AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
809

Oljeförbrukning

tudeski2457
har tänkt införskaffa mig en till 525 -91.
Men problemet är att den drar vatten och olja,vad kan det va för fel.
Är det värt o köpa den till ett lågt pris..
Kan jag själv åtgärda felet..

Kan du inte gasa,basa
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Drar den mycket olja = dåliga ventilstyrningar eller dåliga kolvringar. Relativt dyrt/krångligt!
Drar den bara lite olja kan det bero på dålig oljekvalitet och/eller gammal olja. Byt till en bra syntetolja så brukar förbrukningen minska.
Sedan kan det givetvis vara ett vanligt oljeläckage någonstans ex dåliga packningar etc. (droppar olja på marken).

Att den "drar" vatten kan bero på flera olika anledningar:
Läckande kylare, kylarlock, slangar, värmeväxlare till kupeluften etc. Allvarligast är om det beror på ett internt läckage i motorn (ex topplock/packning) då kan du få vatten i oljan = inget bra för smörjningen. Brukar visa sig genom att oljan blir grådassig och att det bubblar/luktar avgaser i kylarvattnet när motorn går.

Generellt sett skulle jag nog inte köpa den bilen om rabatten är mindre än vad felet/felen kostar att laga (kan bli dyrare än vad man först räknat med!), framförallt om jag inte visste vad det var för fel.

Mvh

Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Skulle inte köpa den bilen. Bilar som läcker eller vilket är ännu värre drar vätskor skall man alltid avstå ifrån om man inte HELT säkert vet vad som är felet.
Be
94
Berg80
328i Touring-97
Mitt råd är att inte köpa en bil som drar vatten o olja, finns inget tråkigare än att riva av toppen o renovera detta!
LjudFreak
håller mä berg80...håller på mä dä nu...långtråkit
Ro
44
RogerT
525i 1992
Man skall passa sig för att slänga i en helsyntet olja om man inte vet vad bilen har haft för olja innan. Toppen kan gå, dyrt och onödigt. Jag skulle rekommendera en halvsyntet olja istället.

Mvh

Roger

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Roger det stämmer inte!
Gammal skröna i verkstadsbranschen.

Mvh
Ro
44
RogerT
525i 1992
Litar på vad min kompis säger som är verkstadsmekaniker på BMW. Han servar min bil och han vågade inte slänga i helsyntet i min 525i.

Mvh

Roger

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag skrev innan: en vanlig skröna i verkstadskretsar!

Jag har tagit upp detta förut, men jag gör det igen.

Anledningen till skrönans uppkomst har en verklighetsanknytning!
Den härstammar från när syntetoljorna var nya och tyvärr inte riktigt färdigutvecklade för marknaden. Då som nu hade syntetoljorna utmärkta smörjegenskaper, MEN de hade problem med att fästa på metallytorna när motorn stängdes av. De rann helt enkelt av metallen och ner i oljetråget. Det gjorde att i startögonblicket, innan oljetrycket kommit upp var det "metall mot metall" på flera ställen i motorn. Det gjorde att framförallt många kamaxlar slets ut i förtid och en hel del totalhaverier uppstod. Genast skyllde man helt riktigt på syntetoljorna, men man trodde felaktigt på att de "rengjorde motorn för bra" och att gamla avlagringar i motorn lossnade och proppade igen kanalerna med utebliven smörjning.
Att syntetoljorna skulle vara mycket mer rengörande i motorn är för övrigt också en skröna eftersom alla "märkesoljor" oavsett om det är mineral eller syntetolja har ungefär lika mycket detergentadditiver som har just den rengörande effekten i oljan. Dessa har funnits i oljorna sedan sent 50-tal!
Nu för tiden har man löst det problemet (vidhäftning vid stillastående motor) med att tillsätta Esterförstärkningar i oljan. Det är långa kolvätemolekyler som skulle kunna liknas vid plastmolekyler. Dessa esterförstärkningar gör att syntetolja har bättre vidhäftingsförmåga än mineraloljor.

Skrönan om att syntetoljor får motorer att börja läcka pga sina rengörande egenskaper (som alla moderna oljor har!) kommer sig av att en del amerikanska bilars motorer hade mycket tvivelaktiga komponenter för att täta ex utgående axeln från motorn på 50-talet. De hade en repstump virad runt axeln i stället för en riktig packbox. När sådana motorer fick en tunnare olja som hade detergentadditiv började det helt enkelt att läcka där!

Ett långt svar, men motorolja är omgärdat av många skrönor och "förstå-sig-påare" som inte har sökt upp riktiga fakta.

Syntetolja är överlägsen mineralolja i alla avseenden utom priset per liter. Dock medger de betydligt längre bytesintervaller än mineralolja så du tjänar ändå på det i längden!

Du kan lugnt slå på syntetolja från någon av de kända tillverkarna!
Undvik dock de tunnaste oljorna (0W-30) om motorn är lite sliten eftersom den oljan är relativt tunn när den är varm. Risk för att den kommer att börja dra olja. Tar du en tjockare syntetolja (ex 5w-50 eller 10w-60) kommer den att vara tjockare än de allra flesta mineraloljorna och delsyntetoljorna när den är varm.

Mvh
Johan B.
Väldigt utförligt och givande inlägg. Du bekräftar det jag har trott länge, men inte brytt mig om att at reda på. Har alltid tyckt att det är konstigt att en dyr modern olja skulle vara sämre än den "gamla".
För fyra år sedan köpte jag min nuvarande 520-91 24V och har alltid använt Castrol SLX 0-30 och det har funkat perfekt hela tiden. Bilen tar ingen olja alls mellan bytena trots att det nu gått strax under 20 000 mil. (Den har alltså gått över 9 000 mil med SLX.) Blir därför lite rädd när jag läste om en 01:a som tar 1 liter olja på 1 000 mil. Precis det samma som min pendlar SAAB 900 -85, 22 000 mil. (Som inte får SLX men väl Castrol GTX-Lightec)

Låt bilarna rulla!

Mvh LEF
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Johans inlägg är helt korrekt,syntetoljan på mitten 80-tal var ingen höjdare för äldre motorer, men kamaxelrasen på MB-BMW-OPEL-FORD mfl.berodde inte helt på syntetoljan utan gjutproblem vid tillverkning av kamaxlar dvs dålig kvalitet.Men oljan förvärrade ju symtomen,när den inte stannade kvar på slitytorna.
Taxibilar och fordon som rullade yrkesmässigt hade sällan dessa bekymmer.
Sedan så finns det sedan många år ersättningstätningar
av packboxtyp(simring) till amerikanska bilar, som hade
tätning av "repstumstyp":)Fick själv byta ut den på Mercuryn, eftersom den torkat ihop efter 3 år av ställning hos fd ägare.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.