AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.160

E36 325i går ojämnt och mycket slö

Vi
5
Vixhall
325i -94
Hej!

Som rubriken lyder så har jag en E36 325i -94 som har ett väldigt irriterande fel.

Det hela började då jag skulle hem, jag kunde känna att bilen misstände - den småryckte lite på låga varv, något den aldrig gjort tidigare. Jag brydde mig inte mer om det och fortsatte att köra. Bilen gick helt OK ända tills jag skulle dra på då jag kom upp på storvägen - bilen var totalt orkeslös, kändes som att 100hk saknades, den var väldigt motsträvig till att vilja varva men jag fortsatte att köra. Bilen började gå sämre och sämre så jag svängde in på en P-ficka och lät bilen stå på tomgång, den hade väldigt ojämn tomgång - det lät som att den gick på typ 4 cylindrar så jag stängde av bilen. Efter en snabbkoll under huven utan att hittat något självklart fel så provade jag starta bilen igen, den startade lite motvilligt och gick fortfarande mycket ojämnt men jag tog chansen att köra hem - vilket gick bra (förutom att bilen gick som skit då).

Så nu står bilen här och jag fortfarande ingen aning om vad som kan vara fel. Den startar utan problem men man kan tydligt höra att den inte går helt hundra, det är som att den missar nån gång då och då. Fortfarande helt orkeslös och motvillig till att varva ur (tomvarva går bra). Den har dessutom börjat ryka vitt då man gasar fullt.

Vad kan vara fel?

Insugsslangen är i riiiiiktigt dåligt skick men en ny är beställd och den nuvarande är provosoriskt lagad, nya stift, jag har flyttat runt tändspolar utan att bli klokare, rengjort tändstiftsbrunnar, rengjort LMMen, kollat komp (~16 bar i alla) och oljan + vattnet är som det ska.

Vad är nästa steg? Det mesta pekar mot insugsläkage/LMM men vars ska man söka? Jag har sprutat startgas lite här och där utan något resultat.

All hjälp uppskattas!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör felkodsavläsning!

Kan vara en kamaxelgivare som är trasig, men även annat.

Får du inte upp direkta felkoder måste du börja med att laga insuget innan du felsöker vidare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vi
5
Vixhall
325i -94
Får man ut något vettigt från en felkodsavläsning? Det är ju OBD1, jag prövade göra en så kallad stomp test men det gav lite då min bil inte ens har en "Check Engine"-lampa...

Jag får insugsslangen i mitten av nästa vecka men jag är 99% säker att min nuvarande är tät. Det som stör mig är att jag har kört i 2 veckor med trasig insugsslang utan problem och nu helt plötsligt är bilen helt okörbar.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du skall göra avläsningen via det runda uttaget under motorhuven!

Mvh
Johan B

Vi
5
Vixhall
325i -94
Jo förstår det, men jag har ingen felkodsavläsare. Ska höra med närmaste verkstad men just nu går bilen knappt köra.

Hur som helst så har jag just gjort en snabb felsökning och kommit fram till några slutsater. För det första så är min insugsslang 100% tät, däremot så är vevhusventilationens slang totalkass, den har spruckit längsefter just där man trycker på den på insugsslangen, vilket bidrar till att den drar några extrema mängder tjuvluft där. Sen har jag en fråga, ska det vara oljigt i insuget? Efter vevhusventen alltså? För i min så ligger det flytade olja i hela insuget, jag noterade även att min alldeles nyrengjorda LMM var helt dränkt i olja. Kan det vara så att min vevhusventilation är helt död, och isåfall - hur?

Någon som vet om motorn går sämre om man rycker upp oljestickan då bilen står på tomgång? Min reagerar inte alls på det nämligen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om vevhusventilationen är kass kan det komma in mycket olja i insuget.

Första prio är att laga vevhusventilationen och sedan kolla om LMM är död eller har klarat sig (stor risk att den är rökt).

Först därefter är det lönt att börja felsöka.

Mvh
Johan B

Vi
5
Vixhall
325i -94
Vevhusventilationen var som den ska vara, på M50 så verkar det bara vara en slang direkt från ventilkåpan till spjällhuset - inga oljeavskiljare eller liknande som det är på M52.

Detta medför även att det inte blir någon skillnad på tomgång om man tar bort oljelocket eller oljestickan, det är så det ska vara helt enkelt. Insugsläckaget som var i slangen från ICV:n, under insugsslangen är fixat men bilen går fortfarande skit.

Så när bilen stod på tomgång så började jag rycka tändspolar och hittade att 2:ans tändspole verkar kass, blir ingen skillnad på motorgången då jag rycker ur den. Den verkar funka ibland och ibland inte för då jag felsökte tändspolarna tidigare så hittade jag inget konstigt.

Ska försöka hitta en annan tändspole och se om något blir bättre.
Vi
5
Vixhall
325i -94
Sådär ja! Skaffade 6st begagnade tändspolar och satt dit och nu går bilen helt perfekt igen! Fick även hem min nya insugsslang så nu sitter den där.

LMM:en klarade sig fast än den var mer eller mindre täckt i motorolja.

För den som vill veta så kan jag säga att det behövs MYCKET insugsläckage för en M50 innan den börjar gå märkbart dåligt, min hade ett 5x5mm stort hål i insugsslangen men gick fortfarande prima.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.