AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.129

Konditionsbaserad service BMW 525i

Ro
6
Robban2k
525iA M-sport -08
Hallå!

Jag rattar idag en BMW 525iA -08. Fick precis ut den från service.
Problemet är att jag gjorde en onlinebokning, där stod det att följande skulle göras för 4695:-:

Byta olja + olje filter, byte av tändstift och mikrofilter + inspektion av bilen.

Ok! Hyfsat pris kände jag, så jag körde dit och lämna in den och hämta ut den lite senare. När jag hämtade ut bilen så gick hon igenom det som gjordes, tänkte inte på att hon inte nämde något om tändstift, men tittade själv på pappret sen och såg att det inte var bytt.

Ringde upp BMW's serviceavdelning och fick följande svar att det är bilen som säger till vad som ska bytas efter att dem läst av nyckeln. Jo, jag vet hur det fungerar. Men då ska man väl inte ta betalt för "byte av tändstift". Jo det är så det fungerar, det är bilen som styr. Konditionsbaserad service.

Jag uppfattar det hela som om jag hade fått samma pris om bilen hade sagt att den behövde nya tändstift? Har jag rätt här? Känns som servicen bara blev dyr nu.. *_*

/R

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Priset indikerar oljeinspektion och mikrofilterbyte tycker jag. Tändstiftsbyte hade nog gett 60-70% merkostnad.
Ro
6
Robban2k
525iA M-sport -08
Jo, men det står klart och tydligt på bokningen att den servicen avser byte av tändstift.? Känns lite vilseledande..
/R

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Var det ett från-pris? Dvs Från 4695kr?
Prata med konsumentvägledaren i din kommun, som du lägger fram det så är byte av tändstift helt klart inkluderade i offerten, och om tändstiften då inte byts så skal motsvarande pris dras från slutpriset.
Ro
6
Robban2k
525iA M-sport -08
Vet inte om det är acceptabelt. Men här nämns inga namn iaf:

Saxat från "mer info" knappen angående service-erbjudandet:

BMW Oljeservice och andra säkerhetskontroller enligt BMW-standarden, t.ex. diagnos, snabbtest, trafiksäkerhets relaterade funktioner, hjulupphängning, koppling, kontroll och varningslampor, karosseri, däck etc. kontakta oss för mer information. Erbjudandet inkluderar: Samtliga kontroller enligt BMW-standarden (vätskor, bromsar, kaross, belysning mm.) Byte av olja, oljefilter och mikrofilter. BMW-godkänd märkesolja. Förbrukad olja och gamla filter kasseras på miljövänligt sätt. Byte tändstift och luftfilterinsats. Kontroll kylvätskenivån, kylvätskekoncentration. Byte respektive påfyllning mot separat debitering. Byte bromsvätska mot separat debitering. Underhållssystemet återställs.

Så som jag läser det, skall det ingå.
/R

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kollade onlinebokningen, och såhär står det för 4695:-:
BMW Oljeservice och andra säkerhetskontroller enligt BMW-standarden, t.ex. diagnos, snabbtest, trafiksäkerhets relaterade funktioner, hjulupphängning, koppling, kontroll och varningslampor, karosseri, däck etc. kontakta oss för mer information. Erbjudandet inkluderar: Samtliga kontroller enligt BMW-standarden (vätskor, bromsar, kaross, belysning mm.) Byte av olja, oljefilter och mikrofilter. BMW-godkänd märkesolja. Förbrukad olja och gamla filter kasseras på miljövänligt sätt. Byte tändstift och luftfilterinsats. Kontroll kylvätskenivån, kylvätskekoncentration. Byte respektive påfyllning mot separat debitering. Byte bromsvätska mot separat debitering. Underhållssystemet återställs.

Så, byte av tändstift ska definitivt ingå i de pengarna då. Vad står det på ditt kvitto?
Ro
6
Robban2k
525iA M-sport -08
Har inte det framför mig, sitter på jobb. men det står att dem bytt olja och filter, bromsvätska, och nollat bromsindikatorn osv lite sånt. Står ingenting om tändstift.. Ska lusläsa den, men ringde och fick som svar att bilen inte sa till om det. Ska ringa dem imorgon igen för det känns inte helt korrekt...

/R

16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om det inte är med på kvittot att du betalat för tändstift har du inte gjort det. Det är inte inkluderat, knappast så att BMW hade bjudit på det bytet bara för att bilen sagt till. Det hade kostat extra.

-------
//Lövet
Ro
6
Robban2k
525iA M-sport -08
Uppdatering: Dem erkände att dem gjort fel och bytte tändstiften utan kostnad. Hävdade dock att det inte behövdes kvitto av någon anledning.
Men där fick dem känna sig besegrade, för det ville jag ha och då fick dem snällt skriva ut det. Dels på jobbet samt för att ha nån produktgaranti. Konstigt resonemang från deras sida.

/R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.