|
|
|
|---|---|
|
Tja! Idag har jag har ventilerade rujt om och mina tankar är på väg till att införskaffa borrade skivor. Vet någon här om det är värt den uppgraderingen eller om man ska skippa det? Tack för svar! | |
|
Jag skulle hoppa de slitsade skivorna, vi satt det på våran lilla 318is med nya race belägg när vi körde Ted Björks Röjarrace dom tog katastrof slut efter 2 timmar ( beläggen alltså ) :-) |
|
|
Borrade skivor har fördelen att de är lättare, men nackdelen är att de också spricker mycket lättare, inget för tuffa påfrestningar som bankörning Slitsade eller solida är inte mycket skillnad i min erfarenhet men jag kör med slitsade nu. Sägs ju evakuera gaser som uppstår vid bromsningen vilket ger mindre risk för glaceade skivor. /DJ |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@NiklasS : Vad är ditt tänkta användningsområde? Är det 100% hardcore flatout bankörning med slicks eller är det mest snigelkörning till/från dagis? Är det något specifikt problem du upplever med nuvarande setup du har? |
@NiklasS : Även om jag inte vet exakt dina krav eller din definition av "är det värt det" så kan jag med stor säkerhet svara på din fråga. ============ Svaret är : Nej :-) ============ Istället rekommenderar jag isåfall att omfördela pengarna till bättre bromsbelägg om du har bilen som tex en weekend track day warrior, det ger mest bang-for-the-buck. Om inte, så räcker det gott och väl med bromsskivor och bromsbelägg av god kvalitet (välkända märken). Gissningsvis blir det isåfall pengar över och då skulle jag rekommendera att lägga dessa på tex byte av bromsvätska, byte av kylarvätska, byte av styrservoolja, extra oljebyte, service/översyn av AC-systemet som förebyggande åtgärd mfl (dessa är områden som ofta blir försummade och kan leda till extra onödiga kostnader). Viktminskningen av borrade bromsskivor är endast till nytta utifall man jagar varenda gram för ofjädrad vikt, det gör du endast om du försöker kapa tiondelar på dina varvtider och har redan ett mycket bra fjädringssystem (typiskt i klassen 25KSEK-50KSEK och fullt justerbart som tex fast/slow bump/rebound). Annars är borttagningen av material till nackdel då värmeupptagningsförmågan minskar. När du bromsar så värms bromsskivan upp (du omvandlar rörelseenergi till värmeenergi) och under den korta perioden du bromsar så hinner inte bromsskivan kylas av nämnvärt, det betyder att den mesta rörelseenergin måste lagras i bromsskivan. Tar du bort material minskar bromsskivan möjlighet att temporärt lagra denna energi och det är större risk att bromsskivan (och bromsbeläggen) överstiger maximal arbetstemperatur och fungerar sämre - så det kan i ovanliga fall få helt motsatt effekt. Hålborrade skivor är som nämnts innan känsligare och har en tendes att bilda sprickor som utgår från hålen. Därför behöver de generellt sett bytas oftare, ibland långt innan de når minimimåttet för dess tjocklek. Hålborrade skivor är oftast något aggresivare mot bromsbelägg. Hålborrade skivor är kort och gott avsedda för racingapplikationer, där det inte spelar nog roll om man byter bromsskivor voch bromsbelägg varje helg. Och det är generellt sett endast i denna typ av användarscenarios där du kan dra nytta av de få fördelarna de har. Hålen är till för att ventilera ut gaser som bildas av bindemedlet i bromsbeläggen. Men för att detta ska vara ett problem måste du dels först och främst ha problem med detta överhuvudtaget, men framförallt måste du först komma upp i dessa arbetstemperaturer och arbeta där kontinuerligt med bromsarna. Och innan det är aktuellt så ska du ha bytt till värmetåliga bromsbelägg (antingen är bromsbeläggen på gränsen mellan gata/bana eller så är de endast avsedda för bana). Modernare bromsbelägg har dessutom mycket mindre gasutveckling än förr i tiden, så problemet är lika stort som det var förr. Slitsade/dimplade bromsskivor kan det finnas fördelar med, men det är fortfarande främst begränsat till kontinuerlig hård användning av bromsar som tex weekend warrior track car. Men då ska du redan ha bytt till bättre bromsbelägg och ha fräsch bromsvätska, då kan nästa steg vara slitsade/dimplade bromsskivor. Men ibland kan det leda till lite bromstjut eller lite snabbare förslitning av bromsbelägg. |
Såg nu att du hade lite bankörningsambitioner med Z'n - kul! :-) Men även om Mantorp kanske är lite hårdare på bromsarna så finns ingen anledning i detta skede att lägga ut extra pengar på slitsade (och borrade är inte rekommenderat alls). Du kommer inte att märka någon skillnad. Vad du däremot SKA ha är bättre bromsbelägg (dvs bromsbelägg som tål mer värme och är gjorda för att köras på bana - vanliga belägg är INTE gjorda för detta). Det är med RIKTIGA belägg som du kommer märka STÖRST skillnad, både bromsprestanda och bromsuthållighet. Du kommer dessutom mycket snabbt att inse att dina bromsar inte är problemet (bromsskivor av bra kvalitet, bra track-day anpassade bromsbelägg samt fräsch bromsvätska räcker gott och väl). Du kommer att stöta på understyrningen ganska omgående. Du kommer troligtvis vilja köpa r-däck (vilket även förbättrar bromsprestandan) och sen vill du göra åt något ditt mjuka chassi (fjädring, stötdämpare, krängningshämmare) - vilket du lär märka i de lite längre kontinuerliga kurvorna på Mantorp. Sen kommer du att märka att du inte kasar omkring lite väl mycket i de vanliga stolarna och vill ha lite bättre skålade stolar. Sen tycker du att ratten kanske kunde bytas ut mot en med lite bättre grepp i. Och sen... Och sen... Och sen... :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.