|
|
|
|---|---|
|
Hej Har irriterade skakningar i ratten endast mellan 50-70 km/h Har bytt skivor/belägg och höger bromsok (beg) Ibland känner jag av dom ibland inte, Vad kan det vara? Länkarm? Bussningar? Gäller vinterbilen 328an | |
|
Balansera hjulen? För enkelt...men ibland missar man de enklaste sakerna :) |
|
|
Vad är det för fälgar och däck? Vissa eftermarknadsfälgar behöver centeringsringar för att sitta korrekt på navet. Vissa däck kan vara orunda och/eller ha förhårdnader i stommen - det går aldrig att balansera bort även om balanseringsmaskinen visar +-0 gram obalans... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Balansering är gjort Däcken har väl några år på nacken 16" plåtfälg är det Även testat med andra hjul endast fram samma sak Jag hade skakningar innan jag bytte skivor/belägg Dom bara dök upp efter ca 2mån ägande Men innan dess funkade allt bra med samma hjul och dom gammla skivorna/beläggen Efter bytet gick det väl 3-5 dagar innan jag började upptäcka skakningar igen då mellan 50-70 och så självklart vid 200 + |
|
|
Slitna bakre bärarmsbussningar brukar ge sådana symptom och är vanligt. Brukar vara bäst att byta alla bussningar/leder plus bärarmarna, när man ändå är där och skruvar. Claus autoparts har prisvärda kompletta kit. Hur långt har bilen gått och hur länge sedan var det bärarmarna byttes? Kolla också noga att du inte har anliggande bromsar pga. kärvande kolv i oken. Kör en stund och vänta tills du får vibrationerna - kör en liten bit och sväng in på en parkering utan att använda bromsen - känn sedan på bromsskivorna, är de varma så har du anliggande bromsar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bytte du länkarmsbussningar fram? Största sannolikheten att det är dom om inte dom bytta. Sedan kan det vara allt möjligt: skeva skivor, skeva fälgar, obalans, slitna styrled, spindelled, stötdämpare. Vart i landet bor du? Bor du i norra delen av landet så kan det även vara snö som smälter till is och fastnar på insidan av fälgen om du nu kör det som is bil. |
|
|
Båda länkarmarna var bytta vid ca 4000mil Och hållarna för länkarmarna enligt kvitto Jag har inte bytt något alls förutom skivor/belägg Bor i Skåne :) |
|
|
Testade Johans förslag nyss Körde i ca 2-3 km i 40 km/h ingen av skivorna är varma |
|
|
Körde du så att det skakade i ratten? Om inte, gör om det och kör tills det skakar - sedan stannar du efter en stund och kollar skivorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Näe det gjorde jag inte När jag läste ditt inlägg igen så förstod jag att jag hade gjort fel :) Nu när jag körde till o från affären så är ju skivorna varma men inte mycket Då har jag endå gasat lite |
|
|
Jo, men oken kan kärva intermittent - det är när det skakar som det är intressant att kolla värmen på skivorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo, men oken kan kärva intermittent - det är när det skakar som det är intressant att kolla värmen på skivorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej testar igen imorgon :) | |
|
Har testat nu och ingen skiva blir varm, Kan handbromsbackarna orsaka vibrationer? Har ett gnisslande ljud höger bak |
|
|
Bytte till sommardäck idag, skakningarna blev värre och bilen vill dra åt vänster lite Det är 225/45/17 fram och 245/40/17 bak Nu kan jag komma åt skivorna lättare så jag ska testa tipset igen |
|
|
Kommer med goda nyheter :) Bilen är vibrations fri äntligen!! Mina sommar däck fram hade blivit ovala för dom satt på cabben under avställningen och när jag la dom fälgarna på 328an så fick jag vibrationer. Och jag tror vinterdäcken är med ovala därför jag haft vibrationer. |
|
|
Hade liknande problem med ovala däck för några år sedan. Annars brukar länkarmarna göra att det skakar om det börjat glappa i lederna ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.