AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.496

Fjädring bak E61 M-Sport -08

St
5
Stefan_i_GBG
525iA Touring -08
Jag är nybliven BMW ägare och är lite nyfiken på tekniken och konstruktionen på bilen.

Fråga 1: Vet någon om det finns några sprängskisser eller bilder på tex chassit och hjulupphängningen som är tillgänglig på nätet?

Jag tycker att bilen sväljer ojämnheter i vägen, vilket det finns gott om här i Göteborg, fantastiskt bra, speciellt bak, trots att det är en M-sport. När jag skruvade av ett bakhjul ser jag till min förvåning inga fjädrar utan bälgar i stället. Detta är ju då en förklaring på dess egenskaper att svälja ojämnheter.

Fråga 2: Är det standard på dessa bilar att ha luftfjädring? Jag kan i bland höra ett surrande bak i bilen som varar i ca 10s. Vad kan det vara? Har det med luftfjädringen att göra?

Har för övrigt aldrig haft eller kört en så rolig och skön familjebil som denna. Är nog fast i BMW sällskapet nu.
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Hej!

På fråga 1 = Länk

Där har du i princip hela bilen du kan gå igenom.

Fråga 2 : Jajjemen, det är nivåregleringen som låter. Den ställer in sig beroende på lasten i bilen. Inget att oroa sig över, så länge inte bilen säckar ihop bak.

St
5
Stefan_i_GBG
525iA Touring -08
Kanon! Tack för info.

Det va en avancerad bakaxel med en himla massa detaljer. Det märks att BMW har jobbat ett tag med konstruktion och väghållning.

Kan du ge några tips på åtgärder man bör utföra för att få den att hålla längre? Har läst att det finns några svaga punkter på både motor och el-detaljer. Än så länge funkar allt men kanske man kan vara lite i framkant och sköta om bilen för att undvika vissa av sjukdomarna. Vet ju att fukt kan ställa till det för elektroniken och kunde ju vara bra att se till att tätningar mm är i bra skick. Det är ju dessvärre svårt att veta var dessa finns på bilen.

Finns det komponenter som behöver smörjas lite noggrannare?

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Konstruktionen med automatiskt nivåreglering med hjälp av luft fanns redan på föregångaren E39 touring som lanserades i mitten av 90-talet :) Så det var ingen ny unik teknik för E61 men visst är det trevligt, perfekt att kunna lasta ordentlgit utan att bilen säckar ihop i bak.

Luftbälgarna har begränsad livslängd då de är tillverkade av gummi och när de blir dåliga så går det helt enkelt hål i dem. Men det är ju slitagedelar vilket vanliga spiralfjädrar även är. Kompressorn brukar dock ge sig på E61 finns mycket info om det här på forumet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.