|
|
|
|---|---|
|
Min 530dt -01 och 57000mil (ganska långt) började idag gå trögt i servostyrningen. Landsväg ok men parkering får man ta i lite mer. Olja finns och remmen är hel?? | |
|
Hej, Har bilen Servotronic, kanske? Har för mig att den ventilen (på styrsnäckan) kan ge upp. /Lennart |
|
|
57 kmil, det är en bit dä, coolt! När servon blev trög och lät illa i ändlägena på min e39, 528, så bytte jag servovätska i hela systemet, blev genast trevligare att hantera, kanske bara är en sån enkel sak! |
|
| Min låter inte illa bara trögare. Hur byter man servo vädska? | |
| Hur vet man om man har servtronic? | |
|
Eftersom jag var snål och inte orkade vänta på att en mekaniker hade tid att göra det åt mig så körde jag fuskvarianten. En stor spruta som jag sög upp vätskan ur reservoarbehållaren med, fyllde i ny vätska, körde nån dag, sög ur igen och i med ny vätska en gång till. Efter det så var både oljudet och trögheten i styrningen borta, så jag nöjde mig där. Detta är inte rätt sätt, men det var gott nog för mig och min då gamla 528 :-) Vet inte riktigt hur man tömmer systemet fullständigt, vill du göra det enligt konstens alla regler så lämna in den, eller det kanske finns tips i gör-det-själv guiden upp till vänster på denna sida. |
|
| Vilken typ av olja är det? Vanlig transmissions olja eller någon speciell | |
| Det finns 2 olika varianter, CHF och ATF, viktigt att du tar rätt sort, ska stå på locket till reservoaren vilken variant det ska vara. Servot kan ta skada om man blandar de olika varianterna. | |
| Ok, får prova med detta. Tror väl inte att det hjälper för bilen var bra av när jag parkerat och på morgonen när jag startar var det dåligt. Det har liksom inte krupit på | |
| Det låter ju onekligen som någon ventil eller liknande när det kommer så plötsligt över natten... | |
|
Hej, Hur vet man om bilen har Servotronic? Kolla här: Länk De sju sista tecknen i bilens serienr + grafisk kontrollkod Leta efter "216 SERVOTRONIC" under rubriken Serieutrustning. /Lennart |
|
| Har bromsen något med servopumpen att göra? | |
|
Nej. Vad får dig att fråga? /Lennart |
|
|
Vet inte riktigt. Tänkte bara hur servot på bromsen fungera. /t |
|
|
Bromsservot får vanligen sin kraft med hjälp av undertrycket i insuget. På vissa bilar i kombination med en elektriskt driven bromskraftförstärkare. /Lennart |
|
|
Jag hade samma problem på min 540, det visade sig vara servotronicventilen. Se denna tråd: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.