AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.829

Knackande motor 520d F11

Visa användare
10
Jokani
520d M-sport F11 -12
740i M-sport E38 -00
Tänkte kolla om någon vet vad mitt problem kan vara eller haft något liknande. Varje gång jag startar bilen när den är kall så knackar motorn den första km. Köpte bilen på firma förra veckan och då stod bilen inne och då hördes det inte något knackande när jag provkörde. Oljan har jag kollat så det felet var det inte. Den var nyservad och har gått 12000mil.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Problemet är diesel, köp bensinare så är problemet mindre.
Som Hellström skriver, förmodligen är det bara kall diselmotor du hör, de låter hemskt när de är kalla, man tror ju att de ska skallra sönder :-)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bilen ska inte knacka även att det är en oljebrännare.
Mina har aldrig låtit mer när de varit kalla än varma om man inte absolut anstränger sig för att höra skillnaden.

Tyvärr skulle jag mer gissa på det gamla vanliga: Länk

Fast det var ju konstigt att det inte hördes vid säljtillfället, för såna problem är väl väldigt svåra att dölja, och inte kommer de väl så plötsligt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ljud är alltid svåra att beskriva med ord och upplevelserna är ofta subjektiva.

Försök spela in ljudet och lägg upp en ljudfil/film och/eller kör till en erfaren verkstad som kan lyssna på det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
10
Jokani
520d M-sport F11 -12
740i M-sport E38 -00
Tack för svar! Det låter inte som att bilen ska rasa ihop, ljudet är detsamma som att det vore för lite olja... Jag ska in på BMW -verkstad för annant ändamål nu på fredag så ska kolla med gubbarna där vad det kan tänkas vara. Jag fick med 1års garanti när jag köpte bilen så om det skulle vara något motorproblem så gissar jag på garantin täcker!?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Knackande ljud har ingenting med kedjan att göra. Som någon syftar på några inlägg upp. En diesel knackar men det ska ju inte knacka extremt.
Visa användare
100
Emrah
BMW 530GT
Kolla vattenpumpen, min gjorde konstiga ljud som jag trodde var något i motorn först innan en mekaniker kollade upp det.
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Slutar knackandet när du öppnar huven? Isåfall är det motorkåpan som slår i huven i bakkant. Det ger ljud i hela kupén, speciellt när motorn är kall..
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Vid kall motor, vintertid, kan det låta mer på grund av annan insprutningstidpunkt och bränslemängd. Stod bilen inne vid provkörning/hämtning samband med köp så var troligen motorn redan uppe på 20 grader och då kan det vara tillräckligt för lägre förbränningsljud.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Ljud är extremt svårt att förklara eller försöka hjälpa till med... Se om du kan få kallstarta en annan bil med samma motor, för att höra om det är "normalt" dieselknatter eller om det är något annat ljud.
Visa användare
28
j.a.h.strom
BMW X5 F15 30d M-Sport -14
BMW 325i E90 M-Sport - 09

Min bmw har samma problem
Jag har nyligen importerat från tyskland. Hörde inget då. Men nu i kylan knackar den när den är kall. För jävligt knackande när man gasar tills den blir varm. Vad är felet ? Har du fått det åtgärdat?
Visa användare
10
Jokani
520d M-sport F11 -12
740i M-sport E38 -00
Det låter likadant oavsett temperatur ute, ju hårdare jag gasar desto högre blir ljudet,det följer varvtalet,men endast till en viss motortemperatur. Efter 5min ca är det borta. Jag har inte åtgärdat felet ännu. Jag har beställt en kontroll på allt i motorn då jag har garanti på bilen i ett halvår till från bilhandlaren, lika bra att kolla upp om det är nåt som ska bytas.
Jolani du driver med oss...Beställt kontroll på allt i motorn? Hur tror du att en sån kontroll går till? Jag gissar på att en (erfaren) mekaniker med gott öra kallstartar bilen, därefter kommer man förmodligen att 1: Konstatera att ljudet är inom det normala. 2: Förklara att inspeutarna kan låta mer under vissa förhållanden. 3: Om de är riktigt noggranna hänger de av drivremmar för att utesluta aggregat fel o hittar på så sätt ett trasig aggregat/löphjul.

OM de säger att ljudet är onormalt så hamnar du i den knepiga sitsen att få de att ta det på garantin. Lättare om man köpt från stor BMW ÅF, knepigare om garantin är nån "Autoconcept försäkrings historia".

Min gissning är att du kommer få ett lugnande besked: Allt är i sin ordning. Eller i värsta fall att de inte fick fram oljudet...
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Kolla kamkedjan!!!
Kan ha blivit utsliten och kuggat över.
Är tydligen ett vanligt fel på BMWs 4-or.

Har just haft detta problem och bytt kamkedja på våran...vill inte ens
tänka på vad det kostade eftersom kedjan ligger
bakom motorn, som fick lyftas ur bilen!

Konstruktörerna bakom BMWs 4 cylindriga motor
har gjort ett konstruktionsmisstag när de trodde
att kedjan skulle hålla hela bilens livslängd, och därför
trodde sig kunna lägga kedjan bakom motorn....Förmodligen samma
urusla kamkedja som har drabbat VW ägare

Finns hur många som helst som skriver om detta fel på nätet.
Visa användare
28
j.a.h.strom
BMW X5 F15 30d M-Sport -14
BMW 325i E90 M-Sport - 09

Knackande Felet tros vara löst... en spridare skall bytas o fick det på godwill 😃 vilken lättnad huh! Blir nårga öl på dett!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.