AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.330

Vad för ny M modell skall man välja ?

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Är inne på att uppgradera mig.

Kör nu en 428. Helt OK men var lite av ett panikköp då jag snabbt behövde en bil. (provade inte ens innan köp). Den är i mitt tycke pigg men inte direkt rasande snabb.

Är nu inne på att byta till en M4 tror jag iaf. men frågan är hur står sig M235'an och ev. M6?

Har för avsikt att köpa en ny eller ev en "premium selection"

Har inte provat någon av dessa dock 435i men upplevde skillnaden mellan den och min 428 som för liten för att motivera ett köp.

Är inte i behov av en stor bil och pengarna är inte direkt avgörande dock kostar M6 i mitt tycke principiellt lite för mkt. Men är den väldigt mkt bättre så varför inte.

Skulle vilja ha input från er ägare av dessa modeller å det är ganska begränsat med provkörningsmöjligheter.

Provkör en M2 innan du bestämmer dig är väl det enda uppriktiga rådet man kan ge just nu. Kan man leva med storleken och lite väl snåla alternativ till extrautrustning så verkar det vara en riktigt kul bil. Lika snabb som sina storasyskon (m3 och m4) om du inte kör rakt fram.

Edit: Sen att m2 inte kan köpas närmsta året är ju en faktor som talar mot.
42
785
428
dd88. Tack för ditt snabba svar. Kommer att följa ditt råd och prova 235'an. Har som jag skrev ovan testat 435'an ganska mkt. då en nära bekant äger en. Antar att det är 235'ans lägre vikt som gör skillnaden då det väl är samma motor i 435 som M235 ?

Och nej storleken har ingen betydelse för vare sig för mig eller min fru. Det är ju hastigheten som räknas ; )
MU
940
MUC
M340i - 2025
Ja M2:an måste man ju nästan ha med som ett alternativ. Det finns en på blocket till salu för 685’ leverans i juni och ett kontrakt på en M2 för 50’ med leverans i augusti.
42
785
428
OK nu är jag med ..

Såg nu att BMW uppdaterat modell programmet och 370 HK i M2 blir ju lite mer intressant men fortfarande är väl M4 an lite snabbare ?

Är det någon som har provat den nya M2 med 370HK ?

Bara utvald press som kört M2 i Sverige, finns säkert någon som provkört en demobil men inte sett något om det på forumet.

M4 är snabbare rakt fram, men på knixiga banor är dom likvärdiga. Kom ut ett test på en mindre bana nu i dagarna och där var den snabbare, men då var det en m2 dct mot en m4 manuell.

På ringen är den långsammare. Men ärligt talat så säger dessa siffror ingenting, de är alla riktigt bra bilar.
42
785
428
dd88: Tack igen för ditt svar. Ser att du beställt en M3 och antar att du har haft möjlighet att testa innan köp.

Vad jag är nyfiken på är hur du upplever skillnaden mellan M3 och 335? om du nu har testat 435 naturligtvis

Som jag skrev ovan så upplever jag skillnaden mellan 428 och 435 som ganska liten och det är just därför M modellerna blir mer intressanta.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
M6 alla gånger då den har en, i mina ögon, bättre design eller den är estetisk medan de andra modellerna är bara "bilmodeller" med design hämtad från, med andra biltillverkares, bildesignträffar. Vet inte hur många ggr jag har tagit fel får BMW, MAzda och Hyndai (inte alla modeller men ändock)
Sedan beror det lite på vad du är för typ som människa. M6 är lite mer "gubbig" åt gracehållet utan att vara slö.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Personligen så upplever jag 328i närmare 320d, tycker att 335i och 335d spelar i en egen liga. 328i må vara snabbare på pappret, men den maskerar det bra och man får jobba med den på samma sätt som en 320d om man kör aktivt. 335i svarar bättre i alla situationer.

M3 känns som en helt annan typ av bil. Har kört en hel del E90 M3, både till vardags och på bana, men senaste generationen upplever jag som betydligt mer fokuserad. Trots det så är det en borderline luxury sedan och sport sedan, vilket jag gillar då den kommer köras till vardags, på roadtrips ner på kontinenten och på bana.

Anledningen till att jag valde en M3 är att vi behöver ett riktigt baksäte för bilstol samt att det är lögn i helvete att få ytterligare en garageplats i huset. Hade vi bara haft en plats till så hade jag behållt vår 320d och köpt en m2, kan bara drömma om allt godis som kommer komma till den.

M6 tittade jag inte på alls, tycker att den har sett likadan ut de senaste 10 åren och designen tilltalar inte.
42
785
428
Nu är jag iofs en gubbe så M6 varför inte. Och håller med om att den är den snyggaste i BMW familjen.

Har kört ett antal 100 mil med BMW 420D och växlat mellan den och 428'an och kan konstatera att skillnaden i alla avseenden är mkt stor till 428'ans fördel.

Jag och min bekant har nu gjort ett par tester dock ovetenskaplig och med våra begränsade körkunskaper där det visade sig att upp till 100 så var faktiskt 428'an snabbare?? Oavsett vem av oss som körde. Men när det börjar att gå lite fortare så drar 435'an.

Skall tillägga att 435'an är en GC -15 manuellt växlad och utan M paket. 428'an tvärt om och en -14. Kan tänka mig att resultatet beror på att steptronic-lådan växlade snabbare än vad vi lyckades göra?

Tillbaks till ämnet:

Ingen som äger någon av dessa bilar?
Är väldig intresserad av er synpunkter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.