AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.270

Är F20 125i verkligen så ovanlig?

Sida 2 av 3
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Som en sexa vet jag inte om jag håller med om att det låter. Men den låter ju oneklingen bra. En rivigt ljud. I en av filmerna säger han att trean har mer vibrationer vilket dock inte måste vara en nackdel.
En fråga bara. Är det riktigt dåligt att endast köra korta sträckor med en diesel? Normalt kommer den gå max 2 mil i varje riktning, sen någon gång ibland (varannan månad) kanske en längre sträcka på typ 5 mil och 1-2 gånger per år en långresa. Lär vara svårt för motorn att bli varm på de sträckorna?

Är då en diesel helt fel? När den står hemma är det i varmgarage så den kommer inte vara iskall på vintern men inte alltid på väg hem.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja det vore intressant att veta. Kan dock meddela att den kommer att dra mycket mer soppa. Min 320d EDE jag hade förut som enligt spec ska dra 0,45 blandat drog 0,7 på vintern med 1 mil till jobbet.
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
Det är väl aldrig "bra" för en motor att gå för korta sträckor, speciellt inte dieselmotorer tyvärr, men å andra sidan är det nog många bilar som bara rullar några kilometer i vardera riktning per dag. Bilar är ju ganska nyckfulla och kan gå sönder utan någon anledning, eller inte..

/Borgen
2 mil varje riktning, dvs 4 mil per dag är ingen fara för en dieselmotor. Ser du till att köra någon långresa per månad bör ju också regenereringen av partikelfiltret fungera. Annars är det nog batteriet som lär behöva laddas regelbundet om ek dieselbil körs sparsamt.
Nu kommer den inte alltid gå minst 2 mil, snarare är nog 1-1,5 mil åt gången mer rimligt. Den kommer dock inte gå varje dag då ingen kör till jobbet. Jag har blivit mer och mer inställd på en bensinare av något slag på grund av detta, att vi kör en bra bit under 1000 mil om året gör ju att ekonomi i en diesel försvinner.

Frun tycker vi borde ta en 116i pre LCI då hon aldrig saknade någon kraft i våran 122hk Golf, så det kanske får bli en provkörning av en sådan. Skall man ha bensin finns det ju tyvärr inte så många val som genererar mer hästkrafter utan att snabbt bli dyrt. Det var där 120d kunde komma in men det känns som galenskap med en diesel med vårt körmönster.
För stadstrafik och laglig motorvägsfart så funkar 116i helt ok, men den drar betydligt mer än vad man kan tro. Känns som om man hela tiden måste pressa den lite, vilket höjer förbrukningen.
> För stadstrafik och laglig motorvägsfart så funkar 116i helt ok, men den drar betydligt mer än vad man kan tro. Känns som om man hela tiden måste pressa den lite, vilket höjer förbrukningen.

Det som oroar mig är hur den kommer kännas vid omkörningar på de trevliga omväxlande 1-2-1 vägarna vi har i Sverige. Där folk gillar att gasa upp i 120 km/h när det är tvåfiligt men köra 90 när det är enfiligt. Kraften måste finnas för att komma upp i 140 km/h relativt enkelt. Å andra sidan klarade ju den gamla golfen det utan problem med mindre hästar.

Hur är det om man kör säg 700 mil om året och nästan bara korta sträckor, är det lönt med diesel eller blir det dyrare och mer problem? Bara försäkringen på en 120d kostar ca 350 kr mer per månad kontra 116i för mig. Det är alltså en uppförsbacke från början i att försöka motivera 120d med mer motor :p.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Tittar du på en nyare 116I så tycker jag att du ska köpa en ny 118I istället tror inte månadskostnaden blir någon större skillnad i slutändan.

Jag har samma körmönster som dig runt 700mil om året och planerar att behålla min 118I i 3-5år och räknar med en mycket låg värdeminskning.

/Johan
bmwOfar: Så länge du inte ska "ta den sista lastbilen" innan det blir enfiligt så kommer du klara dig. Är ju ofta ett gäng med bilar som ska om när det blir tvåfiligt och oavsett bil så kör du inte snabbare än den som ligger framför.

Den tappar en hel del kraft runt 110-120, så 140 känns lite optimistiskt om du inte vill vara i vägen för de som ligger bakom med motorstarkare bilar. Du kommer dock inte vara den enda som gör det, att ligga och köra i vänsterfil är närmast en nationalsport.
Johan.S: Tittar nog mest på en 116i från 2013 med automat och M-sport paket. Mest för jag inte riktigt vet vad den nya 118iM går på med rabatter osv och inte kunnat räkna på en kostnadskalkyl för ägandet under 2-3 år. Får man fråga vad du fick betala för din (gissar att du beställt via BMWs kampanj de har nu)? Är den manuell eller automat?

dd88: Självklart får man anpassa hur många lastbilar man tar efter kraften. Tror inte BMW lyckats göra den sämre i acceleration 120-140 km/h än min Golf MK6 var, speciellt med tanke på att 0-100 är snabbare med BMWn. Den Golfen fungerade helt okej även om man som du säger saknade kraft ibland, speciellt om man inte växlade ner.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Finns en 116 med M-paket och automat på blocket för 199", uttags 2013-03.

vill du upp i samma utrustning som den blir skillnaden ganska stor men
är det bara M-sport och Automat du har som krav borde du kunna få loss en för runt 235" .

3år nyare bil med garantier, halvförsäkring i 3år

Min bil beställde jag via kampanjen, betalade 226" efter rabatter och prut.

-118I
-M-sport
-Alpinvit
-Dragkrok avtagbar.
-Tonade rutor.

/Johan
Har sneglat på den som ligger ute lite, det jag är ute efter i utrustningsväg är nog:

Estril Blå
Automat
M-Sport
Fällbara huvudstöd bak
Genomlastningslucka
Hifi eller H/K system
Aut-avbländande innerbackspegel
Utökat instrumentkluster

Sen finns ju massa saker som är najs to have som rattvärme, elektriskt infällbara ytterbackspeglar, navi osv men det kan man ju leva utan. Frågan är vad en med ovanstående konfiguration kan landa på. Rent generellt är jag rätt anti nybil då man alltid bör tappa mer i värde på en sådan men om man kikar på marknaden verkar det inte vara så stor prisskillnad.
Speca en bil på bmw.se, dra av 10% på allt förutom paketen. Då har du ett någorlunda exakt pris att gå efter.
> Speca en bil på bmw.se, dra av 10% på allt förutom paketen. Då har du ett någorlunda exakt pris att gå efter.

Tänkte på att Johans bil ovan kostade mindre än vad kampanjen är på vad gäller 118i advantage + vad de listade som M-Sport skulle kosta (17-20 000) så det verkar som det finns lite att hämta på den fronten också.

Hittade tråden om de som beställt LCIn och kanske ska höra där.
Har lyckats provköra en 118i nu och även om den inte var jätteseg så var det inte fullt så mycket ös som jag hoppats. Den kändes något bättre än den Golf jag hade innan.

Provkörde i samma veva en 120d pre LCI och blev lite såld. Det böjade trist nä man startade den och fick det vanliga diesel ljudet men så fort man gasade tänkt man inte på det längre. Lutar nog åt att jag försöker knipa en begagnad 120d med automat och M-sport, kanske en 125i om det kommer ut en sådan. Kanske även ska kika på en 328i då den bör vara ännu värre.
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
Och om du ändå tittar på 125i så kan du lika gärna köpa en 135 ;)
@herrbritt
Haha, 125i bör vara rätt mycket billigare än en m135 om det faktiskt finns några 125i till salu. Tror inte jag skall utmana ödet med frun och gå på m135 nu när håller med om att lite extra för motor är värt det. Även om jag gärna skulle gå upp till 320k eller vad som krävs för en m135.

Problemet är väll snarare att det inte finns så mycket motorstarka bensinare till salu i 1 serien, det blir ju snarare att välja mellan 120d och 328i om man kikar på begagnade bilar i spannet 200-260k som gått max 6k mil.

Ska nog avvakta någon månad tills jag fått min nya garageplats och då se vad som finns ute på marknaden.
sg
77
sg
340i xDrive -16
Klart du ska ha bensin och klart du ska gå upp på M135i med eller utan xDrive. Liten bil, rak bensinsexa och i grunden bakhjulsdriven gör den unik bland små femsitsiga familjebilar. Jag har beställt ny bil och får 70% av netto nybilspris i inbyte för min. En 320d/120d med samma utrustning hade nog tappat mer i kronor över tre år.
sg
77
sg
340i xDrive -16
Klart du ska ha bensin och klart du ska gå upp på M135i med eller utan xDrive. Liten bil, rak bensinsexa och i grunden bakhjulsdriven gör den unik bland små femsitsiga familjebilar. Jag har beställt ny bil och får 70% av netto nybilspris i inbyte för min. En 320d/120d med samma utrustning hade nog tappat mer i kronor över tre år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.