AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
832

Några frågor angående E91 325i -09

BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
Hej,

1. Min E91 325i skakar, nästan hoppar lite grann när den står på tomgång precis när jag startat den när den är kall. Efter, säg ett par 100 meters körande försvinner det. Upplevde det nu i vintras, när det låg runt -0 och kallare ute. Gjorde inte det innan i höstas när bilen införskaffades. Men det är somsagt bara när den står still på tomgång. Inte när den körs.
Någon som har ett hum om vad det kan bero på?

2. Bilen har nu gått 12000 mil ca och ska in på service. Om jag letat fram rätt i boken så är det en kontrollservis. Vad innebär det? Att BMW kopplar upp sig på datorn bara och läser av ifall det är något som är tokigt motormässigt och behösten åtgärdas?

3. Sen undrar jag även om någon har koll på hur många % ljusinsläpp det är på orginal toning på rutorna runt om på en M-utrustad E91?

Tacksam för svar.
MVH Filip

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Kontroll service alltså en bil på lyft som service meddelande. Är en service där man går igenom bilen allmänt kollar det mesta. Finns beskrivet i instruktionsboken exakt vad som görs.
2: det minsta de gör på en service är iallafall bytta olja/filter...och annat efter behov.

Köpte själv samma modell som du i vintras...tycker du det ryker för mycket ur avgasröret?
Nämnde det för BMW när jag den var på service men de sa att det var normalt. Alltså det kommer en massa (relativt) rök från avgasrören, vit, märker speciellt vid stadskörning och kvarstår efter att bilen har körts 2-3 mil motorväg så den borde vara varm (drar ingen olja eller kylarvätska).
Är detta nånting du har märkt? Kanske normalt för N53 motorn :/
BM
23
BMW_Filip
325i Touring -09
Besar; japp, den ryker en del ja. Men någon mil på motorvägen så ryker den inget alls och drar ingen direkt olja.. fyllt på 1 liter sedan i oktober när jag köpte den och kört ca 2500 mil nu.

Ingen som vet varför bilen skakar precis vid uppstart när den är kall?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.