AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.036

Förbättrad väghållning av att gå från 16'' till 18''?

Hej,

Först lite information. Kör idag en 320d EfficientDynamics vilken från fabrik är sänkt mer än m-sport. Jag har kört båda och upplever fjädringen som klart hårdare i min EDE mot en 320d pre-lci m-sport.

Nu till frågan. Bilen köptes med helt nya Goodyear Efficientgrip Performance på ett par 16'' orginalfälgar. Det ska sägas att jag trivs med däcken och jag antar att mycket gummi hjälper till att göra gången lite mindre hård, särskilt i stadstrafik.

Jag har gått i tankarna att investera i ett par nya 18''-fälgar med liknande kvalitétsdäck. Frågan är om jag kommer uppleva några fördelar av detta, annat än rent visuellt? Det verkar vara blandade åsikter om lägre profil på däcken på större fälgar verkligen ger någon förbättrad väghållning.

Vad är era åsikter i frågan?
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Skillnad i lägre profil är ju mer spårighet och stötighet, en smaksak vilket man föredrar, personligen är det något som jag gillar, det ger feedback och jag känner vad som händer med bilen. sen ger ju ett bredare däck mer väggrepp rent generellt, vilket ofta är fallet när man går upp i diameter. Jag gillar när det drar och man känner varje ojämnhet förmedlat i ratt och chassi. På min förra bil var det mycket hårdare än nu, då åkte jag Eibach och poluretanbussningar runt om.
Det man får tänka på är ju att det som man får i känsla försvinner i riktningsstabilitet och komfort.

Vad har du för chassi som sänker mer än M-Sport från fabrik?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För rätt många år sedan nu, gjorde Teknikens Värld ett test med bankörning.

Man körde BMW-bilar (har för mig att det var 3-serien) med olika "fabriksmonterade" dimensioner; 15", 16" och 17" har jag för mig att det var.

Det var en relativt stor prestandaförbättring (varvtider) när man gick från 15 till 16", men skillnaden mellan 16 och 17" var relativt liten - dock lite bättre prestanda med 17".

Så jag tror att rent prestandamässigt är skillnaden relativt liten (särskilt i vardagstrafik) - snarare är det nog så att du får både högre förbrukning, sämre livslängd och framförallt sämre komfort när du går upp till 18".

Men det ser snyggare ut.... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Men från 16 till 18" så tror jag trådskaparen kan uppleva en bra mycket alertare bil. Men självklart på bekostnad av annat.

Det är nog som Johan skriver att prestandan ligger knappast i de extremare dimensionerna.

Tittar man i många tävlingsklasser så kör de aldrig i extremt låga profiler pga att de inte ger det optimala väggrepp som krävs. Ju lägre profil desto mindre av däcket kommer ligga i backen i 99% av fallen, det är en balansgång mellan att välja en stomme som ger bra resons och bra väggrepp helst även under fälgens olika rörelser i sidled och vinkel. så man vill ju ha en däckbana som anpassar sig lite utan bekostnad av stabilitet.

Sen ska man inte förakta vikten som stora fälgar medför.
Tack för svaren!

Det verkar som om det rimliga att göra vore att ge mina 16'' någon säsong till.

Jag är nog ute och cyklar. ED verkar inte ha, enligt pressen, hårdare fjädring än m-sport. Men jag måste säga att jag i alla fall upplevt det så, även om det verkar vara inbillning. Exakt hur låg den är verkar vara svårt att få information om. Men jag tycker den ser lägre ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.