AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.797

Köpa långmilad 335a

gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Vågar man slå till på en 335 bensinare som närmar 20k mil.
Vet jag ska kolla skivor osv men vad mer än turbos bör kolla upp mer än vad man hade gjort på säga en 320?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Eftersom insprutningen av bensin sker direkt i förbränningsrummet så byggs det upp avlagringar på och runt insugsventilenrna på N54 motorn. Det beror på att bensinen, som normalt gör rent insugsventilen sprutas direkt in i förbränningsrummet.

Jag vet inte hur lång tid det tar etc, hur vanligt problemet är men här är ett klipp på hur man gör rent. På en långmilare kan det vara ett problem.

E
Har en vän/kollega som ska sälja sin 335ci nu till sommaren sa han...2007, 6000mil.
Han är andra ägaren, första ägaren var en kollega här på jobbet med.

Sugen på att köpa själv då jag vet historiken på bilen (otroligt pedantiska ägare) men kombi behövs.

Vit utan M-packet...
PM'a så kan du få hans kontaktuppgifter om intresserad.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Se om vattenpump samt termostat, spridare och tändspolar vart bytta någon gång. Är delar som kan ge upp. Även bussningarna (silentbussnigarna/silentblock) till bakvagnsbryggan kan vara trötta.

// Jonas

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Besar, det var väl ändå inte det trådskaparen efterfrågade?

Som ovan inlägg. Det E kriver underskattar många, de räknar kallt med att deras bil inte är drabbad av koks.
Räkna med att det blir svårtsålt med det miltalet om det inte är snorbilligt den dagen du själv vill sälja.
Nja...han frågar om man vågar slå till på en högmilat 335.
Jag gav han en lågmilat alternativ om han nu inte vågar slå till på långmilad :)

Men OT då:
Som nämnt tidigare, sotbildning (speciellt om bilen har körts mest korta sträckor -mycket stadskörning);
Länk

När jag köpte min bil frågade jag säljaren om spridare och tändspolar var bytta då jag hade läst om detta problem, han svarade med väldigt hög säkerhet nej.
Men de flesta byttes på garanti hade jag läst, så jag hörde av mig till BMW och de kunde meddela att dessa är utbytta på min bil. Så dra ett mail till BMW om med regnr på just den bil du kollar på.
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
JMB Optimering i Halmstad tänkte jag lämna in min för valnötsblästring av insugsportarna. Runt 4000kr kostade jobbet har jag för mig.

Annars är det inga problem med långa mil. Låga mil kan ju innebära högt slitage och vice versa.

Annars är det ju vattenpump, bränsle pump, tändspolar som är svaga länkar men de kan lika gärna vara dåliga på en bil med låga mil.

/Tompa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.