|
|
|
|---|---|
| Om det blir så att det är ägaren som får ansvaret för ev hastighetsöverträdelser kan man inte slippa det genom att ha flera skyltar på bilen, eventuella egna räknas ju inte utan endast den man får av vv. Det kan bli kul för polisen att gissa vilken som är den riktiga ;) | |
|
Är väl bara att leta upp lite senila pensionärer eller andra körkortslösa mindre noggranna personer som mot liten nätt summa ställer upp som ägare mot bilregistret ;)... typ målvakter i skalbolag... Nä... inte seriöst förslag som ni förstår, men frågan är om man efter sådant beslut kan dra körkortet om man inte är helt säker på vem som körde? Körkortsingripande är ju en säkerhetsåtgärd, men vad hjälper det om det ändå inte var ägaren som körde? I övrigt tycker jag förslaget inte är bra, har redan stött på föräldrar som skriver bilen på sina barn et.c. och sedan underlåter betala ex skatter och parkeringsböter .... ännu värre tror jag det kan bli om ägaren även blir skyldig för fortkörning... ------------------ Always Diesel |
|
|
Jag vet inte om förslaget ni pratar om är ytterligare något förslag med dessa kameror hit och dit. Men hur i all världen skulle man kunna fälla någon för en handling som det är omöjligt att bevisa att det är just du som utfört? Var går gränsen sen då.., fortkörning, rödljuskörning eller smitning vid dödsolycka. Skulle bli mycket förvånad om ett sådant förslag går igenom. -------------------------------------------- Länk |
|
|
Anders, du kan läsa om vad som startade debatten just nu t.ex här: Länk Ett ägaransvar, som de kallar det, innebär rent tekniskt att fortkörningen i vissa fall blir en "avgift" istället för böter, att jämställa med felparkeringsavgiften. ------------------ Always Diesel |
|
|
Ägaransvaret kan jag va med på (parkeringsböter tex). Men inte "handlingsansvaret" (vilket dom förmodligen inte heller kan göra nåt åt), och fortkörning är enbart en handling i min värld, jag tycker även att böter gentemot ägaren rent principiellt är fel ändå! Säger kanske emot mig själv men så tycker jag... -------------------------------------------- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.