AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.189

Köpa en e39 eller e61?

Mg
22
Mgla
E39 540iAT - 1998
Hej! Min första tråd på detta forum som jag stalkat i snart ett halvår.

I dagsläget så äger jag en Volvo 945 som rullar på fint utan bekymmer. Men den är 20 år gammal och är ganska sliten och tråkig.
Har kört denna ett tag och skaffade samtidigt ett sånär fast jobb som möjligt för snart 2 år sedan (man vet ju aldrig med arbetsmarknaden nu för tiden).

Eftersom jag kört den och egentligen bara tankat under alla år så har jag kunnat samla ihop en liten summa.
Tänkte lägga 80-100k kontant och tar helst inte lån.

Jag funderar på om jag ska köpa en E61 lite äldre eller en E39. Kombi har jag läst har lite fler problem, men det är en kombi jag ska ha pga. 10ggr snyggare samt praktisk.

Över E39 tänker jag såhär:

+ Billigare
+ Äldre och fränare design
+ Känns robust
+ Går något sönder, kanske man kan laga själv
- Äldre, börjar bli ganska gamla

E61
+ Snyggare
+ Modernare
+ Dieselmotor med "låg" skatt
- Krånglar mycket?
- Kan inte laga något själv

Det jag har sneglat mest på är en 520d e61 och e39 525i båda med full m-sport. Varför ena är diesel är att jag funderar över en hel del långresor och då skatten för en lci är ca 1000kr dyrare än en äldre e39 525i. Så ingen större skillnad där. Borde tjäna in bränslepengen ganska snart.

Blev lite rörigt, men behöver råd om vad som egentligen är bäst för mig att köpa. Har tänkte äga bilen kanske 3 år och då är det kanske roligare med en e61 då den redan nu är några år nyare än e39 som om några år är rejält gammal?

Vad tror ni kostar mest att äga över tid?

Tack så mycket!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Röstar på e39 ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
"Rostar på e39 ;-)"

ska det väl ändå vara? Skämt åsido, även fast det ligger något i det. E39 är bra bilar som jag förmodligen skulle kunna köra livet ut - om det nu inte vore för rosten. Det blir i slutändan tråkigt och jobbigt att konstant oroa sig för rost. Helt plötsligt dyker den upp på något nytt ställe.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Mindre rost på e61, valet är lätt.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

"- Kan inte laga något själv" stämmer nog inte helt för E61, konstruktionen skiljer inte jättemycket från E39. Klarar du att byta en sak på E39 klarar du nog det på en E61 också.

E39 är fantastiskt mycket bil för pengarna men om du tänkt ha bilen så länge och det är den prisklassen du tänker dig så ser jag inget annat alternativ än E61. Dock hade jag riktat in min på 525d LCI med 3-literssexan.

En E39 525 är ganska tråkig också och brukar inte vara så värst utrustade. Varför vill du just ha 525?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Alpinaturbo har helt rätt, båda modellerna kan man laga själv.
Men däremot tycker jag att 3 år är kort tid så jag hade köpt en e39. Värdeminskningen är mindre på den än en e61 och jag tror att det blir bättre totalekonomi över 3 år. Jag hade letat efter en 530 manuell som både är snål och driftsäker.
Alternativet 520d e61 är lite väl trist i mitt tycke.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Jag förstår dem som håller fast vid e39, så himla mysiga, snygga och välgående bilar :-)
Men med e6x känns det så gött att det inte dyker upp rost precis varsomhelst/närsomhelst och utan att man kan motarbeta detta på någe vis.
Dessutom så är e6x ännu mer välgående, om än lite mer isolerad från vägkänsla. Komplexiteten vad gäller att göra saker själv är väl ganska likvärdig dock.
Ibland saknar jag råheten som finns i e39, både drivlina och vägkänsla, men till vardags är e60n ännu trevligare att färdas i, känns och är modernare helt enkelt.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Om du nu ska ha E61d så har tyvär 2.0 problem
med kamkedjan, 525d har inga direkta problem
alls. Något dyrare skatt men en riktigt skön gång.

Mvh Jonas B
316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Kan bara hålla med om E39:an dem är en go bil . Går fantastiskt tyst samt har en ljuvlig kvalite' på inredningen !
Hade nyligen en splirrans ny 320d xdrive som hyrbil under en vecka det var väl inget fel på den men upplevdes könlös i förhållande till min e39:a. Som var råare att köra samt mycket tystare även styrningen var mycket tyngre och med mer känsla. Dock upplever jag e61:an som en sportigare bil än e39:an dock lättare i konstruktionen.
Man får ej heller glömma den fantastiska raka 6:an m54:an vilken otrolig motorgång är så kär i min e39:a 😀det finns nog inte ekonomi att tillverka en dylik pjäs längre med sådan finnes och robusthet.
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Jag instämmer helt med föregående skribent. :) M54:ans gångkultur skojar man inte bort.

Och finns det någon mer prisvärd bil än e39:an (alla kategorier)?

/Mats
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag hade antingen köpt en sen årsmodell av e39 i fint skick (40000kr?), en fantastiskt fin E39 eller en E61 facelift (140000??) Tycker E61 före facelift känns alldeles för plastig i inredningen.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Satsa på en E39 530iT -01 eller nyare (facelift). Otroligt trivsam kvalitetsbil för småpengar i sammanhanget. Vad gäller rosten så är både E39 och E60 lika känsliga enligt min erfarenhet. Mycket handlar om hur föregående ägare kört och använt bilen och hur ofta den spolats och tvättats efter saltkörning.

BMW 4 Life
Alltså, man får inte glömma att mycket på e6x är tillverkat i aluminium, t.ex huv och framskärmar där rosten blommade upp närsom på e39, detta slipper man med e6x.
När min e39 var 12 år, som min e60 är nu så var både skärmkanter och baklucka (ordentligt) angripna, inget på e60 där ännu, och har nog aldrig sett någon e60 som har angrepp där heller.
Däremot så vet jag inte riktigt hur alla plastsköldar under bilen påverkar rost, har bara gluttat på min, och där har jag inte hittat nån rost, men jag har läst om andra som har.
Vilken fråga !! E39 SJÄLVKLART !!

E60 ser ut som en sjöelefant med hänmage och skörbjugg medan E39 är stilig, proper - en äkta BMW.

Aldrig mindre motor än 540 heller, kommer inte på tal med någon gubbdiesel med mikromotor, eller färre cylindrar än 8. Om den ska vara till mormor eller eller en faster så kanske en 520 diesel, men inte till någon som är intresserad av bilar.

Skojar lite - men en snygg E39 med snygga fälgar och en lite mer påkostad inredning (skinn, elstyrning, sportstolar eller M5-stolar och belysta dörrsidor är ett måste, precis som en rejäl ljudanläggning med TV och blåtand).

Jag köpte min 540 i Mars 2009 - sju år sedan. Då var den i behov av ompyssling, jag bytte bakluckan och svetsade lite rost i batteribaljan, faceliftade den och monterade ett M-paket, sänkte den och gav den en ny lack. Nu, sju år/vintrar senare så börjar det komma lite rost på en fläck i höger hjulhuskant fram, och lite små bubblor i dörrkanterna nere - men i övrigt ingenting.

Den har varit otroligt användbar, har lastat byggmaterial och hundar och barn och allt möjligt, och den ser fortfarande snygg ut. Vill man vara petig så borde man kosta på den en ny lack. Det blir kanske det? Nya fälgar har den fått till i år; BBS LM med grått centrum och röda BBS-nav.

Grym bil, jag gillar den. Tvättad och putsad så har den mer karisma och personlighet än en vilken E60 / E61 som helst, även om de är fina också.

Det jag gillar bäst med E60/61 är LCI - de som tillverkats efter Mars 2007, innan dess var de alldeles för plastiga i inredningen. Men en LCI med komfortstolar och bra med utrustning (panorama, night vision, webasto, dragkrok, head-up etc) är VÄLDIGT trevlig att sitta i. Dessutom har de lyckats bra med ljudet, åtminstone i de som har Logic7-ljudet.

E39 - tveklöst. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.