AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.454

precis köpt e38 740 känns lite slö

Hej ! Har precis köpt mig en 740 och nu när snön har smält bort har jag kunnat testa och gasa lite. Har dock noterat att den är en aning slö..och har även märkt att ibland går den riktigt och då är det ett jävla tryck i den :)..som det är nu gör den 0-100 på ca 8.5 sekunder...jag har inte en aning vadjag ska kolla...finns ju inte obd2,heller på den :( och motorlampan är urkopplat så den lyser antagligen :p
Vad ska jag kolla ??:)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Läs av felkoderna och kolla kattarna kan du börja med.

Årsmodell och hur långt har den gått?
Vad tar Bmw för det då ? Det är en 96, 27.000 mil :)
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Om den är från -96 så borde den ha OBD-II.
Jaså ? Vart sitter det utaget då :-)
Hej,

Bilen har nog inget standard OBDII-uttag i kupén, tror det kom ett par år senare. Möjligen har du inte någon motorlampa heller. Alla har inte det, men jag vet inte varför. Men du ser kanske tejpen...

Däremot har du i motorrummet, till höger sett från förarplats, ett runt uttag med lock. Det har tjugu hon-poler (alla är inte bestyckade). Det finns sedan översättningskablar till standard OBDII.

/Lennart

PS Grattis till köpet, förresten! Redan att göra. Härligt! :) DS
Tack för svar, nej den är inte övertejpad. Men man ser motorlampan, men den kanske inte är inkopplad orginal då ?..jadå klart de finns att göra. Bilen är ändå 20 år gammal;) men det är verkligen en underbar bil. Nu förstår jag varför alla pratar så gott om dom
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Vissa BMW modeller som sålts inom Europa har inte lampan monterad i sockeln. Den lampan var endast avsedd för USA marknaden. Det är där emot inget som hindrar att du skaffar en lampa och sätter dit den. Många BMW-modeller före 95-96 har ju möjligheten att läsa ut felkoder via s k "stomp test" med gaspedalen, kanske även din bil.
Jaha där ser man :-) hur går det är stomp testet till då ?
Kom på en till sak. Vid ett rödljus tryckte jag gasen i botten. Då hände det ingenting den reagera inte alls. Ungefär som den ströp sig själv. Så släppte på gasen då reagera den. Bara hänt så 1 gång
Länk

Hur tycker ni min går där ?
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Tycker att den går som den ska.
Runt 8s för att nå 100 sträcket, normalt för en motor som gått 27kmil som tappat ca 5% av sin ursprungs effekt.
Men om du upplever att bilen tappar ork eller blir seg till o från bör du nog snarast läsa av felkoderna.
Det finns så vitt jag vet inte obd2 på E38 Europa utförande före sept. 98.
Så det är bara den runda diskontskten i motorrummet som gäller.
Jag kan också rekomendera att plocka ut instrumenteringen och kolla alla varningslampor så att de inte är övertejpade. Har för mig att det är led på dessa.
Bara glödljus till bakgrundsbelysningen.

Ett vanligt fel till trötthet i M62 motorn är LMM som strejkar. Lätt att testa genom att lossa kontakten. Motorn ska då ändra varv eller hacka lite.

Om nånting är gratis är du inte kunden, då är det du som är produkten!
Länk

Hur tycker ni min går där ?
Okej då ska jag gör det

Ska tillägga att det sitter nå 18" mfälgar på med 245 dubbdäck i videon. Vilken tum är det orginal ?
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Kolla om det finns fukt vid någon av tändspolarna. Hade det problemet på en V8. Fattar forfarande inte varifrån fukten kom men efter att jag blåste torrt med tryckluft gick den som den skulle igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.