forcerad körning så fanns viss initial understyrning men sedan bet framvagnen bra. Båda dessa demobilar hade standardchassin medan den planerade bilen ska ha M-sport.

Den svåra frågan (förutom slutpriset givetvis) är om man borde vänta något så att man får MY2017 istället. Fördelen kunde vara att man finge del av eventuell förbättring av specifikation, typ ändring från xenonljus till LED-lampor som standardutrustning (eller rentav facelift om den kommer redan vid modellårsskiftet). Nackdelen med att vänta är väl om det skulle bli prishöjningar på modellen samt om kampanjen på automatlådan försvinner.

Vad tycker ni - slå till eller avvakta?

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Facelift kommer inte med MY 2017.

Automatlådekampanjen har förlängts flera gånger. Skulle inte förvåna mig om den även kommer gälla efter sista mars.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Tack för svaret! Då är faceliftfrågan väsentligen inte med i matchen. Däremot undrar man ju om det kan tänkas komma LED som standardutrustning MY2017...
Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Tillverkning v 430i pågår sedan 2016-03-01.
I maj brukar spec komma ut, ryktas just nu om bla wi-fi, trådlös laddning och AirPlay. Stod inför samma dilemma men kände att jag hellre hade bilen över sommaren.

Har fyran den nya idriven? Den hade varit värd att vänta på, betydligt snabbare upplevelse.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Tänk på att det är STOR skillnad på xdrive bilar med standardchassi och rwd bilar med M sport chassi. Finns väl tyvärr inte många handlare som har rwd/msport att provköra idag :(
430i GC byggs redan, här har du en som står hos BMW Sverige i Sollentuna.

Art

Wert
Fahrgestellnummer WBA4D9106GG191642
Typ-Code 4D91
Typ 430I (EUR)
E-Baureihe F36 ()
Baureihe 4
Bauart COUPE
Lenkung LL
Türen 5
Motor B48O
Hubraum 2.00
Leistung 185
Antrieb HECK
Getriebe AUT
Farbe ESTORILBLAU 2 METALLIC (B45)
Polsterung STOFF HEXAGON ALCANTARA/ANTHRAZIT (HAAT)
Prod.-Datum 2016-03-03

Beställ nu, det är roligare. Det hade varit en annan sak om du vill vänta på nästa generation av 5serie sedan eller nått.

Stephan
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Tackar, Stephan - det var viktig info! Då saknar uppenbarligen min handlare tidiga slottar för 430i...

Inget av det dd88 nämnde är ju absolut nödvändigt, men detta med iDrive bör väl kollas upp... Har den snabbare varianten något specifikt kännetecken?

Har någon provkört (eller äger) M-sportchassit och kan jämföra med standardchassit? Stötigt?
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag har M sportchassi, tycker inte det är speciellt stötigt - iaf inte om jag jämför med en tidigare A4 jag haft med sportchassi.

Fick nästan en chock när jag fick en lånebil (420d) med standardchassit, i jämförelse så är min bil grymt riktningsstabil och har tydligare styrrespons. Testade inte bilen någon längre sträcka, men det var mycket större skillnad än jag förväntade mig och jag ångrar inte en sekund att jag valde RWD och M sportchassi.
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

OK, tsint! Låter ju bra även om det kanske inte säger så mycket att bilen är mindre stötig än en A4 med sportchassi! ;)

Försöker alltså mest hitta en hygglig kompromiss mellan sport och komfort och upplever att standardchassit (xdrive) är aningen åt det mjuka hållet, dock inte på något sätt olidligt. Min tanke är att om man skaffar M-sport med "bara" 18-tummare så blir det nog OK, och dessutom får man lite extra komfort som bonus när man väljer bort RFT vid nästkommande inköp av däck.
Hur upplevde du vägljudet på respektive som ju diskuteras på en annan tråd? Kommande G20 lär bjuda på flera chassieförbättringar, lite oro för jaguar XE?
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag körde för lite för att tänka på om det var någon skillnad på vägljud. Känner inte igen påståendet om 4-serien skulle ha hög ljudnivå - jag kör iofs bara i södra Sverige med BMW orginalhjul.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag får min M-Sport med 18" och adaptivt chassi idag, kan återkomma senare med intryck :)
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Grattis, Sani! Det adaptiva chassit är inte helt borträknat för mig heller...
Visa användare
3.753
Sani
Tack! Synd att man inte får fasta knappar på konsolen bara, måste ställa in chassit i menyn...
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Aha! Jag trodde att chassit ändrades med knappen för eco-comfort-sport-sport+ (tillsammans med växlingspunkter och gasrespons) som sitter bredvid växelspaken?
Visa användare
3.753
Sani
Hmm, det kanske är så ja...man väljer nämligen det i menyn - om man påverkar drivlina, chassi eller både-och med knapparna. Den är rätt stötig i Sport iaf, och RFT-bakelitdäcken gör inte den mjukare heller; om man säger så.

Fö känns paddlarna helt överflödiga med denna motorn, även om de är fina att ta på :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.