AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
467

HK - vridmoment

Kan ni uderlätta dessa frågor åt mig??

Vad är hästkraft?, vad är vridmoment? HUr förhåller dessa med varann och vad ska man ha för att bilen ska ha bra acc och bra maxfart?

MVH
Enis
Länk
Länk

/Micke

av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Här finns det lite mer dokument att läsa om hästkrafter och vridmoment.
Länk

/Anders
Alltså tack för detta men jag e inte bäst på Eng så om ni kan förklara detta på svenska.

Och typ om vi har 2 bilar, ena bilen har 500 hk och den andra har 400 hk. Vilken har snabbast acc och maxfart?
Det beror på bilarnas vikt men även hur stort vridmoment det är i dom,även faktorer som aerodynamik spelar stor roll. så bilen med 400hk kan båda vara snabbare o ha bättre acc
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
glöm inte utväxling...

----------------------------------------------------------------------------
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Och väggrepp.
Men framförallt hur effekt och vridmomentskurvan ser ut. Att ha 500hk i en extremt spetsig topp kan göra att man har väldigt dålig effekt under huvuddelen av det register man använder.
Etc. etc.

Så enkla förenklingar som att säga att hög effekt alltid ger snabbare acceleration går nog inte, även om det brukar finnas ett visst samband.

Mvh
Om man kollar på effekt-kurvan så har den bil med mest 'yta' under kurvan mest effekt. Sedan kan det vara fördelat olika vid olika varvtal och utväxlingen anpassas efter detta.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Ok tack alla för att ni gjorde så att jag fattar det nu!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.