|
|
|
|---|---|
|
Hej. Måste släcka airbag lampan på bilen inför besiktning. E39 00:a 523i. Har försökt komma åt via autcom hos en mekaniker men "Systemet svarar inte" står de på datan (via 13 pin). Hur lösa detta bäst tro? Inga knappar/lysen fungerar förövrigt heller på ratten. | |
|
Hej, Sök på "ratt NEAR jord" så får du en del ingångar. Bl a den här Länk /Lennart |
|
|
Gregge, kopplade de in sig via runda uttaget i motorutrymmet? På din bil är inte SRS kopplat i OBD2 i kupén. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ja det var i motorrummet via 13 pin. Eller 20 vad det nu är. Fattar inte... Hur ska jag kunna reparera skiten om systemet inte svarar och det inte går att få ur felkoderna.. |
|
|
20-pin. Om du inte får kontakt med SRS-modul så kan det vara av två orsaker. 1. Säkringen trasig 2. SRS-modul trasig Vanligast är nog att modulen är trasig. Det går att sätta i begagnad och koda in den själv med BMW-scanner. Finns exempelvis här: (jäv) Länk Lätt att göra om man köper en beggad modul med samma art nummer. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Kan också vara så enkelt att spänningen är för låg! Koppla på en batteriladdare under felsökningen för att eliminera det problemet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar. Ska försöka felsöka bilen med en laddare. Om inte det heller funkar.. Srs modul? Hur svårt att byta själv? Nån som vet om de finns en bra gds guide? |
|
|
Sitter i mittkonsollen. Lätt att byta. En bit ner i denna tråd finns PDF:er som beskriver det hela:Länk När du letar efter beggad på eBay eller liknande, ta en med samma nummer exakt. Kollade du säkringen? Ang batteri, man kan ju felsöka bilen med motorn igång, då bör modulerna hålla sig vakna. Personligen har jag aldrig haft problem att felsöka bilar med lite dåligt batteri, även på bilar som bara klickar på starten. Orkar batteriet starta bilen ska det inte vara något problem tycker jag. Men det är klart att om det är nere så det flimrar i instrumentklustret så kanske det kan bli problem. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.