|
|
|
|---|---|
|
Köpte nyligen en BMW 535 Har kylarproblem med min BMW ,köpte och körde ner från Jönköping till Borås denna vinter med dessa symtom, tydligen så började tempmätarn stiga nära rött och enda sättet att "kyla ner" var att höja kupéfläkten till Max då gick tempen tillbaka till mitten, väl hemma dagen efter så startar jag bilen vrider av kylarlocket och vrider tändningen och låter den stå så 10 min fyller på med med färdigblandad glykol och startar därefter bilen, när bilen blivit varm och tempmätarn stigit till mitten börjar det koka vatten över expansionkärlet jag vrider såklart på locket , och kollar under bilen där droppar det glykol inte under motorn men precis efter , var hos besiktingen för att se om det finns avgaser men han sa bestämt att Det inte finns, men vet ej riktigt vad han om han kikade på hc -halt eller co2, vad är det man tittar efter för att få bekräftat ifall toppen gått? Har ej vatten i motorn eller olja i kylarn, inget är Alltså blandat . Jag bad också en polare att varva motorn jag höll ett på expansionskärlet medans han varvade så sjönk glykolen ner, men om han inte varvade så ville glykolen koka över . Vet någon vad det kan bero på , toppackning ? Termostaten( fastän jag har värme i bilen) vattenpump? | |
|
Hej, Du kan aldrig kolla kylvätskenivå när motorn är varm. Att fylla på med en nystartad kall motor, och innan den hinner bli varm, är ok. Och att sedan kolla nivån när motorn kallnat igen. Men så snart du har att göra med en driftsvarm motor, låt expansionskärlets lock sitta på! Viktigt är också, att expansionskärlets nivåpinne (nivåindikator) finns kvar, så att du inte överfyller systemet. Då jäser överskottet obönhörligen ut Men eftersom temperaturen började stiga under körning och sjönk när du drog på värmen, är grundtipset termostaten. /Lennart |
|
|
Finns det något enkelt test jag kan göra för att bekräfta att det är Termostaten och inte toppackning, kan det Det bli varmt i kupén även om termostaten är paj, om jag gör ett nytt avgas test vad är det jag ska kolla på co2 eller hc värdet ? |
|
|
Om termostaten gett upp, brukar den för det mesta fastna i öppet läge. Då blir motorn inte riktigt varm och det blir inte varmt i kupén. Men den kan också fastna i (halv)stängt läge med de följder du erfarit. Även om jag inte är för att byta grejer på chans, verkar ett byte av termostat - särskilt om bilen har runt 20k mil eller mer utan byte - ändå vara motiverat. /Lennart |
|
| Okej får kolla på termostaten, men att jag varvar motorn och vattennivån i expansionkärlet sjunker för att sedan stiga upp igen, har det något lex kompressionen från motorn att göra? | |
| Men du utesluter att det är toppackning som gått? | |
|
Jag skulle nog börja med att kolla vattenpumpen! Det händer att impellern lossnar från axeln och då pumpar den inte vatten som den skall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag var också lite inne på pumpen, men det faktum att TS får värme i kupén samtidigt som motorn då får bättre kylning gör att mitt grundtips ändå blir termostaten. Att nivån i expansionskärlet sjunker vid varvning tolkar jag som att det finns luft i systemet (och som ytterligare ett tecken på att pumpen fungerar). Det där om topplockspackningen kan jag inte bedöma. Men att det bubblar ut vatten när du kollar nivån "på ditt sätt", är bara normalt. Prova att lukta i expansionskärlet eller, om du vill vara riktigt säker, låt en verkstad göra en analys på avgaser i vattnet. /Lennart |
|
|
Viss självcirkulation i systemet uppstår även om pumpen är trasig - varmt vatten stiger och drar med sig kallare dito. När man ökar värmen i kupén, fungerar värmeväxlaren där som en extra kylare för motorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag var iväg och mätte värden förra veckan,då sa besiktningsmannen att det inte är några avgaser i vattnet, men jag tror att han höll ett öga på co2 värdet , men om jag inte minns fel så gav det utslag på hc halten typ upp mellan 1-3 men besiktningsmannen sa att det inte finns avgaser, ville inte säga emot så jag tackade och körde därifrån. det känns som som det är ordentligt övertryck i systemet och den svagaste länken tar stryk i detta fall någon kanal/värmeelement under bilen där det droppar/läcker ut kylarvatten. Känns som jag blivit blåst på bilen och man är inte riktigt sugen på att lägga ner ännu mer pengar. Bilen har gått strax över 20000 mil ser jättefin ut, och allt fungerar som det ska, förutom detta med kylarn, |
|
|
Jag tror också på vattenpump. Det finns ju dessutom en cirkulationspump som hjälper till att förse kupén med vatten, det samt självcirkulation förklarar att man har värme trots allt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Jag skall väl inte vara för påstridig, men TS säger faktiskt att nivån i expansionskärlet ändras när han varvar motorn. Så mycket klara pumpen åtminstone. Fast, visst, en ny pump och en ny termostat kan ju ses som förbyggande underhåll, om inte annat. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.