AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.582

Lång levernastid på f32?

Hej. Måndag den 11/1 beställde jag en f32, 420d, med individualllack (citrinsvart).

Jag har nu efter snart 8 veckor inte fått nåt som helst besked om produktion eller när den är på gång.

Borde jag reagera snart?

Fick produktionsvecka två veckor efter beställning. Individualfärger kan ställa till det men 8 veckor utan besked låter länge, pratat med säljaren om det?

Senast jag ändrade färg (efter att jag fått produktionsvecka) så ringde säljaren till en samordnare och kollade om jag kunde behålla samma vecka trots byte av färg, så någon dialog där mellan borde även vara möjlig.
Tack för svar. Jo jag va upp för typ 3 veckor sedan och fick väl inte nåt vidare svar när den skulle produceras/levereras.

Börjar bli lite less nu men vet inte om det är dags att skälla lite eller inte.
Beställde min 430 22/1 och den kom till bilfirman 1/3 så jag får den i slutet av nästa vecka.
Googlar man lite (eller bara går direkt till bimmerpost) så vittnar många om 2-4 veckor för att få en individualfärg godkänd, sen 2-4 veckor extra för produktion, troligtvis för att vänta in rätt tillfälle att ladda linan med en annan färg.

Jag hade tagit ett snack med säljaren om jag varit dig.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Du är inne på rätt spår.
Biltillverkarna väntar tills att det finns tillräckligt många karosser i samma kulör.

Kostnaden för "lågvolyms lackering"är väldigt hög bla. pga. att man måste tömma och rengöra hela systemet vid ett byte.
Det blir naturligtvis billigare ju fler bilar man kan fördela den kostnaden på.

När det gäller standardkulörer så använder de sig av fasta system.

Handlar ju med om hur många allokeringar din ÅF har fått. Har du en väldigt liten ÅF kanske de inte ens har fått en allokering av BMW än.

Det där med Individual och förseningar osv gäller mest på specialbeställningar. Citrinsvart ingår i standardsortimentet så skall inte påverkar i någon större utsträckning.
42
785
428
Eftersom i princip 100% av all biltillverkning för försäljning inom EU inklusive BMW är kundorderstyrd så finns det inte någon form av allokering för bilar i SOP. Tyvärr Imolarot jag vet..

428: Förstår inte vad du vill säga med din första mening?
42
785
428
Bilar tillverkas efter att de är sålda och i den ordning de blivit sålda. Förutsatt att återförsäljaren inte draggar med beställningen.

Eftersom bilar idag är personligt specade blir något annat ganska problematiskt.

Detta gäller bilar som är i produktion tillverkade i EU och är för försäljning inom EU.

När det gäller introduktions bilar och bilar för export till exempelvis USA är det annorlunda.

Dvs. ngn allokering förekommer med väldigt stor annolikt inte.
42
785
428
sannolikhet skall det vara.

Ngn som vet hur man kan redigera sin inlägg?
Även ÅF i Sverige jobbar med allokeringar. Så man kan ha olika lång leveranstid hos olika ÅF på exakt samma bil beroende på förutsättningarna som gäller just för den ÅF man beställer hos.

Dessa tilldelas efter ett gäng olika parametrar.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Jag fick preliminär produktionsvecka och leveransmånad en vecka efter beställning efter ha efterfrågat det av min säljare i form av Order-utskrift dokument .
Beställde i mitten av november och fick den för tre dagar sen. Val av individualfärg gjorde att leveranstiden på min blev ganska lång.
42
785
428
OK !
Är själv i branschen sedan tidigt -90 tal men blir nu lite förvånad och väldigt nyfiken på att få veta vilka dessa parametrar är och hur en "allokering" går till i praktiken då det är en nyhet för mig.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Givetvis allokeras bilar beroende på en mängd olika faktorer (storlek, omsättning, typ av ÅF) och precis som Imolarot säger så kan leveranstiden hos respektive ÅF variera.

Mest märkbart är det vid släpp av en ny modell där BMW Sverige som generalagent får tilldelat / ansöka om ett antal bilar som sedan portioneras ut till de olika ÅF. Därefter kan varje ÅF ansöka om fler tilldelningar vid behov. Säljer man inte sin kvot av allokerade bilar så kan det påverka hur många man får vid nästa tillfälle, därav kan det ske att vissa ÅF kan ge starka rabatter om bilarna inte blivit sålda.

42
785
428
OK! Tack för informationen.

Ok, tack för svaren men hur länge är "acceptabelt" som längst då?

Typ 4 månader borde väl vara max?
Ok, va upp och pratade med säljaren nu.

Han sa att han just kollat och bilen var i alla fall "inne i produktion nu" och skulle dyka upp nån gång under vecka 19. Den skulle skruvas ihop typ vecka 14.

Även med individuallack så är väl 17 veckor lite väl lång leveranstid men det är väl bara att gilla läget antar jag :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.