AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.423

F10, Adaptive Drive vs Dynamic Damper (EDC) vs M-sportchassi

Visa användare
253
Vira20
Plug-in bil från annat märke
(ser att detta nämnts i tidigare trådar men för mig kvarstår lite frågor om erfarenhet och upplevelse)

Jag kikar en del på fullutrustade 2014/2015 535i eller d sedan. Dock hittar jag väldigt få bilar som har Adaptive drive eller EDC? Ni som kört bilar med/ utan? Är det värt? Vart hur märker ni den största skillnaden?

1: Adaptive Drive: Dynamic Drive, EDC, Servotronic? Dvs aktiv styrning, krängningshämmare och fjädring?
2: Active Damper Control: EDC inställningsbar fjädring som ovan, i tre steg?
3: M-sportchassi: 15mm lägre och hårdare fjädring, Upplevs ganska stötig och fast tycker jag.
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Jag har haft bilar både med och utan Dyn Drive och EDC, och jag vill inte vara utan så jag beställde Adaptive Drive på min nya 2016 F11 535dx, visst mycket pengar ca 33000kr, men trist utan, speciellt om man kör lågprofil-däck (xxx/25-22) som jag hade på min F01, då är Comfort+ värt pengarna. Och känslan att ta en snabb kurva utan att hela bilen lutar ;-)

Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Kör 535i med Adaptive Drive och tycker det är fantastiskt. Man får två bilar i en, själv gillar jag möjligheten att få dämpningen mjuk och go vid långkörningar.
Min rekommendation är att köpa en bil med Adaptive Drive!
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Är jag felinformerad om jag fått besked från säljare att comfort+ är ungefär lika hård/mjuk som originalfjädring?
Fick intrycket att merparten av justeringen av fjädringen gick att göra åt det hårdare hållet medan comfort+ var marginellt mjukare än original.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Comfort+ är definitivt mjukare än original chassi. Tycker också tilvalet är helt fantastiskt.
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Jag har Adaptive Drive på min F11 och komforten är mycket bra i comfort+, min förra E61 var mycket stötigare trots mindre hjul.

/Jonas
Ri
190
Rickardg
iX xDrive40
Är aktiv styrning en del av Adaptive drive?
Har ingen erfarenhet av adaptive drive, men den aktiva styrningen var ett måste när jag köpte min bil. Den ger en helt annan annan styrrespons, 2000 kg bil som styr in i kurvorna som en sportbil utan att vara nervös och jobbig på landsväg. Rekomenderas starkt!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är inte en del, och håller helt och hållet med.

Dessutom trevligt att bakhjulen också styr! :)
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Bakhjulen styr väl bara med Integral-styrning, vet inte om 5:an har det, min F01 730 hade det.Fanns inte som tillval när jag beställde min 2016 535dx, vad jag kan minnas

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Vad heter den aktiva styrningen i tillvalslistan? Har inget minne av att sett detta till F10/11 :(
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Det heter Integral-aktiv styrning och finns på 5-serie förutom på xdrive, därför fanns det inte när jag beställde min. Köassitans och parkeringsassistans finns inte heller på Xdrive, pga att det inte finns plats för elservon vid framaxeln.

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Ah, ok, jag har bara byggt xdrive-bilar så inte konstigt att jag inte sett det då :S
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Någon som vet om det är sportchassi på 535xd med sportpaket? Kan man välja mellan sport/standard?
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
M-sportchassi finns inte på Xdrive.

/Jonas
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Trådlyft!
Stämmer det att Msport med adaptiv drive inte är sänkt 15mm som en vanlig Msport chassi? Jämför jag min f10 m sport med adaptiv drive med polares f10 Msport så är min högre nämligen.
Mvh
Innan G30 var det väl endast kombon M-sportchassi + RWD som är sänkt?
Numera sänks även xdrive

/JD
Innan G30 var det väl endast kombon M-sportchassi + RWD som är sänkt?
Numera sänks även xdrive

/JD
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Min är RWD och är inte sänkt?
Uppfattade att du hade adaptive drive, jag menar det passiva M-sport chassit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.