|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag provade att riktigt fisköra min F31 318d en gång. Långkörning, T/R Sthlm-Småland. Höll konstant runt 80-100, kom då ner i 0,483 liter per mil. Samtidigt försvann 3 år av mitt liv i ren jävla leda. Normal körning, dvs landsväg och motorväg med +30 på mätaren så drar den alltid runt 0,6. Under fabrikssiffror är ju bara töntigt att ange, är ju bara ni själva som kan gå på det. | |
|
Min -09 320dA T har legat runt 0,6 i snitt. Sommaren så är det väl kring 0,54-58 på färdatorn (lägger man på 0,2 så stämmer de mot verkligheten vad jag mätt) Dock nu innan vintern så bytte jag olja, och köpte 10W-30 istället för 0W-30. Och tame tusan om jag inte upplever att bilen drar mer soppa. Framförallt då det var riktigt kallt ute (alltså motsvarande förra vinterns förbrukning). Men inte behövt fylla på något! ;) Ska väl tilläggas att bilen på senaste tiden gått sträckor på runt 5km i stadsmiljö och det var flera veckor med under 15 minus. Så nu har jag väl legat på ett snitt närmare 0,8 =) |
|
|
Hej Ligger på 0,61 långkörning. 0,7 vid blandad. Med vänlig hälsning, Oscar |
|
|
Hej! jag har en 320D E90 -10. (modellår -11) köpte för ca 2 veckor sen. första tanken jag körde på ca 55L och 81mil, det är snitt 0,67L och då var det första veckan, man är ju inte så snäll på gasen då kanske (A), sedan har jag Diesel värmare i bilen som jag använt flitigt, vet dock inte vad den drar.. Mvh Mathias Med vänlig hälsning, Mathias |
|
|
Lus, det är möjligt att komma under förbrukningssiffrorna, iaf under den blandade förbrukningen om man kör lagligt på landsväg. Att köra 70km/h i jämnfart drar inte mycket och att ligga under 0,5l/mil är inget unikum då. Men roligt, nej inte alls. Som någon annan redan skrivit så är förbrukningen enormt kopplat till körmönster. Är som att fråga vad folk spenderar när de går på restaurang. Köper man ingen mat och dricker vatten, då blir det billigare än om man tar avsmakningsmenyn och vinpaketet. |
|
Transocean |
Min 320dA -11 drar 0.59-0.60 på motorvägspendling tempo 140. Färddatorn däremot visar 0.70 vet inte varför. 0.44 är den lägsta förbrukningen enligt samma farddator som visar för mycket 13 mil körde jag med en snitthastighet på 81 km/h och i manuell läge. |
|
Länk Min 335D e92 som jag hade. Mappad under nästan hela mätperioden. Snittade 0.8 vid pump, frisk körning och till mestadels bara fram och tillbaka från jobbet (7km) och även dieselvärmare under vintertid. Körde enligt hastighetsskyltarna från Ullared till Göteborg en gång och hamnade på 0.49 enligt datorn. Visar bara att högerfoten styr förbrukningen mer än motoralternativet. |
|
|
Jag körde min E90 (177hk) helt lagligt mellan Kalmar-Karlskrona på 0,39 enligt färddatorn. Inga hastiga omkörningar och inom lagens ramar. Normalt står snittkörningen på ca 0,45-0,50 med stadskörning och omkörningar. |
|
| Konstigt att det kan skilja så mycket på likadana bilar o motorer. Jag kör som en gubbe typ och mestadels kortare sträckor o ligger nu på 0,72. Körde Gbg Borås 5mil laglig körning 110 väg på 0,59 | |
| Gaspo: automaten är boven, den gamla 6-stegade lådan sörplar i sig ca 1-1,5dl mer per mil. | |
| Kristoffer:Ok det kan säkert stämma. | |
|
Min 320d -07 med automat drar för det mesta runt 0,65 uppmätt förbrukning mellan tankningarna, det är mest landsväg men lite stad. Utan stad tror har jag varit nere på 0,63 som lägst vill jag minnas. Ganska mycket tycker jag men det är väl automatens fel. Har nyligen bytt båda termostaterna där bytet av huvudtermostat höjde motortemperaturen från 74 till 93 grader. Hoppas nu på något lägre förbrukning, frågan är om det är realistiskt att det blir en mätbar skillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.