AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.340

Kan man montera dragkrok på Bmw 135 e82?

Tjena!

Är inne på att köpa en Bmw 135 men skulle gärna vilja montera dragkrok på bilen. Men utav alla resultat på Google så står det att de kitt som säljs till 1-serien passar alla förutom just 135.

Någon som har koll på om det går att montera en dragkrok på en 135? Annars får jag nöja mig med en 123d.

Tack
135i är inte godkänd för dragkrok så det går inte att få dragkrok till en 135i.
Beror väl på lite vad man ska ha dragkroken till? Ska du bara hänga på ett cykelställ så lär det inte vara några problem.

Edit:

Länk
Länk
När jag kollade upp regnummer på en 135 på Transportstyrelsen så står det max godkända släpvagnsvikt 1565 kg. Borde väl då vara godkänt att montera om det nu går? Tanken är att kunna dra ett släp med en cross på.
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
Det var inte såhär det stod då? Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B 1565kg.

Så står det på min och ingen annan maximal släpvagnsvikt förrutom den med utökad behörighet.
brutalsomfan: Du tittar på fel rad. Om du tittar på "Max släpvagnsvikt, kg:" så finns det ingen vikt angiven där. Det är denna siffra som anger vad BMW angett som max släpvagnsvikt när bilmodellen certifierades. Saknas det en vikt på denna rad får bilen inte dra något alls.

1565kg som du läst står efter "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg:". Den vikten är enbart tillför att ange högsta tillåtna totalvikt på släpvagn för en som enbart innehar B-behörighet. Det säger inget om vad bilen får dra.
dd88: Om bilen inte godkänts för att ha dragkrok är det inte tillåtet att montera en sådan. Det spelar ingen roll vad den används till eftersom det inte är lagligt att montera en dragkrok på bilen om den inte certifierats för att ha dragkrok. Det värsta som kan hända om du ertappas med en dragkrok på en bil som inte får ha det är att du får böter och att bilen får körförbud.

De länkar du hänvisar till är från USA. Det är andra lagar och bestämmelser som gäller där. I Europa är det inte tillåtet att montera en dragkrok på en bil som är inte är certifierad för att ha det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.