AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
10.045

Skinnratt börjar bli blank.

Hej! Tänkte kika om någon har någon bra idé om att få ratten matt igen? Då den börjar bli blank på sina ställen. Har prövat med interiör rengöring, multisvamp och trasa med inget större resultat. Ratten är en m-sport från -10. Mvh
Hej.

Skulle säga att du har använt rätt metod men du kan behöva gå på det igen.

Jag gör samma sak.

Torka av ratten först med en våt trasa. Sen tar jag läderrengöring tillsammans med en multisvamp för att få bort all smuts. Passa på att rengöra sömmarna med en tandborste samtidigt :)

Låter den torka 20 min sen smörjer jag in den med läderimpregnering. Blir fint varje gång :)
Men vad gör man när man märker den svarta färgen följer med trasan?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ratten är blank eftersom den är smutsig. Det finns lite olika sätt att få den ren, det enklaste och kanske bästa, om den inte är alltför skitig, är att tvätta med YES diskmedel. Blanda lite i en skål med varmvatten och gnid med en microfiber eller annan lämplig trasa. Låt ligga på ett tag så att allt fett och smuts löses upp, torka sedan av.

Det svarta du får med på trasan är nog inte färg utan just smuts.

Funkar inte YES får du testa med en sån där vit melaminsvamp och varmvatten, då suddas liksom ratten ren.

/M

Mina bilar: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En bilrekonditionerare jag pratade med, sa att han använde fönsterputsmedel för att få bort smutsen/fettet som gör ratten blank.

Jag har dock inte testat själv.

Tänk också på att i vissa fall kan ratten vara sliten i ytan och det märks kanske bara när den är ren - dvs. när man tar bort "det blanka" kan det visa sig fläckvisa slitna ytor efter rengöring.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Använd Pingens Interior Clean (eller motsvarande) och "mirakelsvamp" så blir ratten fin och matt igen. När man ser hur skitig trasan blir man torkar av med är det rätt äckligt hur smutsig en ratt är egentligen...

-------
//Lövet
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det finns matt klarlack till läder, släpper färgen är det dags att färga om den.

Men detta gäller så klart om den redan är grundligt rengjord men det ändå inte hjälper.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag kör med samma metod som Lövet sedan ett par år tillbaka, har inte misslyckats en enda gång.

/Masten
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Köpte hem en flaska från pingens Interior Clean och gjorde rent ratten i 328an blev riktigt bra ska ta inredningen imorgon o ratten i E90n 👍👍
em
906
em3
M3 cab -03
Jag ger också Pingens tummen upp, rätt applicerat och blandat, förstås ( den är mycket koncentrerad!!)

em3
Så att utgå från det i tråden så är pingens medel att satsa på? Verkar som mirakelmedel och ni som använt verkar nöjda! Tack för tips
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.