AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.277

LL-04 oljefundering

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Tänkte beställa olja via oljemagasinet, för det extra oljebyte jag tänkte få gjort på min X1:a.
Bmw tar ju ca 220:- litern vid oljebyte, beställer jag oljan själv så blir det ca 100:- billigare per liter.

Sista oljebytet sattes bmw egna nya olja från Shell in. 0w-30, men nu vid detta oljebyte tänkte jag beställa Castrol Edge 0w-30 från tex oljemagasinet. Den oljan finns både som bmw ll-01 för bilar utan partikelfilter och bmw ll-04 för bilar med partikelfilter. Jag har ju bensinsexan, så jag hade ju kunnat köpa ll-01, men ll-04 varianten är billigare. Så min fråga är alltså - visst borde det funka lika bra för det? När bmw tidigare använde Castrol vid service så antar jag att de satte in ll-04 i både bensin och dieselmodellerna?

Fråga två: Har en öppnad enlitersflaska med 5 dl kvar, öppnades för ca ett år sedan. Är det fritt fram att använda den eller är det något bäst före datum från det man öppnar en flaska?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Varför Castrol ?? BMW använde inte LL-01 oljan efter att LL-04 infördes. Så bilar efter 2004 är inte LL- 01 godkänd för kan man väl säga i princip.
Märkligt att LL-04 fortfarande gäller idag när det är 2016 ingen uppgradering på många år.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Varför inte Castrol? Bilen har hela sin uppväxt gått på Castrol Edge 0w-30 och mått alldeles utmärkt... Har du några andra schyssta förslag på 0-30w olja som finns på nätbutikerna och uppfyller ll-04? :-)

Ok, fritt fram med ll-04 då iaf. Tack för den infon :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett tips på en ruggigt bra olja som är BMW LL-04-klassad, är Aral SuperTronic 0W40. Den ligger ganska nära att klassas som 0W30, men klarar gränsen med en liten marginal till SAE40 - vilket kan vara en fördel då oljefilmen därmed blir lite starkare.

Kan köpas för ca 50 kr/litern inkl. frakt om man köper 20 liter.

Ställen som har/har haft den oljan:
Levoil.de
Motoroel100.de
Oeldepot24.de

Lite dyrare men ändå billiga:
dackonline.se

Angående flaskan som stått öpppen: har den varit försluten med korken så den inte har förorenats och har förvarats under någorlunda "normala" betingelser = den går att använda utan problem!

Är man osäker kan man titta på hur oljan ser ut och om den luktar konstigt, då kan den ha blivit dålig av olika orsaker.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
För min del är Castrol det sista jag häller i motorn: :).
Johan: har faktiskt två Dunkar Aral står på ICA fnv från Oljedepoten beställde den 24 de var här den 1 men då var jag inte hemma. Typ 70 kr litern ink frakt så jag får hämta.
På jobbet annvänder vi ELF fulltech MSX 5-30W (ll-04) som funkar utmärkt till alla bilar utom VWs dieslar och några flera tex. som får Mobil DSP olja 5W-30.
Castrol har inte de egenskaper som jag kräver tex så är den inte lika bra att hantera kondensen i oljan utan den kan frysa i oljekanaler vilket jag tyvärr råkat ut för själv (motorras) och en del kunder. Norska BMW handlare slutade använda Castrol just av den anledningen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Hej! Aral är inget jag hört talas om tidigare, men det behöver ju inte betyda nåt :-) Antar att man kan vara lugn om oljan uppfyller BMW LL-04.

Det enda jag tänker är om det kan vara nån nackdel att ha en 40 olja när det rekommenderas en 30?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, Aral är giganter i t ex. Tyskland med mängder av egna bensinstationer mm.
Aral säljer nog mer olja under namnet Aral än vad det säljs totalt av olja under alla oljemärken i Sverige, under ett år...

Aral ingår i BP-gruppen tillsammans med BP och Castrol.
I många fall är det exakt samma oljor under olika etiketter som säljs Aral-BP-Castrol, det är så det fungerar i oljebranschen.

SuperTronic 0W40 är en äkta helsyntetisk PAO-olja och har väldigt bra klassningar - lägsta flytbarhetstemperatur är t ex. under -60 grader C.

De flesta "helsyntetiska" oljorna som säljs är bar hydrocrackade mineraloljor.
Inte direkt dåliga men inte lika bra som äkta syntetiska oljor.

Uppfyller oljan LL-04, så är den som sagt 100% säker att använda.

Att oljan är något lite tjockare i varmviskositet är snarare en fördel som jag skrev innan.
Det kommer bland annat att göra att oljeförbrukningen minskar något och ge motorn lite bättre skydd.
Dock är det troligen rätt små skillnader mellan många 0W30 och denna 0W40-oljan, oljorna kan ligga nära gränsen för att hamna över/under den i SAE-klassningen. Man får gå in och läsa exakta datablad för vilken viskositet oljan har vid +100 grader C för att se exakta skillnader.

Att den är 0W-klassad, gör att den är mer lättflytande än en 5W-klassad dito, när oljan är kall = snabbare cirkulation vid kallstart och bättre skydd då med.

Kort och gott: 0W40 är minst lika bra som 5W30 / 0W30 i detta fallet.

Mvh
Johan B

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Tack för ett utförligt svar!!

Blir att kika på nätsidor i helgen, å se vart man kommer undan billigast :-)
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Kanske lite som att svära i kyrkan, men denna olja är riktigt prisvärd och uppfyller bla ll-04 Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
GM-oljan är en hydrocrackad mineralolja och jag tycker nog att 350 kr för 5 liter är rätt dyrt i förhållande till att man köper 20 liter Aralolja för en knapp tusenlapp.

Det jag menar är att om man ändå skall beställa olja - varför inte köpa riktigt bra olja till riktigt bra pris?

Leveransen från Tyskland brukar ta tre- fyra arbetsdagar.

Mvh
Johan B

Johan: Lite OT men vet du om Araloljan du nämner är godkänd för Porsche (997)?
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kristoffer, den är Porsche A40-klassad.

Du får kika i instruktionsboken om det är rätt klassning till din bil.

Mvh
Johan B

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Johan :)
Till min M3 - skulle du reka Aralen?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Har beställt Araloljan nu. 529 kr för sex liter. Känns ok när bmw tar drygt 1500 för 6.5 liter :-)
316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hur vet man om det är en hydro crackad olja eller om det är en "riktig syntetolja" ?
Angående frysningstendenserna i vevhusventilationen är det så att man kan minimera dessa problem beroende på oljeval ?
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Man googlar & leser på netet... Allt finns ju (nästan) där. :)

En PAO-olja borde minimera riskerna för frusen vevhus ventilation, ja. Tyvärr har ju inte alla bilar gått med det från början. Vet inte om en flush löser detta problem som en del BMW-ägare har.

Och jag kör på Aral Super Tronic-oljan. Men inte just nu eftersom bilen var på "extern service" senast. Men i höst åker den i igen då jag gör egen service inför vintern. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.