AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.683

F3x 340i vs 335d

ma
27
magohl
330d F31
Hej,

Bakgrund. Har en F31 330d och har börjat spana på dess ersättare. Valet står just nu mellan F31 340i och 335d. Kör relativt lite och älskar vridet i 330d motorn. Har inte hunnit testa dessa motoralternativen ännu eller ens 335i motorn när jag valde sist men tänkte att det kunde vara kul att få andras erfarenheter och tips.

Någon som provat båda och kan jämföra? För/nackdelar, 'sportighet', andrahandsvärde?

Tack :)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har själv en 335i med ppk vars tekniska data är mycket lik 340i (326 hk, 450 Nm). Jag älskar motorn för dess respons, ljud och kraft. Den drar från 1000 rpm och sen bara fyller på med kraft till 6500 rpm. Går ganska snålt också och särskilt om man kör motorväg. Älskar man vrid så kommer dock bensinaren kännas lite klen på mellanhöga varvtal. 630 Nm är 40 % mer än 450 så det är ingen liten skillnad. Dieseln går sannolikt snålare också. Sportighet uppfattad olika men min uppfattning är att jag värderar kraft, ljud, respons och varvvillighet. Men en annan person kan gå igång på monstervrid och grövre karaktär. Prova själv är bäst men misstänker att det blir knepigt att hitta exemplar att prova.
ma
27
magohl
330d F31
Tack för bra input! Angående svårigheten med provkörning, har handlarna helt enkelt inte 340i och 335d som testbilar?
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Har en 335d. Testade en 335i PPK innan. Ville helst ha bensinare, men en 340i. Finns ju inte till GT. Är dock helnöjd med denna motor pga vridet. Som DLC skriver så kändes bensinaren lite tunn på mellanvarv. Men ljudet :) Snål är dieseln också om man vill. Låter fint gör den också.
De stora bilhandlarna brukar ha kärror hemma, annars kan de låna hem en från nån annan för provkörning.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Du skriver att du kör relativt lite, innebär det relativt sällan eller relativt korta sträckor? Oavsett vilket så kommer ju inte driftskostnaderna att skilja särskilt mycket, så detta borde inte ha någon stor påverkan. Om du menar relativt korta sträckor så skulle jag definitivt välja bensinaren, dieslar (inkl partikelfilter) vill ha längre körcykler.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Både 340i och 330i har lyst min sin frånvaro som provbilar hos handlarna.
ma
27
magohl
330d F31
Kör korta sträckor relativt ofta så diesel sexa är kanske inte rätt även om jag älskar vridet som sagt. Känns som att 335d kan jag i princip föreställa mig hur den är. Som min 330d + extra allt. 340i däremot måste jag provköra då jag inte testat någon av deras bensin-sexor innan.

Det får bli lite samtal till handlare i veckan och se om någon har en demo eller begagnad hemma för provkörning. Tack för input i tråden!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.