AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.537

Bmw e39 540iA -00 ryker vitt efter montering av vent pipe

Sn
10
Snobban
540IA Touring -00
Hej,

Tätade nyss till vallypan kåpan som har läckt kylar vatten.
När man ska nå vallypan kåpan måste man demontera insuget m.m

Länk
Allt gick klockrent tills jag märkte att vent pipe nummer 05 på spängskissen var lite defekt.
Det satt någon gummi koppling på vent pipen, sidan mot fronten av bilen som det hade gått hål på.
Jag satte dit en ganska tjock kylarslang i utbyte mot denna koppling och det blev därmed tätt.
Efter detta ingrepp har bilen börjat ryka mycket vitt och jag undrar om jag har gjort bort mig på något sätt. Det kommer ett ganska stort moln med vita avgaser när man startar bilen och det väcker oro.
Märkte även att det var lite vitt vatten gegga upptill på oljestickan men det finns inget under oljelocket.

Min fråga är vad gör egentligen detta rör och vad kan ha hänt nu när gummikopplingen har varit trasig säkert ett bra tag samt kylarvatten läckage i närheten. Vad bör jag göra för motorns bästa samt mitt bästa? :P

Mvh
Snobban
Sn
10
Snobban
540IA Touring -00
Vill tillägga att jag åker oftast ganska korta sträckor kanske 5-6km har gjort det i ca 2 månader. Men ska försöka undvika det nu när sommaren kommer.
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Är nog bara vanlig kondens ifrån avgassystemet så du kan nog vara lugn .
Min 523a ryker som f## om man drar på , kör man lugnt en längre bit och sedan stannar så åker kondensen fram och helt plötsligt ser man ingenting bakom bilen bortsett ifrån jättemolnet ;-)
Lite roligt är det när det kommer bilar bak och dom bara försvinner i dimman ..
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Snobban; Inte för att jacka tråden, men hur många mil har bilen gått så det är dags för valleypan-gasketbytet?
Sn
10
Snobban
540IA Touring -00
baggen; Bytt topp på min förra bil som jag ägde för ca 4 månader sen fruktade samma öde på denna dok lite dyrare ;) Men vad jag har märkt så blev det inte såhär mycket vit rök som det blir nu innan jag fixade den där pipen. Har även ägd en e34 525 tds som gav ifrån sig en aning dieselsot så dimma är kul när den är svart :P

1up; Ingen fara men min bil har gått ca 16500Mil ingen aning om hur länge det har varit läck på men "packningen" är ju bara silikon så de håller väll inte för alltid. För mig så rann det ut kylarvatten från hålen i växellådskåpan under till där man ser in till svänghjulet. Det finns 2 dräneringshål baktill vid vallypanen som då rinner ut vid svänghjulet om det svämmar över runt vallypanen.
Om du tänker genom för packnings bytet så skulle jag rekommendera att skruva bort metallstycket som sitter baktill på motorn med endast 6 skruv metallstycket håller fast de 2 längsgående kylrören som man måste demontera. Det går fortare än att demontera vattenpumpen.
Använde mig av "right stuff permatex" för att täta vallypanen.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Lågmilare, ålder påverkar förstås också. Tack för bra tips. Blir det dags har man mer kött på benen.
Sn
10
Snobban
540IA Touring -00
Hej har avvaktat ett tag nu men den rycker för mycket tycker jag så känns inte så bra. Se bilden i länken så ser det ut när jag precis startar den, gasar inget utan endast vridit nyckeln.
Länk
Min ena M3 rykte typ så där mycket...Det tog ca 30 min"torrgasning" (mellan tomgång och upp till 5000 typ) i garaget innan den slutade ryka. Så läge bilen inte förbrukar kylarvatten så är det normalt, men det skall sluta ryka efter ett tag, sen om det är 30 min eller 1 timme kan säkert variera beroende på yttre förhållanden. Jag var aldrig orolig i mitt fall, stabil temp, bilen förbrukar/tappar ingen kylvätska alls, så det var mer "kosmetiskt", dvs en hel del vatten/kondens i avgassystemet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det var mycket rök!

Hur luktar den?

Det kan vara olja som ryker - är ventiltätningarna dåliga kan olja rinna ner i cylindrarna under natten/när bilen står still länge och sedan bränns det upp när motorn startar.

Ryker den vid motorbroms efter kraftigt gaspådrag/högt varvtal?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sn
10
Snobban
540IA Touring -00
Dawwe; Ja okej, jag har ju nyligen haft läckage på kylarvätskan och nyligen tätat läckan så är inte helt hundra på om det läcker ut någon mer stans eller om det förbrukas kyla vatten har inte hunnit köra så mycket. Får hålla kolla på kylvattnet ett tag nu antar jag.

Johan B; Ska testa efter jobbet, dok har jag automat så motorbromsen blir ju inte så kraftig. Ska ta och lukta påt med, hur luktar det med kylvatten samt olja i avgaserna då? luktar det som när vätskorna är i flytande form?

Mvh
Snobban
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olja brukar lukta lite speciellt - en bränd oljig doft.

Glykol brukar lukta sött.

Vatten luktar inte mycket alls.

Mvh
Johan B

Så länge det inte läcker in i förbränningsrummen så är det "lugnt". Har man kylvätskeläckage in i förbränningsrummen så brukar man oxå kunna få temperaturproblem samt att man får fylla på kylvätska typ var 100:e mil eller betydligt tätare än så...Kylvätskeläckage in i smörjsystetemet (oljan) leder ofta till att oljan skummar, det man kallar för "grädde", kan synas på stickan, oljepåfyllningslocket men även om man tittar ner under ventilkåpan genom oljepåfyll ningslocket...Kylvätskeförlust externt, dvs där vätskan försvinner ut ur systemet utan att förbrännas eller blandas med vätskor i andra slutna system (motorolja eller automatlådeolja eftersom automater brukar har kylare för automatoljan, o den kan vara sammanbyggd med vattenkylaren, så det finns en teoretisk möjlighet att vätskorna kan blandas...) är inte optimalt men i regel godartade läckage.

Jag håller inte med Johan B om att det där är (alarmerande) mycket rök, min M3 rykte lätt lika mycket, o det tog ca 30 min med torrgasande innan det slutade. Skall tillägga att det rykte mer ju mer man gasade till en början, tog lätt en 15-20 min innan man kunde se en förbättring. Om du nu inte har kylvätskeförlust in i förbränningsrummen vilket kan avslöjas genom att bilen ev går varm eller att du har rejält övertryck i systemet, kanske till o med så att den trycker ur sig vatten, så är min gissning att det kommer sluta att ryka så småningom, men du får köra avgassystemet riktigt varmt, o då räcker det inte med att puttra i 90 i 30 min, du får torrgasa stillastående i 30-40 min så bör du kunna se en markant skillnad...
Olja tror jag inte på, den röken brukar vara mer blå/grå -aktig, röken på bilden ser väldigt vit ut, dvs vattenånga...
Sn
10
Snobban
540IA Touring -00
Johan B; Oki lite osäker på hur det luktar när jag inte har något att jämföra med men nu är röken ju mycket vit. Märkte inte av någon rök vid höga varv sedan till motorbroms.

Dawwe; Ja någon "grädde" har jag ju inte sätt någon stans det var endast lite vitt på oljesticken en dag men har inte sätt det någon mer gång. Bilens temp går till mitten av mätaren sen stannar den där. Gillar inte att de börja ryka efter min lagning som jag gjorde skulle inte brytt mig så mycket om den var så från början. Om jag skulle ha bilen inomhus ett tag skulle kondensen gå bort då må tro eller måste man köra bilen?
Är det olja som ryker är röken blå, vatten ryker vitt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljerök kan vara förhållandevis ljus/vit, särskilt om motorn är helt kall när oljan åker ut i avgaserna.

Det som gör att jag misstänker dåliga ventiltätningar är att röken kommer i början av en kallstart. Då kan det vara olja som har letat sig ner i cylindrarna när motorn står still, som är problemet.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.