AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.317

Bmw 540 e39 luftkyldgenerator strul?

Bmw 540 -97 e39 touring manuell
Nytt batteri och ny/beg generator men den vill fortfarande inte ladda?.
Ska tillägga att bilen stått över ett år pga reperationer har bytt massa packningar i topp osv.
Bilen stod ungefär ett år med batteripolerna på batteriet så det blev nytt batteri, startar bilen och får upp batterilampan och generatorn laddar inte men slocknar efter en stund.
En annan sak som gjorde när vi lyft upp hela "el" härvan ovanpå motorn så klipptes en blå och grön sladd från generatorn eftersom den satt illa till för våra korvfingrar.
Men kablarna som klipptes är ju åsterannslutna via kabelskor och vi har också mätt på sladdarna så dom är hela.
Införskaffade tom en bättre beg generator från skroten som dom sa att den fungerade.
Har även prövat att mäta sröm på batteri samt på motorns + pol på ena toppen men den laddar ingenting.

Jag misstänker väldigt starkt att felet är den blå och gröna kabelarna eftersom när bilen ställdes av så fungerade generatorn utan strul.

Nån som vet hur exakt vad dem kablarna gör? är väldigt tacksam för tips.

/mvh Jon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kolla kolen i generatorn!

En beg. generator är ofta ett vågspel om den inte är renoverad.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Har du återanslutit blå o grön rätt.
Om du har råkat polvända så får du ingen laddning. Nu tror jag att det skiljer i grovlek på trådarna så det är inte min första gissning men en möjlighet.

Sen är det så att generatorn måste få ström för att kunna generera ström. När du klippte kabeln kan du ha kortslutit säkringen till rotorströmen så nu bildas inget magnet fält i rotorn som kan generera ström i statorn som är den som kopplas mot batteriet.
Kolla din säkrings lista det bör finnas en säkring till generator eller laddning.

Om du vill testa din gamla generator så koppla på +12v på den lilla kontakten och - till höljet.
Sätt fart på generatorn med en borrmaskin. 1500rpm borde räcka.
Sen mäter du på den grövre anslutningen och höljet. Där ska du nu få spänning som. Du kan ansluta en 12 lampa med så får du lite belastning.

/F1

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säkring 15 är en som påverkar laddningen. Om det är kortis i oljenivågivaren så går denna sönder.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack för tipsen! alla kabalar är rätt återanslutna säkring 15 var hel och jag har mätt spänningen överallt och nu kan jag bara anta att generatorn från skroten var"skrot".

Tog isär bakstycket på min generator som satt i innan och den var packad med löv.
Kollade på kolen men kan inte se något fel kolen ser fin ut och generatorn snurrar fint.
Tänkte om jag ska ta den till någon som kan mäta upp den?.
Det borde väl dom flesta verkstäder kunna göra?.

/mvh Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt stack kolen ut?

Har för mig att BMW anger minst 5 mm, men det ger inte så mycket gods att slita på i kolen - nya ligger nog på ca 10 mm och de tappar nog kontakten vid ca 3 mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Kolla Hassos inlägg igen, men med en annan synvinkel.
Om det är "lätt kortis" i oljenivågivaren så kan säkringen hålla men det räcker så att generatorn inte laddar. Koppla loss kontakten till oljenivågivaren och testa igen.
"Been there, done that":)

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.