|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Verdi |
Slippy. Men det är ju bara förmånsvärdet. Tillkommer andra kostnader på en förmånsbil också som arbetsgivaren säkert inte vill stå för. Typ skatt, försäkring, värdeminskning, räntekostnader, vinterhjul... Det mesta är väl inbakat i leasingkostnaden men det lär ju bli större löneavdrag än de 3000:- du nämner. |
|
Jag har en sk förmånsbil via företagsleasingavtal, där allt det där ingår - vinterdäck, försäkring, skatt, vägtullar mm. Det jag betalar är förmånsvärdet på bilen (5800kr brutto), samt f-värdet på soppan (c 60% av "priset"). Att hålla en dylik bil privat hade kostat mig betydligt mera, med värdeminskning osv. |
|
Verdi |
Jaså. Vem betalar värdeminskning och annat på din bil då? Arbetsgivaren? |
| Betalar man förmånsvärdet brutto så täcker det leasingavgiften i regel. Såvida det inte rör sig om någon supermiljöbil blir det nära kostnadsneutralt. Hos min tidigare arbetsgivare löneväxlade man förmånsvärdet på bilarna och det blev ganska nära kostnadsneutralt. Om man är anställd på ett större företag så brukar de använda sig av någon partner t ex autoplan och de avtalen brukar vara något sämre. | |
|
Hej Verdi, Löneavdrag är det ju inte= Högre skattesats med förmånsvärdet (24000kr i Lön med 6000kr förmånsvärde samma skatt som du tjänade 30k). Har aldrig varit med att man få betala mer än leasingkostnaden och bränsle för en leasing bil. Restvärdet brukar ju skrivas till 50% (skatt och försäkring brukar ingå i något paket för ca 300kr/mån) sedan betalar mitt bolag 5000kr/mån till Audi samt en 1:a förhöjd hyra, men det är ju på bolaget sida. Sedan får bolaget även betala skatt på förmånsvärdet. (så man betalar det både privat och bolag) |
|
|
Slippy: Din bil är med andra ord en del av lönen. Skulle du inte ha den skulle din lön vara högre. Så är det dock långt ifrån alltid. Snarare vanligare numera med olika nivåer av löneavdrag för att uppnå kostnadsneutralitet för företaget. ------- //Lövet |
|
|
Lönen är samma men skatten hade blivit mindre. Så jag förlorar ca 3k netto för bilen |
|
| ........och exakt så har jag det också. | |
| Slippy: Din bil ingår i lönen. Hade du inte haft den hade din lön varit högre. Det är (återigen) en avtalsfråga. | |
|
Bruttolönen är exakt samma. Däremot hade jag fått ut mer pga lägre skattesats. |
|
|
Jo, men den ingår i din bruttolönesumma. Det gör den långt ifrån alltid vilket leder till att många tjänstebilsavtal kombineras med bruttolöneavdrag. Ett räkneexempel: Säg att din lön är 45tkr. I ditt anställningsvtal ingår tjänstebil. Du betalar förmånsvärde. För dig är "kostnaden" bara förmånsvärde. En identisk tjänsteman i ett annat företag har 50tkr i lön. Han har möjlighet till tjänstebil via bruttolöneavdrag på 5tkr plus förmånsvärde. För honom är "kostnaden" förmånsvärde och löneavdrag. Båda dessa anställningsavtal är värda exakt lika mycket och upplägg två är minst lika vanligt om inte vanligare. Är du med på vad jag menar? ------- //Lövet |
|
|
Andreas har helt rätt. Klart finns det alltid en direkt eller indirekt löneavdrag. Om man avstår från bil via jobbet är man en väldigt dålig förhandlare om man inte får upp sin lön ett antal tusenlappar. Aldrig hört om någon sominte fått det när de tackat nej till förmånsbilen. Brukar bli ca 5-7 kkr beroende på hur flashig bil de skulle "fått". |
|
| Andreas: om du räknar så, då stämmer det. Men då det är mitt bolag så... | |
| Kör man mycket är det mer förmånligt med förmånsbil än med privatbil. Arbetsgivaren tar värdeminskningen. | |
|
I så fall Slippy så skulle du ju definitivt kunna få ut leasingkostnaden som lön istället ;-) ------- //Lövet |
|
| Slippy är kanske en dålig förhandlare... | |
|
Sannolikt av skatteskäl man väljer tjänstebil istället för kontant lön i eget bolag. Brukar vara så. ------- //Lövet |
|
|
Hahaha, skulle mer säga snål. Billigare att ligga på brytgränsen(ca 34k) och ta utdelning till 20% då vi är lite över 40 anställda har jag ganska bra k10:a. Jag är en snål förhandlare :) |
|
Verdi |
Vad är det för skatteskäl Lövet? |
| @Verdi det undrade jag med. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.