|
|
|
|---|---|
|
Min bil har DSC och jag har luftat alla oken men pedalen är ändå utan motstånd vid bromsning och dsc-lampan tänds om jag håller pedalen nertryckt. Behållaren blev helt tom så jag antar att systemet är/var fullt med luft. Då jag fyllde lät jag det rinna med självtryck ut genom bromsnipplarna, det har alltid fungerat utan problem förr. Dock på bilar med som mest ASC+T. Har läst lite här och det skrivs om att man måste koppla dator till bilen för att öppna ventilerna i DSCn, stämmer det? Funkar det inte på "traditionellt sätt"? Edit: bilen är en 320i touring E46 -00 ///BMW - Was sonst! | |
|
Hej, Eftersom min bil också är utrustad med DSC, tog jag fasta på din fråga och googlade fram denna utmärkta - men tyska - grundliga genomgång av hur man byter bromsvätska resp. luftar de olika sorternas bromssystem, ABS, ASC och DSC. Länk I korthet kan man säga, att ett DSC-system, där "blocket" tömts på vätska, kräver en Tester (DIS eller liknande, antar jag) just för att, som du säger, öppna diverse ventiler. INPA sägs uttryckligen inte klara av detta. Om du vill, kan jag försöka att få till en svensk översättning här (och/eller i Mektips, för lättare åtkomst i framtiden). /Lennart EDIT: Luftinneslutningar i ASC- resp. i DSC-blocken påverkar inte den normala bromsverkan. Först när systemen börjar arbeta, kommer luften ut i själva bromssystemet. Denna kommentar talar ju emot det som du erfar. EDIT2: ASC-systemet går att lura genom att palla upp bilen och låta drivningen gå med motorn igång. DSC-systemet verkar kunna luras på samma sätt, men källan uttrycker sig lite kryptiskt där. Kanske någon riktigt tyskspråkig här kan bekräfta? |
|
|
Ja jag var ensam när jag luftade idag. Imorgon får jag hjälp så jag gör ett nytt försök då. Tack för länken men som sagt så går det ju lite mot det som händer med min. Min känns mer som ett läckage, men jag ser ingenstans att det läcker nu och ingen vätska försvinner. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hej! Som lenwib säger, "I korthet kan man säga, att ett DSC-system, där "blocket" tömts på vätska, kräver en Tester (DIS eller liknande, antar jag) just för att, som du säger, öppna diverse ventiler." Titta på de här två klippen. Det skulle vara jättebra med mektips hur man löser det här. E |
|
|
E: tack för länkarna! Jag har nu tittat på båda videorna. Grundliga instruktioner, minst sagt... Nr 2 behandlar användning av INPA vid luftning av bromsar med ASC / DSC, vilket ju är anmärkningsvärt med tanke på att min tyska länk klart säger att INPA i n t e fixar detta! Men denna länk nr 2 ger ju bildbevis, så det är inte mycket att diskutera. När jag får ut glidaren från vintersömnen, blir det till att skaffa egen erfarenhet. Och sen kanske pilla ihop ett mektips. /Lennart |
|
|
Det låter som en bra idé lenwib. :) Nåväl, efter lite mer luftning av systemet idag så slutade DSC-lampan att tändas när jag bromsar. Det lustiga (beroende på hur man ser det) var att även parkeringsbromslampan lyste och inte gick att släcka även om den fysiskt var ur. Nu lyser inga lampor och vätska är fyllt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Hej! Hjälpte det med bara luftning för att DSC-lampan skulle sluta lysa? Enligt reparationshandboken ska man inte köra med bilen utan att ha luftat systemet med hjälp av INPA eller motsvarande. 50sKid är den mest intressanta Youtube DIY som jag har hittat. Han har till och med skruvat isär och fixat automatlådan. Det gick till slut men tog en månad, tydligen mest väntetid på delar. Vilket tålamod/envishet. Klart sevärt! E |
|
|
Ja. Allt verkar funka, ingen dsc-lampa lyser. DSC griper in som den ska och ABS fungerar. DSC går att koppla ur och i utan problem. ... Igår i alla fall. Jag har inte provat idag. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Sådär, nu även besiktad och godkänd. Det fungerade felfritt idag också. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.