AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.522

Mercedes - finns det någon anledning att INTE köpa?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Tänkte vi kunde vänsterprassla lite. Nya generationen av C-klass sedan och CLS är urläckra. Jämfört med BMW, vad är nersidan med Mercorna (förutom att det är dyrare)? Kan tänka mig att BMW är lite roligare att köra men en C-klass Avantgarde kan ju inte vara helt urtråkig likställt motsvarande 3-serie?

CLS är större och mer att jämföra med BMW 6-serie men med 4 dörrar? Den nya generationen är urläcker! Lite för dyr nu men om ett par år kanske.. CLA är snygg men tyvärr felhjulsdriven (alla versioner?), CLA känns lite budget-aktig också?

Vad är nersidan? Hur är kvalitet, servicekostnader, försäkring, service hos handlarna, körglädje? Vad tycker ni som kört dem?
Verdi
Har väl inte kört CLS men väl SLK, C-klass ur olika generationer och GLK.

Det jag skulle säga skiljer Mercedes från BMW är nerven. Den där känslan av att bilen är "på tå".

Mercedes ligger oftast tyngre på vägen. Mer riktningsstabil, vilsammare på långkörning.

Tror de bygger in detta i alla sina bilar. Det är liksom Mercedes DNA. Har nog aldrig kört en C-klass med AMG-chassit eller vad de kallar det men tror nog den är lite lugnare än en 3-serie ändå. Tror det sitter i styrningen och framvagnen mer än hur hårt chassit är satt.

Jag är sugen på en Mercedes nästa gång. Pappa har kört Merca sen 1998 och jag tycker det är nåt visst med stjärnan ändå.

Dock kommer du aldrig ifrån att en BMW är roligare att köra. Fast det finns andra värden också. Kör man mycket motorväg och långkörning så skulle jag definitivt välja MB. En annan fördel är att man slipper RFT-däcken...

Vad gäller kvalitet så verkar det som att de skärpt till sig på senare år. Sen får man inte fri service hos MB. Däremot kan jag tänka mig att försäkringen är lite billigare. Service är väldigt beroende av personalen hos din handlare. Svårt att säga nåt generellt.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Har haft CLS Shootingbreak, och nu med nya faceliften är det sjukt snygg.
BMW roligare köra, ja Verdi, men kom just hem från en weekend i hamburg, och där såg jag CLS 63 AMG-S varianten, och jag tippar den är rätt kul köra :) Visst, den kostar väl därefter också.

Finansierar din nya Mercedes genom Mercedes-Benz Finans får du fri service.
Jag tycker det känns som att skillnaderna mellan BMW och Mercedes blir mindre och mindre. De börjar närma sig varann från varsitt håll så att säga. Mercedes försöker göra sina bilar sportigare och BMW sina bilar mer komfortabla. Jag har en X3:a nu men var länge inne på att köpa en GLK. Skillnaden mellan dessa två är ärligt talat inte jättestor. Möjligtvis är styrresponsen i X3:an ett strå vassare och att ojämnheter i vägen känns lite tydligare i ratten. För mig var det andra saker än köregenskaper som avgjorde till sist. X3:an är nämligen avsevärt rymligare både i baksätet och i kupén än GLK:n. Sedan är Mercorna fortfarande lite mer framtunga än BMW men det tror jag är svårt att känna annat än vid riktigt hård körning.
mu
65
musse05
Corvette C7
MB C220 CDI(tjänstebil)
Glöm inte att köpa till larm eftersom det numera inte är standard, varken i BMW eller Mercedes. Blev just av med Airbagen i min C220 som inte har larm.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Gör larm någon skillnad på försäkringspremien? Om inte är det bortkastade pengar kan jag tycka.

Även E-klass är väl väldigt förmånligt prissatt?

/Anders
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Första gången jag hör E-klass beskrivas som "förmånligt prissatt". :D
"Första gången jag hör E-klass beskrivas som "förmånligt prissatt". :D "

389000:- för en E-klass kombi med 4-matic måste väl ändå anses vara ganska förmånlig prissättning: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tror många inte hängt med i den oerhörda rabattering som Mercedes ägnat sig åt sista 2-3 åren.

Nåt jag tänker på varje gång jag åker Mercedes, vilket i 90% av fallen sker i en taxi, är hur oerhört fint de går på vägen. Det finns en tyngd och behaglighet på vägen som jag inte upplever på många andra ställen.

-------
//Lövet
Verdi
Mercedes har rätt bra priser på sina Fleet Edition-modeller. Tyvärr är det mest 220d-motorn men på nya E-klass har de även 350d som FE från 464 900:- netto. Finns även rätt prisvärda utrustningspaket för företagsbilar.
Har nya E-klass kommit i kombi ännu?

/Anders
Verdi
Nej. I september tror jag.
För att jämföra så provade jag att bygga en Passat SportsCombi med 190 hk dieseln och fyrhjulsdrift med liknande utrustning som den kampanjade E-klassen och jag landade på 375000(!). Då framstår ju E-klassen som helt vansinnigt prisvärd. Ser ingen anledning till att välja en Passat i detta fall.
Verdi
Var förbi Hedins efter jobbet. Oklart varför men jag var lite intresserad av GLC och nya E-klassen. Dock fanns det ingen E-klass hemma än. Skulle komma i april eller vad de sa.

Kombin kommer i september som jag trodde. Tydligen kommer laddhybriden E 350e då också. Den där 350e-drivlinan är lite speciell då det tydligen är ett motstånd på gaspedalen en bit ner och trycker man ner pedalen förbi det så startar bensinmotorn. Krävs nog absolut provkörning innan man beställer nåt dylikt. Lägre förmånsvärde och lägre förbrukning (i teorin) än en 220d gör den bara marginellt dyrare samtidigt som man får klart bättre prestanda och slipper 4-cyl diesel.

Kollade lite snabbt på en GLC men såg direkt att den var för liten i bagaget för att kunna ersätta XC70:n nu när vi ska skjutsa barnvagn och grejer igen. Står 560 liter mot 575 för XC70 men den siffran kan inte stämma. Skiljer väldigt mycket i verkligheten.

Men GLC är en riktigt läcker bil och jag skulle lätt ta den före X3, Q5, XC60... Verkligen fin och jättehög kvalitetskänsla. Kändes otroligt välbyggd. Hyfsat utrymme i baksätet också. Kunde sitta bakom mig själv med lite marginal. (Jag är 189 cm)

Säljaren sa att de skulle få in ett gäng E-klass kombi av gamla modellen nu i vår som skulle säljas billigt. Men det lockar inte riktigt på samma sätt som nya.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
GLC 350e är tydligen beställningsbar från 8/4. Kunde inte ens få offert nu.
Verdi
Just det. Säljaren jag snackade med såg att Hedins hade beställt en 350e-bil som demobil men den skulle gå till Linköping. Kanske finns det nån i Stockholm men det kunde han inte se för det är ju inte Hedins.

Nä, verkar som det är 220d som de tror mest på ändå.
Verdi: Lite offtopic men jag kör en C350e just nu. Riktigt nice faktiskt även om det var lite svårt att vänja sig vid gaspedalen men nu tycker jag att det funkar bra. Försöker köra så mycket som möjligt på el bara för att se hur långt man kommer. Än så länge är det roligt. :)

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
CLA 4-matic är riktigt trevlig.

Hela spektrat i mbs utbud andas en helt annan fräschet mot för några år sedan. Tycker de lyckats bra med att "avgubba" sina modeller.

Lite som bmw var inne på ett tag (ja jag vet att jagar en av få som håller med) när e6x kom. Lite djärvare linjer.

Mb eller v90 står på listan för nästa bil för mig med Teslan model 3 som joker. Byte nästa år så har tid att testa lite. Bmw har tyvärr inget mer än 6 serie GC som lockar men den är lite över budget...
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Nej, inte vad jag kan se i nuläget.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Finns det något forum liknande detta fast för Mercor?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.