|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Har kikat på att skaffa en bättre begagnad F20 125i ett tag nu men det verkar råda en riktig brist på dem. Missade nyss en perfekt som kom ut men som såldes på bara några timmar. Någon som har någon uppfattning om hur många som egentligen sålts? Eftersom skillnaden i nypris mot en 120d är i det närmaste obefintlig tycker jag det borde finnas en hel drös av dessa, men allt som säljs verkar vara 120d. Om det är såhär kommer det sluta med att jag måste ta en 120d ändå. | |
| Förvånar mig inte alls. ~80% av alla F20 är diesel, och bland bensinarna är det antingen budget (116i/118i) eller värsting (M135i) som gäller. | |
| Alla vill ha diesel utom några entusiaster här på AP inkl mig själv så därför är utbudet helkasst. Mitt råd: köp en M135i istället. En helt underbar bil! | |
| jag tror 125i saknar USP. | |
| Som näst starkaste bensinmodellen hamnar den i skuggan av den bättre utrustade och bättre motoriserade M135, som inte är så mycket dyrare om man ska ha samma utrustningsnivå. M135i har ett bra andrahandsvärde och det är nog nästan så att månadskostnaden för M135i och 125iM har varit på samma nivå. | |
|
@Weiman Låter lite tråkigt. Jag gillar inte diesel speciellt mycket. Låter trist, luktar illa och inte alls så mycket varv som jag vill ha. Trodde det skulle finnas lika många 125i som det gör 328, men så verkar inte vara fallet. @coldhex Jo en M135i är självklart det jag skulle vilja ha. Tyvärr tänker jag lite för lite med hjärta och för mig och frun är det rätt onödigt med en sådan bil. Vi bor så pass till att vi inte kör bil speciellt ofta, är mer något vi använder på helgen. Redan en 120d/125i med M-sportpaket är något som frun tycker är onödigt påkostat. Kollar egentligen bara på bilar som gått runt 5000 mil som max. @Grelle Du tar upp något intressant. Kanske skulle en begagnad M135i för runt 320k hålla sitt värde bättre än en 120d/125i med M-sport för runt 240k gör tills jag skall sälja den. I så fall finns det ju motivering att ta en M135i :) Problemet när man börjar tänka M135i är att det börjar bli en hel del pengar för en "småbil". M135i är ju tyvärr inte heller en bil det finns massvis av på marknaden (med konstig prissättning av vissa som följd), samt att väldigt många verkar vara 3-dörrars. |
|
| Är en 120iM ok för frugan? | |
|
Hon bryr sig inte så mycket så länge det inte blir för dyrt eller för stort (var först inne på en 328iT med antingen sportpaket eller m-paket men den är över storleksgränsen enligt henne). 120iM finns väl egentligen bara i årsmodell 2016 av F20? I så fall lär den falla på priset, skulle nog kunna köpa en begagnad M135i för de pengarna. Det lutar åt att jag får avvakta och se, kanske lyckas jag övertala henne om att det är bra att köpa en större och/eller en dyrare bil om det inte kommer ut något. I värsta fall finns ju alltid många 120dM att köpa. |
|
|
> 120iM finns väl egentligen bara i årsmodell 2016 av F20? Ja den kom i samband med LCI 2015. Men det är i princip samma motor i 'gamla' 118i, skiljer några hk bara. |
|
|
> Ja den kom i samband med LCI 2015. Men det är i princip samma motor i 'gamla' 118i, skiljer några hk bara. Okej. Då kan jag hålla utkik efter sådana också, de verkar inte vara de vanligaste heller tyvärr. Tror dock inte jag skulle ogilla att köra en 120d heller om jag skall vara ärlig, så länge det blir en automat i den. Finns ju fördelar med dieslar också. |
|
| En bensinmotor passar dock så mycket bättre i F20. Jag har bara en 116i (136 hk), men den är väldigt agil i stadsstrafik då chassit är riktigt styvt. | |
|
> En bensinmotor passar dock så mycket bättre i F20. Jag har bara en 116i (136 hk), men den är väldigt agil i stadsstrafik då chassit är riktigt styvt. Tyvärr tror jag 136 hästar kommer kännas som för lite, det är på nivån Golfen jag hade innan. En 120d/120i känns lite på gränsen, ville ha lite mer motor i denna bil än den tidigare då jag saknade kraft vid omkörningar i motovägshastigheter. |
|
|
Skulle säga att både bensin och diesel passar lika bra till F20, det som avgör är vilken motortyp föraren föredrar. Agil i stadstrafik? Hur kör du i stan? =) |
|
| 114i,116i,118i chippas till 210hk :) | |
| Det är väl fortfarande kampanj på nya 118i. Det kan nog vara ett bättre val ekonomiskt kanske? | |
|
Betvivlar att helt ny bil skulle vara bättre rent ekonomiskt, även med kampanjer. Sen har ju nya 118i lika mycket (lite) motor som 116i pre LCI. Är inte så sugen på 3 cylindrar heller faktiskt. |
|
| Den trecylindriga motorn är en pärla. Den låter lite som en sexa och är varvvillig. Personligen hade jag valt en fabriksny ansiktslyft 118i före en begagnad 125i som saknar ansiktslyftning. Den ansiktslyfta bilen kommer vara mer populär än den icke ansiktslyfta om ett par år. | |
| Hur kan en trea låta som en sexa? | |
|
Hur en trea kan låta som en sexa? Titta på dessa underbara klipp om allt du någonsin velat veta om R3 och R6 motorer: R6 R3 En R3'a är en halv R6'a, inte en R4 minus en cylinder... ;) Missa inte att kolla in hans andra filmer! ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
> Den trecylindriga motorn är en pärla. Den låter lite som en sexa och är varvvillig. Personligen hade jag valt en fabriksny ansiktslyft 118i före en begagnad 125i som saknar ansiktslyftning. Den ansiktslyfta bilen kommer vara mer populär än den icke ansiktslyfta om ett par år. Den är säkert riktigt bra, men jag tror inte den är tillräckligt kraftfull för vad jag är ute efter. Det finns få tillfällen där värdeminskningen på en ny bil kommer vara lägre än värdeminskningen för en begagnad bil, speciellt som faceliften redan bör ha påverkat de äldre årsmodellernas pris. Jag bryr mig mer om att det skall vara roligt att köra än om jag har senaste faceliften eller ej. Vore kanske en annan sak om det var en helt ny modell. |
|
|
|
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.