|
|
|
|---|---|
|
Hej Min far går i tankarna att sälja några av hans BMW för att dom tar för mycket plats i garaget och aldrig används, bilarna har ståt i varm garage i ca 10 år och körts vid enstaka tillfällen bara för att hålla dom igång. Bilarna är en BMW e30 325 cabriolet med fullt M-paket 1993 har gått ca 8000mil och 1 ägare med det mesta i utrustnings väg, den andra är en BMW e36 M3 1995 coupe taklucka som gått ca 7000mil 1 ägare . Båda bilarna är i orginal skick och mycket väl omhändertagna. Personligen vill jag att han behåller dom för man kommer nog aldrig få chansen att äga såna här bilar igen , vad hade ni gjort ? Vet att det blir lättare med bilder men har tyvärr inga just nu . Mvh rasmus | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om dom absolut måste säljas skulle jag försöka sälja i Tyskland, dom betalar helt andra pengar än i Sverige. Annars kan du väl övertala farsan att du vill ta över 1 av bilarna så får han lite mer utrymme i garaget. ;) |
|
Generellt, inte bra att bilar bara står långa perioder, massor med mekanik är konstruerad för att användas kontinuerligt. Packningar, sensorer, allt möjligt behöver röra på sig! Cab-funktionen innehåller massor med armar o leder, som inte mår bra av att stå stilla länge, t.ex. Tyskland verkar vara ett bra tips, men det kan nog finnas folk på hemmaplan, som också är beredda att skruva och byta delar..... em3 |
|
|
På just dessa bilar så tror jag han kan förvänta en inte oäven värdeökning de närmaste åren, så kan han så tycker jag han skall behålla dem... Måste han sälja så är ju mobile.de ett alternativ. Lågmilade m3 e36 börjar på 20' € där... |
|
| Ralle92, jag har skickat dig PM ("Powerpost") | |
|
Behåll, tveklöst. Jag tror på rejäla värdestegringar på denna typ av bilar, med låga mil och i fint originalskick. Om gubben skall sälja, köp. Det där med att bilar skulle ramla ihop om dom står längre tider är inte min erfarenhet. Har själv en 325 cab som jag ägt i 17 år, den har stått långa perioder. Har aldrig varit minsta problem. Byt olja, kamrem och bromsvätska. Då är det bara köra. Förutsatt att det är en fin bil som förvaras bra. |
|
|
Salesman, om dom står i mycket bra lagringar, inomhus, tempererat, blir "skadorna" ganska få. MEN, jag hävdar att, alla rörelser, som pågår vid drift, blir utsatta för stora påförestningar, om dom dom inte rör sig, är många på en bil!!!! Motorer, lådor, bromsar, diffar, drivaxlar, kylsystem, AC,....det mesta, mår inte bra av att stå stilla en längre tid! Alla ventiler och säten...mm. t.ex bromsar med skivor och ok/belägg... Sen kan man ha "tur", att systemen klarar de långa stoppen, men grundregeln är: BILAR ÄR KONSTRUERADE FÖR ATT RULLA, VARA IGÅNG!!!!!!! Jag kan inte bli mer detaljerad, det skulle tråka ut de flesta, men så lyder grundkonceptet för en bil! Den mår skit av att stå stilla länge!!!! em3 |
|
|
em3: Håller inte alls med dig, eller menar du bilar som stått orörda i 20-30år? För att låta en bil stå i 1, 2, eller 3år ger inga problem generellt. Så länge står vissa nybilar innan de tas i trafik. Det är värre med misskötsel och att låta bilar rulla vinter. Vintern dödar som inget annat. Försöka hitta en rostfri och fin E34 i Sverige som rullat året om, åk sedan till Portugal och gör samma sak. Kraftigt överdrivet att varna för att inte köra tillräckligt, bilar som klarar sig är dem som använts sparsamt och ofta stått under långa perioder. Jag anser det är en villfarelse som människor utan koll kommer med. Riskerna att köra med en bil varje dag är mycket mycket större än att låta bilen stå i 5år. Stephan |
|
|
Stephan +1 Har många goda erfarenheter av lågmilare som har klarat många års stillestånd utan problem. Tvärtom får dom en helt annan känsla när dom har fått stå torrt och utan solljus. Det blir den härliga krispiga nybilskänslan där man "lurat tiden" som kommer fram:) |
|
| Tack för alla svar :) ska se om jag kan köpa en av bilarna iaf , får se vilken det blir | |
|
Stephan och Granathen, jag kan såklart ha fel, men går på grunderna i en bilkonstruktion. Kan som sagt inte peka på något konkret, men det finns mycket packningar, kolvarna ed ringar i ett läge, bromskolvar/ok mm...det mesta är byggt för att rulla Men jag böjer mig gärna, om det finns god erfarenhet av äldre bilar som stått några år! em3 |
|
|
Har heller inga negativa erfarenheter att låta bilar stå 1-3 år! Däremot som någon sa att misskötsel samt saltet tar kol på våra bilar är , något som stämmer. |
|
|
Hej! Utan att själv ha någon erfarenhet av bilar som står länge så kör jag min cab varm (ca 1 mil) var 14 eller 21 dag under hela vinterhalvåret. Jag försöker hitta ändamålsenliga dagar och därefter, vid behov tvätt. Sen är det tort varmgarage som gäller. Två orsaker. Som em3 säger, det finns en massa packningar osv som behöver röra på sig för att må bra. En bil är byggd för att rulla. ("Min verkstadstekniker" säger att de fel som uppkommer på min bil beror på att jag kör för lite) Hjul på en bil som står länge blir platta. Ralle 92, hur ska du kunna välja? BMW e36 M3 cupé -95 eller BMW e30 325 cab ( lågmilade, dokumenterade och välskötta). Om du är bilintresserad och kan sköta om dem så köp båda. Om tio år kan du sälja båda med vinst. Du har dessutom möjlighet att få ett bra pris inom familjen. E |
|
|
Av egen erfarenhet så är det inga problem att lagra fina välvårdade bilar långa perioder utan några stora risker. Tycker att TS ska behålla dom fina fantastiska 3-serierna inom familjen och inte oroa sig för mycket att låta dom stå vintertid. Bara servicen sköts och de står torrt och lagom temperatur och får komma ut på nån BMW träff någon gång på sommaren så blir det nog inga problem. Har haft en riktigt fin E34 525i 2003-2015, 2005-2015 kördes den inte alls vinterhalvåret. Rullat sparsamt någon sommarmånad varje år och inte kört alls typ 2-3 år av perioden då jag hade 3 stycken BMW samtidigt. Dock servad varje år med ny olja och filter samt de övriga servicepunkterna inom tidsintervallen. Facit: inga läckage, inga dåliga packningar, fungerar helt perfekt och är fräsh och fin. Såldes i mycket fint bruksskick till en ny lycklig ägare förra året. Visst blir däcken lite tillplattade men ett högt avställningstryck samt att rulla bilen någon decimeter ibland hjälper lite. Bara en komponent fick bytas pga långa avställningsperioder och det är gasspjällsreläet (700 kr) dock så hade bilen vid det laget gått drygt 20000 mil så det kanske hade kärvat i alla fall. Även lagrat E28 och E38 samt nu min E60 Alpina med mycket fina resultat utan problem. Mina fem ören till diskussionen... BMW 4 Life |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.