AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.497

Vad är en sportbil? Definitionen

Sida 2 av 4
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Glömde du kommentera Dodgen? :p
Du har helt uppenbart inte kört en Miata. Mer gokartkänsla är svårt att hitta på den här sidan av milijonen
Marin@ Vad tror du?
Det händer ingenting när man gasar:(

Morsans BMW 2000 aut från 1970 är lika snabb;)

EB
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Prova att kör bil på något annat än raksträckor... :)
Stelviopassat är det krokigt enough?

EB
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Där skulle en Miata sitta som handen i handsken.

Har själv kört 4-serie upp för Stelvio och det var avsevärt roligare jämfört med att baxa runt en 6-serie GC upp för Furkapasset, som nog var ett roligare pass. 500kg extra bil på alpvägarna är ju bara en nackdel. En Miata däremot som är -500kg är nog en dröm.

Men i ärlighetens namn är ju Stelvio "endast" en serie hårnålar och jag har nog 10 pass jag hellre kör än Stelvio/Stiflerjoch.
Tyckte inte det var så roligt heller.
Coolast och roligas är stadsbanan i Pau, södra Frankrike;)

EB
Pula menar du allvar när du säger att Porsche turbo S (jag antar att du menar 911) inte är en sportbil?
henke lexus;)

Läs hela tråden;)

EB
En sportbil är liten och trång, har max 2 dörrar och ska (helst) vara relativt lätt. Den får inte vara baserad på en standardmodell utan ska vara helt egen. HK/cylinderantal och accsiffror är inget som avgör om en bil är en sportbil eller inte. Kurvtagningsförmåga är däremot viktigt för en sportbil.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@GE
Miata alltså 😜
Ja absolut! Miata är hur mycket sportbil som helst.
Håller med GE. En sportbil handlar inte om rak fram prestanda, utom om körkänsla och kurvtagning. Bilen ska vara rolig utan att man måste trampa gasen i botten för att väcka den till liv. Vilken bil som helst går att förvandla till något 'sportigt' med massor av effekt, känslan att man är ett med bilen så snart man svänger med bilen däremot går inte att fejka.
Missförstår mig rätt, det är jättekul med effekt, men idag är det på tok för mycket fokus på det och det resulterar i bilar som bara är roliga när man befinner sig på en bana eller när man alljämt befinner sig på fel sida hastighetsmätaren om man önskar behålla körkortet en längre sammanhängande tid...

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Här är en Miata utöver det vanliga.
Länk

Sevärt!
En rejäl sportbil.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ha ha..... så nice:)
Tänk vad lite som behövs för att göra Miatan till en riktig "sport"bil::))

EB
Miata är väl, enligt Mazda själva i alla fall, världens mest tillverkade sportbil?

Det är ett skolexempel på en sportbil tycker jag, liten, lätt, med körglädje som en av de starkare egenskaperna.

En nyare BMW 520 är antagligen snabbare än en 35 år gammal Porsche 911, både rakt fram och på bana, men det betyder ju inte att 520 är en sportbil eller ens en sportig bil medan 911 är en alldeles självklar sportbil.
Gillar ditt resonemang Jabbal:)

Miata är en sportbil. slut

EB
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Får sälja 911:an nu det är ju ingen sportbil :(
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Slippy, varför då? Är väl bara en person på sin höjd som inte verkar tycka 911 är en sportbil?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Slippy
Jag kan offra mig och ta över din "icke sportbil"
Pula kan alltid köpa en Volvo S40 T4 och supertrimma. Då får han en riktig sportbil. hahaha
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Miata må vara en "sportbil" men i så fall vill jag inte ha någon sportbil. Blev grymt besviken på den. Visst, det ÄR, som att svänga en gokart men det enda man gör är att längta efter mer effekt och roligare ljud. Honda S2000 däremot...

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.