|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Mer lön brukar också ge mer pension - om man nu orkar se framåt tills den dagen kommer ;-) |
|
| Också en viktig poäng av Kristoffer_L! | |
|
Hur är det med avdrag för resor till och arbetet? Läste någonstans att det var begränsat för förmånsbil. Hur är det för det som kallas Personalbil? Det måste ju också vägas in. |
|
|
Finns säkert många olika alternativ vad gäller resor till och från arbetet beroende på vilka regler arbetsgivaren har och vilken typ av tjänst det gäller. På min frus bil (Audi A6) gäller ToR arbetet som privatmil... |
|
Verdi |
Skatteverket anser att resor till och från arbetet är privata. Det är typ facit tyvärr. |
|
För tillfället får jag dra av 18.50 per mil då jag bor lite risigt till. Blir det någon ändring där med Personalbil eller får jag det fortfarande? |
|
Verdi |
9,50 per mil för bensin och 6,50 per mil för diesel... Det är skattefritt. Sen är det upp till din arbetsgivare. |
| Okidoki, tror jag förstår. :) | |
|
Nu börjar den äntligen hända lite. Dock är frågan om vem som ska betala soppan oklar. Finns ju lite olika upplägg där. Vad brukar vara mest förmånligt av att arbetsgivaren står för soppan eller att jag står för den själv men får ersättning för den? |
|
| Du måste precisera mycket mer för att få svar som hjälper dig. Om det är mer förmånligt för min kompis att köra med soppa betald av jobbet, så hjälper ju inte det dig. | |
|
Grejen är att jag inte sett hela avtalet på pappret ännu så jag kan inte precisera mig så himla mycket mer. Sökte väl lite allmänt generella tips på hur det brukar vara med för och nackdelar. |
|
|
En möjlig deal om du har soppa betald är att du får 0 kr i milersättning vid körning i tjänsten, och när du kör privat så får du skatta 125% på värdet av bränslet. Det bygger nog på att du inte har något löneavdrag utan betalar endast förmånsvärde, samt skattar för privata mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.